33% van totale marketingbudget naar Content Marketing

21 juni 2010, 05:49

En het groeit maar door…Dit staat in het 2010 Content Marketing Spending Survey van Joe Pulizzi. Pulizzi heeft drie jaar geleden een survey opgezet waarbij content marketing in Noord Amerika de hoofdrol speelt. En één ding wordt daarin duidelijk, zoals Joe zelf al concludeert: “Content Marketing never saw the recession.” Eigenlijk wordt content al jaren ingezet, vooral in de vorm van whitepapers, met name in de IT of technologiesector. En nu, met de komst van social media, krijgt content marketing ineens een nieuwe dimensie.

Content Marketing strategie blijft groeien

De conclusie van het Content Marketing Spending Survey luidt dat voor het derde achtereenvolgende jaar marketeers van plan zijn weer meer effort (lees: budget) te steken in content marketing. Voor 2010 is 59% van de ondervraagden van plan meer effort te steken in content marketing (verg. met 56% in 2009 en 42% in 2008). Slechts 7% geeft aan minder te besteden aan content in 2010.

Vooral kleinere organisaties (met minder dan 99 medewerkers) besteden naar verhouding een groter budget aan content (40% van hun totale budget). Bij de grotere bedrijven is dat zo rond de 18%.

De meest in te zetten kanalen worden ook genoemd, vooral Social Media, en daarmee worden niet de blogs bedoeld, maar de netwerken zoals Twitter en Facebook.

6 van de 10 ondervraagden gebruikt blogs en email nieuwsbrieven en 10% van de marketeers zetten in op mobiele applicaties.

Pulizzi heeft 250 marketing professionals ondervraagd in Noord Amerika, en krijgt op die manier zeker wat trendgegevens naar boven. Het is ook niet meer dan dat, het rapport geeft eigenlijk geen achterliggende informatie of motivaties weer.

Het is best summier. Dat vind ik dan wel weer jammer.

Hoe zit het dan in Nederland?

In maart dit jaar kwam ook het Nederlands Uitgeversverbond NUV met een rapport Trends in B2B Mediabestedingen 2010-2011 in Nederland. Dit rapport gaat wat dieper in op de trends onder marketeers (B2B marketeers). Het is natuurlijk een goede manier om op de kaart te zetten wat marketing zoal deed, doet en van plan is te doen, zo’n jaarlijks survey.

Wat opviel in het Nederlandse landschap was dat de meeste ingezette kanalen nog steeds verder zullen groeien (in lijn met de verwachtingen van Noord-Amerika):

  1. digitale nieuwsbrieven
  2. zakelijke netwerksites
  3. online participeren

Maar waar in de VS vooral naar mobiel gekeken wordt, scoren in het NUV onderzoek andere snelstgroeiende nieuwe kanalen zoals podcasting en webtv.

Podcasting staat in het VS-rapport juist op daling voor 2010

Kunnen we de twee rapporten vergelijken? Niet echt. Het Nederlandse onderzoek gaat alleen over business-to-business marketing, terwijl die van Joe Pulizzi het breder aanpakt. Bovendien zijn er culturele verschillen die je ook nu goed terug ziet; wij steken onze voelsprieten wel uit naar mobiel, maar in VS zijn ze net iets verder. En Facebook en Twitter worden in de VS veel meer ingezet in het bedrijfsleven dan in Europa. Hier zijn we nog druk met die scheiding tussen zakelijk versus prive ofwel, LinkedIn versus Facebook (of Hyves).

Wat podcasting betreft, daar snap ik het Nederlandse rapport niet, dat dat zo’n vlucht zou moeten gaan nemen?

Ik geloof wel in narrowcasting, zoals webinars. Maar podcasting? Het is mij iets te ‘zenderig’. Ik dacht dat we met de blik op content nu juist een goede stap aan het zetten waren en dat we de behoeftes en de interactie met de klant steeds beter opzoeken?

Meer lezen?

het boek van Joe Pulizzi: Get Content Get Customers.

of van ondergetekende: een stappenplan voor content marketing.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Karel Kolb

    Wat ik miste in het boek van Joe Pulizzi: wat is goeie content en hoe kom ik eraan? Moet ik het zelf schrijven of koop ik het in? En welke content moet ik dan hebben, is voor mijn business marketingwise het meest interessant? Dat je regelmatig, via relevante kanalen, waardevolle content beschikbaar moet stellen, dat weet Pulizzi overigens wel overtuigend te onderbouwen. Maar hoe je dat doet is kennelijk stof voor z´n volgende boek. 🙂


    21 juni 2010 om 13:44
    ingridarcher

    Karel,

    Goed punt en ik krijg daar ook regelmatig vragen over. Wat een goede start zou zijn is op zoek gaan naar de topics die jouw doelgroep bezighoudt, onderzoeken waar de raakpunten zijn met jouw bedrijf, kijken of je kennis in huis hebt, of ideeen, en dan gewoon een plan maken, een content calender en starten. Wat vaak helpt is iemand dedicated op content zetten, alhoewel het eigenlijk een integraal onderdeel van je marketing moet zijn (:-).

    Maar in een startfase kan het helpen. Of eens een keer brainstormen met een buitenstaander. Vaak is die eerste hobbel het lastigst. Als je eenmaal met content bezig bent, kun je niet meer voorstellen dat we het ooit anders deden. Ik houd me aanbevolen voor een brainstorm met een ieder die die hobbel maar niet overkomt.

    Ingrid


    21 juni 2010 om 15:02
    Karel Kolb

    Ik vraag me af of Twitter hierin ook een rol kan spelen. Laten we kiezen voor het experiment om daar op een speelse manier achter te komen. Ingrid, als jij mij in 140 tekens zou moeten overtuigen van je expertise, welke tweet laat mij dan geloven dat jij het ultieme hobbelpaard bent?


    21 juni 2010 om 16:42
    ingridarcher

    Haha, ik weet niet of Twitter kan overtuigen in expertise, wel in verleiden… met een krachtige volzin kan dat.

    En als je dan meer wilt weten, dan kom daar toch vast door verder te klikken naar meer info, zoals een artikel blogpost, video, webinar, het kan natuurlijk van alles zijn.

    Maar ik neem je uitdaging aan, ga het eens uitproberen. wordt vervolgd….


    21 juni 2010 om 18:07
    Mirjam Broekhoff

    Prima input, Ingrid! Ik gebruik het meteen voor mijn gastcollege bij Beeckestein. Zien we je de 27-e nog bij MarketingMinds in Warnsborn?


    13 november 2012 om 08:29
    Mirjam Broekhoff

    Bedankt Ingrid, die nieuwere cijfers zijn nog beter. Overigens er staat een spelfout in jullie naam onder die blog, jullie heten daar spolonvision. Misschien even later rechtzetten?

    Het is een echte uitdaging om jou naar MMinds te krijgen. Wat is er voor nodig? Een bepaald programma? Of is de planning niet ok?


    13 november 2012 om 11:06
    Kaed

    I’ve been loonkig for a post like this for an age


    12 juli 2016 om 05:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!