• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Mobile
    wordt gesponsord door

33% van totale marketingbudget naar Content Marketing

33% van totale marketingbudget naar Content Marketing

En het groeit maar door…Dit staat in het 2010 Content Marketing Spending Survey van Joe Pulizzi. Pulizzi heeft drie jaar geleden een survey opgezet waarbij content marketing in Noord Amerika de hoofdrol speelt. En één ding wordt daarin duidelijk, zoals Joe zelf al concludeert: “Content Marketing never saw the recession.”  Eigenlijk wordt content al jaren ingezet, vooral in de vorm van whitepapers, met name in de IT of technologiesector. En nu, met de komst van social media, krijgt content marketing ineens een nieuwe dimensie.

Content Marketing strategie blijft groeien

De conclusie van het Content Marketing Spending Survey luidt dat voor het derde achtereenvolgende jaar marketeers van plan zijn weer meer effort (lees: budget) te steken in content marketing. Voor 2010 is 59% van de ondervraagden van plan meer effort te steken in content marketing (verg. met 56% in 2009 en 42% in 2008). Slechts 7% geeft aan minder te besteden aan content in 2010.

Vooral kleinere organisaties (met minder dan 99 medewerkers) besteden naar verhouding een groter budget aan content (40% van hun totale budget). Bij de grotere bedrijven is dat zo rond de 18%.

De meest in te zetten kanalen worden ook genoemd, vooral Social Media, en daarmee worden niet de blogs bedoeld, maar de netwerken zoals Twitter en Facebook.

6 van de 10 ondervraagden gebruikt blogs en email nieuwsbrieven en 10% van de marketeers zetten in op mobiele applicaties.

Pulizzi heeft 250 marketing professionals ondervraagd in Noord Amerika, en krijgt op die manier zeker wat trendgegevens naar boven. Het is ook niet meer dan dat, het rapport geeft eigenlijk geen achterliggende informatie of motivaties weer.
Het is best summier. Dat vind ik dan wel weer jammer.

Hoe zit het dan in Nederland?

In maart dit jaar kwam ook het Nederlands Uitgeversverbond NUV met een rapport Trends in B2B Mediabestedingen 2010-2011 in Nederland. Dit rapport gaat wat dieper in op de trends onder marketeers (B2B marketeers). Het is natuurlijk een goede manier om op de kaart te zetten wat marketing zoal deed, doet en van plan is te doen, zo’n jaarlijks survey.

Wat opviel in het Nederlandse landschap was dat de meeste ingezette kanalen nog steeds verder zullen groeien (in lijn met de verwachtingen van Noord-Amerika):

  1. digitale nieuwsbrieven
  2. zakelijke netwerksites
  3. online participeren

Maar waar in de VS vooral naar mobiel gekeken wordt, scoren in het NUV onderzoek andere snelstgroeiende nieuwe kanalen zoals podcasting en webtv.

Podcasting staat in het VS-rapport juist op daling voor 2010

Kunnen we de twee rapporten vergelijken? Niet echt. Het Nederlandse onderzoek gaat alleen over business-to-business marketing, terwijl die van Joe Pulizzi het breder aanpakt. Bovendien zijn er culturele verschillen die je ook nu goed terug ziet; wij steken onze voelsprieten wel uit naar mobiel, maar in VS zijn ze net iets verder. En Facebook en Twitter worden in de VS veel meer ingezet in het bedrijfsleven dan in Europa. Hier zijn we nog druk met die scheiding tussen zakelijk versus prive ofwel, LinkedIn versus Facebook (of Hyves).

Wat podcasting betreft, daar snap ik het Nederlandse rapport niet, dat dat zo’n vlucht zou moeten gaan nemen?
Ik geloof wel in narrowcasting, zoals webinars. Maar podcasting? Het is mij iets te ‘zenderig’. Ik dacht dat we met de blik op content nu juist een goede stap aan het zetten waren en dat we de behoeftes en de interactie met de klant steeds beter opzoeken?

Meer lezen?

het boek van Joe Pulizzi: Get Content Get Customers.
of van ondergetekende: een stappenplan voor content marketing.


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik ben het volledig met Joe Pulizzi eens, dat content een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij het vermarkten van complexe producten en diensten, met name in een b2b-omgeving. Het creëren van waardevolle content vormt immers de basis voor het ontwikkelen van een [ur=lhttp://www.heuvelmarketing.com/hoe-werkt-inbound-marketing/doordachte inboundmarketing-strategie[/url].

    Ook deel ik je mening, dat een podcast vaak een wat “zenderig” karakter heeft. De populariteit ervan valt in mijn ogen ook wel weer te verklaren, omdat je een podcast eenvoudig kunt beluisteren op je mp3-speler of iPod. Eenvoudig kennis vergaren onder het sporten, bijvoorbeeld…

    De meest toegankelijke vormen van online content zijn in mijn ogen toch wel [url=http://www.inboundmarketeer.nl/2010/05/06/content-marketing-white-paper-vs-ebook/
    het e-book en de white paper[/url].

    geplaatst op
  • Ik ben het volledig met Joe Pulizzi eens, dat content een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij het vermarkten van complexe producten en diensten, met name in een b2b-omgeving. Het creëren van waardevolle content vormt immers de basis voor het ontwikkelen van een doordachte inboundmarketing-strategie.

    Ook deel ik je mening, dat een podcast vaak een wat “zenderig” karakter heeft. De populariteit ervan valt in mijn ogen ook wel weer te verklaren, omdat je een podcast eenvoudig kunt beluisteren op je mp3-speler of iPod. Eenvoudig kennis vergaren onder het sporten, bijvoorbeeld…

    De meest toegankelijke vormen van online content zijn in mijn ogen toch wel
    het e-book en de white paper
    .

    geplaatst op
  • Wat ik miste in het boek van Joe Pulizzi: wat is goeie content en hoe kom ik eraan? Moet ik het zelf schrijven of koop ik het in? En welke content moet ik dan hebben, is voor mijn business marketingwise het meest interessant? Dat je regelmatig, via relevante kanalen, waardevolle content beschikbaar moet stellen, dat weet Pulizzi overigens wel overtuigend te onderbouwen. Maar hoe je dat doet is kennelijk stof voor z´n volgende boek. :-)

    geplaatst op
  • Karel,
    Goed punt en ik krijg daar ook regelmatig vragen over. Wat een goede start zou zijn is op zoek gaan naar de topics die jouw doelgroep bezighoudt, onderzoeken waar de raakpunten zijn met jouw bedrijf, kijken of je kennis in huis hebt, of ideeen, en dan gewoon een plan maken, een content calender en starten. Wat vaak helpt is iemand dedicated op content zetten, alhoewel het eigenlijk een integraal onderdeel van je marketing moet zijn (:-).

    Maar in een startfase kan het helpen. Of eens een keer brainstormen met een buitenstaander. Vaak is die eerste hobbel het lastigst. Als je eenmaal met content bezig bent, kun je niet meer voorstellen dat we het ooit anders deden. Ik houd me aanbevolen voor een brainstorm met een ieder die die hobbel maar niet overkomt.
    Ingrid

    geplaatst op
  • Ik vraag me af of Twitter hierin ook een rol kan spelen. Laten we kiezen voor het experiment om daar op een speelse manier achter te komen. Ingrid, als jij mij in 140 tekens zou moeten overtuigen van je expertise, welke tweet laat mij dan geloven dat jij het ultieme hobbelpaard bent?

    geplaatst op
  • Haha, ik weet niet of Twitter kan overtuigen in expertise, wel in verleiden... met een krachtige volzin kan dat.
    En als je dan meer wilt weten, dan kom daar toch vast door verder te klikken naar meer info, zoals een artikel blogpost, video, webinar, het kan natuurlijk van alles zijn.
    Maar ik neem je uitdaging aan, ga het eens uitproberen. wordt vervolgd....

    geplaatst op
  • Prima input, Ingrid! Ik gebruik het meteen voor mijn gastcollege bij Beeckestein. Zien we je de 27-e nog bij MarketingMinds in Warnsborn?

    geplaatst op
  • Hi Mirjam,
    Thanks! Overigens is deze info alweer wat verouderd en is er in 2012 ook wel weer verse info verschenen in de B2B Marketing Barometer van TNS-Nipo en spotONvision. http://www.marketingfacts.nl/berichten/meer-social-media-en-contentmarketing-in-b2b-de-b2b-marketing-barometer-201

    Ik geef de 27ste een workshop over 'bloggen', druk bezig dus. Ga denk ik niet naar Warnsborn. Gr. Ingrid

    geplaatst op
  • Bedankt Ingrid, die nieuwere cijfers zijn nog beter. Overigens er staat een spelfout in jullie naam onder die blog, jullie heten daar spolonvision. Misschien even later rechtzetten?

    Het is een echte uitdaging om jou naar MMinds te krijgen. Wat is er voor nodig? Een bepaald programma? Of is de planning niet ok?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.