Social Media in cijfers NL: ‘Hyves en Facebook complementair’

Social Media in cijfers NL: ‘Hyves en Facebook complementair’

Yme Bosma van Hyves heeft voor de vierde keer een update gemaakt op basis van comScore cijfers over het gebruik van social networking diensten in Nederland. Waar het op blogs over Hyves in combinatie met cijfers/bezoek/tijdbesteding gaat, ontstaat de laatste tijd per definitie discussie over de onderzoeksopzet, de uitkomsten en de onderzoekspartij zelf. Hieronder Bosma’s belangrijkste conclusies:

Mobiel internetgebruik

“Ondanks het feit dat ComScore het mobiele internetgebruik nog niet meet is aannemelijk te maken dat dit zeer snel groeit. Bijna 350.000 Hyvers loggen minstens 1 keer per dag in op onze mobiele diensten. Dit groeit razendsnel en we zien zelfs dat dit al invloed heeft op het dagelijks gebruik van de normale website. Ik weet dat eenzelfde (kannibaliserend) patroon ook zichtbaar is voor andere grote websites met goede mobiele diensten. Misschien dat dit een verklaring is voor het teruglopen van het dagbereik van het Nederlandse (normale PC) internet in z’n geheel? Of komt dat door het mooiere weer en vakantiedagen?”

Hyves en Facebook

“Hyves en Facebook lijken vooralsnog echt complementair, beide diensten blijven groeien in gebruik. LinkedIn bijvoorbeeld lijkt wel duidelijk last te hebben van de groei van Facebook, maar dat is een aanname van mijn kant.”

Lees hier op het blog van Bosma meer conclusies en pak ook zeker even de discussie mee. Een grote, leesbaarder versie van de bovenstaande tabel in Excel vind je hier.


Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Interessant vind ik de ontwikkelingen en veranderingen die gaande zijn in plaats van de absolute cijfers. Op alle vlakken groeit Facebook sneller dan Hyves.

    geplaatst op
  • Bart, ik heb in het overzicht juist absolute en relatieve cijfers gegeven, wat mis je nog dan? FB groeit relatief sneller, maar dat is niet zo raar gegeven dat Hyves qua bereik wel aan de top zit (ook internationaal).

    geplaatst op
  • Aardige cijfers maar wat gaat Hyves doen om Facebook voor te blijven. Hyves komst vaker met cijfers maar ik zie liever nieuwe functionaliteiten e.d. Voor bedrijven is Facebook functioneel aantrekkelijker ivm de gemeenschappelijke feeds en posts. Een "community" bereiken is derhalve eenvoudiger en goedkoper en hiermee lijkt je directer te communiceren.

    Hoe kan ik Hyves inzetten zonder direct aan campagnes te denken? Hoe zie je zelf het verschil? Zeer benieuwd. bvd.

    geplaatst op
  • Meten is weten uiteraard echter als ik om mij heen kijkt zijn bijna al mijn vrienden van Hyves inmiddels ook op Facebook. Zelf log ik momenteel veel minder in bij Hyves dan een half jaar terug. Maar ik log wel elke dag in op Facebook. Facebook is inmiddels een monster geworden dat absoluut niet meer valt weg te denken. Het is een wereld op zich geworden en vele bedrijven hebben al mensen in dienst die zich puur met Facebook bezig houden om zodoende dichtbij de "klanten" te zitten. Ik kan me ook niet voorstellen dat men zich bij Hyves geen zorgen maakt. Ben ook heel benieuwd waar de groei van Hyves vandaan komt? Daarmee bedoel ik binnen welke leeftijdsgroep en welk geslacht. Volgens mij heeft Hyves een ietwat jongere doelgroep dan Facebook en is juist die groep aan t switchen en zit de groei met name bij de ouderen? Is een aanname trouwens.

    Verder kan ik mij niet voorstellen dat Hyves internationaal niet zou kunnen groeien. Ligt er maar net aan welke doelgroep je gaat benaderen.

    geplaatst op
  • Vergeet Netlog niet. Die doet het internationaal uitstekend (lees Europa). Dit zie ik Hyves niet zo snel doen tenzij het nu een soort paniekvoetbal gaat spelen.

    Vanuit Facebook kan ik automatisch mijn Hyves ook updaten en op deze wijze zijn lijkt het of velen nog actief zijn. Bewust lid blijven en niet actief zijn is waar volgens mij bij velen het geval. Waarom komt Htyves zoveel met cijfers ipv functionaliteiten / nieuwe features, e.d.

    Ik denk dat de piek achter ons ligt. De boot is een beetje gemist lijkt het. Zaken als een wallet e.d. zijn aardig maar een beetje too little, too late. Taken aan de wand is de avatar met het Facebook verhuisbordje.

    geplaatst op
  • Jeroen, er is bij geen enkele groep (leeftijd/geslacht) sprake van een afname. De groei zit 'm vooral in gebruik, niet/nauwelijks meer in bereik.

    geplaatst op
  • @Yme, geloof ook niet dat er sprake is van een afname. Was ook slechts een aanname. Vraag me wel af of jullie je hebben neergelegd bij de afname in groei vwb bereik? Volgens mij valt daar toch nog wel wat te halen mits er innovatief met internationale doelgroepen wordt omgegaan.

    geplaatst op
  • Joeren, onze focus is volledig op Nederland, niet internationaal. Wereldwijd zie je dat de enige spelers die goed stand houden naast/tov Facebook zeer lokaal georienteerd zijn. Die keuze hebben we 2 jaar geleden gemaakt, en dat werkt goed vooralsnog. Maar qua bereik kunnen we niet veel meer groeien in NL, dus dat is geen doel op zich. Qua gerbuik/relevantie is er nog heel veel te doen, daar werken we dus ook hard aan. Met resultaat, want de gemiddelde Hyves gebruiker is actiever dan de gemiddelde Facebooker in de VS bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • Hyves is (persoonlijk) cultureel digitaal erfgoed geworden, puur omdat Hyves er eerder was dan Facebook. Ik zie op korte termijn een hele grote community echt niet verhuizen naar Facebook. Dubbele profielen zit niemand op te wachten en als Hyves gewoon blijft reageren op datgene wat de community van Hyves vraagt en verwacht zal Hyves een vaste root worden in ieders persoonlijk digitaal leven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.