Pratende stoplichten, koffie op een stick en elf opvallende reclamepilaren

12 juni 2010, 06:42

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: een drijvend crematorium, pratende stoplichten, een head up-display met ingebouwde GPS en afstandsbediening en een koffiestick. Nederland is een klein en dichtbevolkt land, maar kampt nog niet met dezelfde problemen als dichtbevolkte gebieden in Japan en China. Want daar zijn steden die zodanig uitdijen, dat er weinig ruimte overblijft voor begraafplaatsen. In Hong Kong is daarom het plan geopperd om een op zee drijvend crematorium te bouwen.

Het idee geeft het overwegend Boeddistische Hong Kong de gelegenheid om in een mooie en serene sfeer hun overleden familieleden te herdenken. Je reist met een boot af naar het platform, dat omgeven is door de ‘dromerige’ zee. De as van de doden wordt er opgeslagen in urnenmuren, of uitgestrooid over zee, nadat je een lange steiger bent afgewandeld.

Praten met stoplichten

Een ander probleem aan drukbevolkte gebieden zijn de talloze files op de autowegen. Hoe prettig zou het nu zijn als een draadloos netwerk voor je regelt dat je op tijd vaart mindert, zodat je zonder te remmen een verkeerslicht kan passeren?

Fabrikant Audi test momenteel zo’n netwerk, Travolution, dat tegelijkertijd het verkeer veiliger en energiezuiniger zou maken. Met LAN- en UMTS-verbindingen communiceren auto’s rechtstreeks met stoplichten, waardoor vóór aankomst herkend wordt of deze bij een bepaald snelheid op rood of groen zullen staan.

Head up-display

Maar er is voor automobilisten meer nuttige verkeersinformatie door te nemen, via de bekende head up-displays, die je routegegevens op je voorruit aanbiedt en daardoor je tegelijkertijd je blik op de weg laat behouden. Het Taiwanese Springteq zegt nu als eerste met een head up-display met ingebouwd GPS-systeem te komen. Het apparaat, de WeGo, projecteert navigatie-informatie op ongeveer een meter afstand van de rijder. Omdat de WeGo onder meer bestaat uit een afstandsbediening die je op het stuur bevestigt, hoeven gebruikers hun handen niet van de besturing af te halen.

Koffiestick

Met al deze innovaties zou je bijna rustig een kopje koffie kunnen drinken in de auto. Helemaal als het concept van He Jeong Kim op de markt komt.

De designer stelt het aanbieden van een stick voor, die aan de onderkant een hoeveelheid ingrediënten bevat voor verschillende soorten koffie. Deze lossen bij aanraking met heet water op in je koffiebeker. De stick levert een aantal praktische voordelen op: je hebt geen zakje nodig, noch een lepeltje. Handig voor werknemers die van bestemming naar bestemming moeten reizen.

Tot slot: zeven fantastisch eenvoudige WK-shirts, de ultieme voetbaltafel voor bedrijfskantines en elf opvallende reclamepilaren.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!