SocialStitch #TK2010 social media statistieken

SocialStitch #TK2010 social media statistieken
, KBIRI
@kbiri

We zijn met onze nieuwe dienst SocialStitch.nl livechannel gisteren in het diepe gesprongen tijdens het #NOSdebat om het systeem te testen en te zien wat er allemaal zou gebeuren tijdens zoveel social media geweld. Onderdeel van de dienst is bijhouden van statistieken wat we gisteren met NRC NEXT hebben gedaan. We volgden online wat er het meest werd besproken, over wie er wat werd besproken en vooral op welke momenten van de dag het meest werd gezegd (met de tijd zullen deze stats steeds geavanceerder worden). Een aantal deel ik hieronder met jullie omdat ik denk dat ze best wel interessant (en mooi) zijn.

Over welke lijsttrekker werd het meest gesproken?
De bovenste visualisatie laat zien hoeveel er over welke lijsttrekker werd gesproken voor het debat (tussen 09u en 19u om precies te zijn). De onderste visualisatie laat zien hoeveel er per lijsttrekker tijdens en na het debat werd gesproken (van 19u tot 23u). De dominantie van Rutte in de uren voor het debat is groots meer dan 25% waarvan tijdens het debat veel wordt afgesnoept door Roemer, Rouvoet en Thieme. De top 3 van de tijd voor 19u bestond uit: 1. Rutte, 2. Wilders en 3. Pechtold, alle 3 nog recent benoemt als een van de slechtste social media users tijdens #TK2010. 

Online messaging intensiteit per partij per uur (gefilterd op partij namen)
Wat waren de statistieken van partijen per uur. Op welke momenten waren er stijgingen en dalingen te zien en op welke momenten was precies? Deze visualisatie laat precies dat zien + op een overzichtelijke manier de verschillen tussen de partijen. De partijen waar online bijna niet over werd gesproken zijn CU, SP & PVDD hebben een groot gapend gat met de rest. VVD werd het meest besproken voor het meeste van de dag, alleen D66 deed het beter in de ochtend en PVV piekte even boven ze uit in begin van de avond. Ondanks Femke Halsema grote following op twitter bleef haar partij Groenlinks maar middelmatig aanwezig in de mensen hun online discussie over de #TK2010 van gisteren. Ook interessant stuk is te zien bij de stats van PVDA, ze zijn als partij op de 2de plaats van meest besproken partijen gister vooral tegen het einde van de dag. Maar zoals je bij de eerdere visual kon zien is dat #Cohen steeds minder besproken werd naar mate de avond vorderde maar de partij in zijn algemeen dus wel, ondanks de PVDA zijn strategie om Job Cohen wel erg prominent naar voren te laten komen (vergelijk dat is met een VVD en Rutte). 

 

Meest voorkomende termen online rondom het debat
Welke woorden werden veelal gebruikt door de mensen zodra ze het over het debat hadden? Grappig (of erg) om te zien is dat Joran veelal werd genoemd door mensen die het hadden over de politiek gisteravond. Een andere opvallend woord is @fritswester de RTL journalist was tijdens het #NOSdebat de meest aangesproken persoon op twitter. Ondanks dat de politiek die avond voornamelijk te zien was vanaf de publieke omroep en niet RTL, waarom heeft NOS geen online individual zoals @Fritswester?. De hashtag #idonotsupport was nummer een in trending topics worldwide gisteravond en werd door vele Amerikanen gebruikt om duidelijk te maken wat ze dachten over 50% van de worldwide trending topics ;) 

 

We gaan nog gewoon verder met het livechannel tijdens de #TK2010 @ SocialStitch.nl – alle feedback is meer dan gewenst! Meer datavisualisaties zullen volgen in een update vandaag. Kijk maar hieronder:

 


De verdeling wederom van partijen voor 21u

 


De meest gebruikte woorden onder tag TK2010 en FDD

 


De intensiteit van het gebruik van de tag per uur #TK2010


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Deze stats zijn van de 8ste en we zullen later deze dag wat stats van gister nog plaatsen

    geplaatst op
  • Mooie infographics en ook een leuk initiatief, maar;

    Wat ik me afvraag is of er ook is gekeken naar de hoeveelheid unieke mededelingen door unieke users. of te wel is er niet een groep die actief is, en vervolgens de hele avond al chips etend vanaf de bank mee-debatteerd en dat al dat 'sociale media' gehype slechts is toe te schrijven aan (en zo is het meestal) een kleine groep contributors. Er was ooit eens de mooie 1-9-90 regel (http://www.90-9-1.com) waaruit blijkt dat slechts 1% echt actief is en maarliefst 90% alleen maar absorbeert. Dit maakt volgens mij direct de fout van zowel de NOS als RTL duidelijk om tweets van ' jan met de pet' uit Appelscha Noord dure airtime te geven en iets te vinden van zijn meestal in een opwelling geschreven mededeling. Doet dat er toe? Laat iedereen gewoon gaan stemmen of nog beter lid worden van een politieke partij en daar op de zeepkist (en de digitale zeepkist) klimmen om iets te verkondigen. zomaar tweets laten zien zonder achtergrond, weging, doel of noodzaak is niet de manier om met deze vormen van communicatie om te gaan. De omroepen (en velen met hen) hebben nog niet de essentials van social media begrepen, en de crossmediale toepassing moet men ook nog maar eens bezien.

    geplaatst op
  • Nog meer iets actuelere infographics nu toegevoegd.

    geplaatst op
  • Persbericht NOS:

    Verkiezingsdag nos.nl met stip op 1

    HILVERSUM, 10 juni 2010 – De website van de NOS noteerde de afgelopen vierentwintig uur - tot gisteren middernacht - in totaal 1,1 miljoen unieke bezoekers. Hiermee staat de verkiezingsdag met stip op 1 genoteerd als meest bezochte etmaal van het NOS-domein. Tot vandaag was deze eer weggelegd voor de dag na de crash van het Turkish Airlines-toestel op Schiphol (1 miljoen unieke bezoekers), gevolgd de ‘day-after’ de aanslag op de Koninklijke familie tijdens de Koninginnedag-viering in Apeldoorn in 2009 (988.000 unieke bezoekers).

    Het totaal aantal opgevraagde pagina’s van nos.nl, inclusief de rubriek met de NOS Teletekst-pagina’s, was gisteren meer dan veertien miljoen. Op de voorpagina van nos.nl - die 1,6 miljoen keer werd opgevraagd - na, werd de NOS Teletekst-pagina 101 het meest geraadpleegd (700.000). De live-stream van de verkiezingsuitzending werd ruim 261.00 maal gestart, in totaal werden meer dan 800.000 video’s bekeken.

    geplaatst op
  • Is iets dergelijks ook toe te passen door een reisorganisatie bij bv een busongeluk of vliegramp op een reisforum als Wereldwijzer?

    geplaatst op
  • @Jeroen absoluut het systeem is uiterst dynamisch en kan daardoor instant zijn focus verleggen op welk onderwerp dat het er getracked moet worden.

    Mail me anders even op omar (a) kbiri.nl - dan kan ik wat meer info verstrekken

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.