VINT: Internet of things

9 juni 2010, 03:47

Op het VINT Symposium “Don’t be evil” ging het vooral over duurzaamheid. Hoe bouw je een duurzame relatie met je klant? Hoe houdbaar (duurzaam) is ons business model? Een geslaagd event, gisteren inhet Spant, waar ik één ding uit wil halen dat voor marketeers erg relevant lijkt. The Internet of Things, in andere woorden: de data die we halen uit dingen, devices die aan het internet hangen. Wat kan je daar nu mee? Eerder, op WCIT2010 gaf IBM al aan dat elke dag alle sensoren die aan het internet hangen 350 keer zoveel data genereren als alle informatie in alle bibliotheken in de wereld verzameld is. Met die informatie kan je heel veel, de vraag is alleen: Wat?

Op het VINT symposium kwamen hier een paar leuke voorbeelden van. Zorg dat je meerwaarde creëert voor je eindklant. Logisch, maar soms best makkelijk. Wat is je kern product en hoe kan informatie dit product verrijken?

Paraplu

Een mooi voorbeeld hiervan wat de paraplu die licht gaf (een klein lampje onderop) als er regen voorspeld was in de omgeving waar die op dat moment is. In andere woorden, er is een gps locatie in de paraplu, dus hij weet waar hij is. Er is een linkje naar een weersite en als er regen voorspeld wordt die dag in de regio waar je bent knippert er een lampje zodat je hem niet vergeet. Daarmee wordt de paraplu meer paraplu, zoals Emily Nagle Green stelde.

Online wekker

Een ander voorbeeld is de online wekker. Deze kan je bijvoorbeeld automatisch laten synchroniseren met je google calender zodat, als je dit natuurlijk goed ingeeft en afstemt, hij automatisch de juiste tijd instelt en je ook laat uitslapen als je ‘s ochtend niet vroeg op hoeft. Ook kan je de wekken combineren met b.v. je Spotify-account om wakker te worden met de playlist waar je jezelf op hebt aangemeld. Daarmee voeg je waarde toe aan je wekker.

TomTom

Het meest bekende voorbeeld in Nederland is denk ik toch nog de Tom Tom die op basis van real time verkeersinformatie bepaald wat de snelste route is en je soms over andere snelwegen of binnendoor laat rijden.

Natuurlijk, het zit allemaal nog in de beginfase en daarmee werkt het vaak nog verre van optimaal. Ook is doorgaans nog lang niet alle informatie die nodig is geheel beschikbaar, waardoor je in het geval van de Tom Tom vervolgens in het centrum van het dorp vast staat. Toch is de vraag: welke data zou uw product verrijken? En hoe kan je dit incorporeren in je product? Hoe verreikt ‘The internet of things’ straks de beleving die jouw producten of diensten?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!