BVA: Online mediabestedingen naar kwart van mediabudget in 2015

BVA: Online mediabestedingen naar kwart van mediabudget in 2015

Naar verwachting gaat het online mediabudget van BVA adverteerders over vijf jaar naar 24 procent van het totale mediabudget. In 2010 bedraagt het online mediabudget nog 15%. Een stijging in vijf jaar tijd van 60%. Dat blijkt uit een enquête die BVA hield onder haar leden ter voorbereiding op de komende BVA Academy. Interessant is dat IAB Nederland tijdens haar algemene ledenvergadering begin dit jaar de ambitie heeft uitgesproken om het aandeel online naar 36% te brengen. Bovendien maakte Nielsen vandaag bekend dat online het enige medium is dat een groei heeft laten zien van de mediabestedingen in 2009.

De online adverteerder maakt nu vooral gebruik van bannering (77%), search (77%) en video streams/pre-rolls (66%) en is naar eigen zeggen ook tevreden met het eigen kennisniveau op dit gebied. Dit is niet het geval voor met name social media, electronic word-of-mouth en branded content waarover de online adverteerder aangeeft meer te willen weten. Het verkrijgen van inzicht in de ROI van online mogelijkheden en informatie over het meten van de inzet en het onderzoeken van verbetermogelijkheden en afrekenmodellen staan ook hoog op de agenda aldus de BVA.

nline campagnes worden het meest (87%) afgerekend op basis van cost per click (CPC) gevolgd door cost per mille (62%). Afrekenen op basis van CPL (cost per lead) en op basis van CPS (cost per sale) wordt minder frequent gedaan in respectievelijk 32% en 17% van de gevallen. Van de geënquêteerde adverteerders geeft 83% aan te controleren of ze ook daadwerkelijk hebben gekregen waarvoor ze hebben betaald. Onderzoek naar de effecten van de online activiteiten wordt door 53% overgelaten aan het mediabureau en 26% besteedt dit uit aan een gespecialiseerd bureau. Gevraagd naar welke onderzoeksbronnen men gebruikt werden STIR (68%), Nielsen (66%) en Dart (59%) aangewezen. Online traffic en sales analyses worden het vaakst door online adverteerders gedaan (72%).

Dit zijn slechts enkele opvallende verwachtingen van adverteerders ten aanzien van de online advertentiemarkt waarover 17 juni tijdens de BVA Academy – Editie Online gediscussieerd wordt door adverteerders. “Deze bijeenkomst met als thema ‘online adverteren’ wordt georganiseerd door adverteerders voor adverteerders omdat we merken dat veel adverteerders behoefte hebben aan meer specifieke kennis. Het gaat hierbij o.a. over de online mogelijkheden, de meetbaarheid van online communicatie-effecten maar ook over hoe online binnen de gehele mediamix wordt aangestuurd.” Aldus Hanne Alblas, Senior Mediaspecialist bij BVA.

De enquête (ingevuld door 53 BVA leden, goed voor ruim 1,5 miljard bruto mediabestedingen per jaar) is gehouden om te peilen waar online adverteerders op dit moment het meeste behoefte aan hebben en dient tegelijkertijd als input voor de focussessies tijdens de BVA Academy – Editie Online. Uit de respons en de resultaten blijkt dat online adverteren een hot item is voor de adverteerders waarbij er een grote behoefte aan kennis heerst, ook al heeft meer dan de helft (53%) van de adverteerders inmiddels een online expert in huis. Eén op de zes adverteerders (17%) besteedt overigens de online activiteiten uit aan een specialist.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • wat zal dat met de kosten voor het online adverteren gaan doen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.