1,3 miljard euro via Affiliate Marketing in 2009

28 mei 2010, 11:21

Tijdens de Affiliatedag 2010 heeft onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van het IAB, de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar Affiliate Marketing in Nederland. Het onderzoek is onderdeel van de professionaliseringsstappen die de markt wil maken, met initiatief vanuit de affiliate netwerken, adverteerders en affiliates.Uit het onderzoek (Affiliate Markt Monitor 2009), blijkt dat in Nederland voor 97 miljoen euro wordt besteed aan affiliate marketing.

Voor adverteerders is dit een realisatie van 1,3 miljard euro omzet, wat betekent dat affiliate marketing een belangrijk online kanaal vormt. Om het in perspectief te zien: de totale online omzet van adverteerders bedraagt rond de 6,4 miljard, dus affiliate marketing is verantwoordelijk voor ruim 20% hiervan.De verdeling van de 97 miljoen euro bestedingen is dat er 72% naar de affiliates gaat en 28% naar de affiliate netwerken. De belangrijkste branches verantwoordelijk hiervoor zijn respectievelijk de reissector (31%), retail (26%) en telecom (14%).

Daarnaast toont het onderzoek aan dat de affiliate netwerken groei verwachten binnen de branche. Zelfs 88% van de affiliate netwerken geeft aan een groei van minimaal 20% van de organisatie te verwachten. Het onderzoek van Blauw Research is gehouden onder de affiliate netwerken en niet onder de adverteerders. Wel zijn de resultaten gechecked bij verschillende top-adverteerders die de cijfers bevestigen.

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Walter Mulder

    De vraag is in hoeverre dit onderzoek echt representatief is aangezien de nadruk gelegd is bij de gegevens van de affiliate netwerken die positief in het nieuws willen komen.

    Echt interessant om te weten zou zijn wat door de super affiliates in Nederland is omgezet.


    29 mei 2010 om 19:29
    Stijn Kruijssen

    Walter, zoals ik heb begrepen op de Affiliatedag heeft Blauw research inzicht gehad in de boekcijfers van alle grote netwerken. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat die 97€ miljoen redelijk klopt.

    Dat betekent dus 70€ miljoen voor de affiliates. Er wordt weleens gesproken over tienduizenden affiliates, maar ik schat in dat totaal 100 bedrijven 90% van die omzet doen. Ik denk dat er 10-15 bedrijven zijn die als affiliate op de Nederlandse markt 1€ miljoen+ omzet per jaar doen.

    Ben overigens zelf wel benieuwd of de omzet van meer lead-gerelateerde netwerken (Netdirect, Scoot oa) mee ia genomen in dit onderzoek.


    30 mei 2010 om 11:23
    Leon Gerrits

    @walter: Het doel van het onderzoek is om inzicht te geven in de markt en de verhoudingen weer te geven. Zeker geeft het een positief beeld van affiliate marketing en de netwerken, maar de cijfers spreken voor zich (ruim 20% van online omzet!) en tonen aan dat affiliate marketing een substantieel kanaal is voor veel adverteerders. Het zal lastig worden om goede cijfers te krijgen vanuit super affiliates, aangezien zij terughoudend zijn met het delen van hun business concepten en bijhorende successen.

    @stijn: De lead-gerelateerde netwerken zijn niet meegenomen in dit onderzoek. De netwerken die participeren in het onderzoek werken vooral op basis van CPS (cost per sale). Dit is besloten om het onderzoek behapbaar te maken en tevens om de kosten van het onderzoek te drukken. Voor de toekomst zou het interessant zijn om ook inzicht te krijgen van de markt van lead-generation.


    31 mei 2010 om 07:14
    Kamron

    Desta vez o Elias não ficou espantado nem esclidaanzado do árbitro ser de Lisboa, da mesma cidade do clube dele.Por que será?Será do guaraná?


    11 juli 2016 om 23:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!