1,3 miljard euro via Affiliate Marketing in 2009

1,3 miljard euro via Affiliate Marketing in 2009

Tijdens de Affiliatedag 2010 heeft onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van het IAB, de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar Affiliate Marketing in Nederland. Het onderzoek is onderdeel van de professionaliseringsstappen die de markt wil maken, met initiatief vanuit de affiliate netwerken, adverteerders en affiliates.Uit het onderzoek (Affiliate Markt Monitor 2009), blijkt dat in Nederland voor 97 miljoen euro wordt besteed aan affiliate marketing.

Voor adverteerders is dit een realisatie van 1,3 miljard euro omzet, wat betekent dat affiliate marketing een belangrijk online kanaal vormt. Om het in perspectief te zien: de totale online omzet van adverteerders bedraagt rond de 6,4 miljard, dus affiliate marketing is verantwoordelijk voor ruim 20% hiervan.De verdeling van de 97 miljoen euro bestedingen is dat er 72% naar de affiliates gaat en 28% naar de affiliate netwerken. De belangrijkste branches verantwoordelijk hiervoor zijn respectievelijk de reissector (31%), retail (26%) en telecom (14%).

Daarnaast toont het onderzoek aan dat de affiliate netwerken groei verwachten binnen de branche. Zelfs 88% van de affiliate netwerken geeft aan een groei van minimaal 20% van de organisatie te verwachten. Het onderzoek van Blauw Research is gehouden onder de affiliate netwerken en niet onder de adverteerders. Wel zijn de resultaten gechecked bij verschillende top-adverteerders die de cijfers bevestigen.

 

 


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • PERSBERICHT

    Cijfers bevestigen opmars affiliate marketing

    In 2009 1,3 miljard euro omzet via affiliate marketing gegenereerd

    Amsterdam, 28 mei 2010 – Gistermiddag werden op de Affiliatedag de cijfers van het onderzoek naar de omvang van de affiliate markt bekendgemaakt. De onderzoekscijfers tonen aan dat affiliate marketing een steeds belangrijker deel van online marketing vormt. Twintig procent van de online consumentenbestedingen in 2009 is tot stand gekomen via deze vorm van online marketing.

    In 2009 stegen de online consumentenbestedingen wederom. Dit keer met een percentage van 17 procent, waardoor de consumentenbestedingen uitkomen op 6,4 miljard. Het gister gepresenteerde onderzoek bevestigt wat de branche al wist: samen met SEO (search engine optimalization) vormt affiliate marketing de toekomst voor online marketeers.

    Van de affiliate netwerken verwacht 88 procent in 2010 een groei van het eigen bedrijf van 20 procent of meer. Voor de gehele affiliate markt in Nederland verwacht 55 procent van de netwerken een groei van 20 procent of meer. Men is dus positief gestemd over de ontwikkeling van het vakgebied. Er gelden hiervoor wel een aantal voorwaarden:

    · Code of conduct: Opstellen van richtlijnen vanuit diverse brancheverenigingen (IAB, PAN (Platform Affiliate Netwerken), Thuiswinkel) en controle op naleving (blacklist).

    · Herziening waarde attributie: Vergoeding naar toegevoegde waarde, het einde van LCC (Last Cookie Counts) is in zicht en kortingscodes nemen toe in belang.

    · Anticiperen op regelgeving: Strenger beleid ten aanzien van bescherming privacy is zowel bedreiging als kans, ijveren in plaats van afwachten.



    Het is voor het eerst dat er een onderzoek naar de cijfers van affiliate marketing plaatsvindt. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van het IAB. De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen door het voeren van diepte-interviews met affiliate netwerken, mediabureaus, affiliates en adverteerders. Daarnaast heeft er een online onderzoek plaatsgevonden naar de omzet en het aantal affiliates van de grootste affiliate netwerken in Nederland. M4N is een van die grote netwerken in Nederland. Thomas Joosten, directeur van M4N en voorzitter van het PAN: ‘We hebben dit onderzoek in meerdere opzichten gesteund, het is wederom een stap in de professionalisering van de branche.’

    Het onderzoek is te downloaden op: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/05/affiliatemarketing-levert-1-3-miljard-op/Presentatie-Blauw-Research-IAB-Affiliate-Dag-2010.pdf

    geplaatst op
  • De vraag is in hoeverre dit onderzoek echt representatief is aangezien de nadruk gelegd is bij de gegevens van de affiliate netwerken die positief in het nieuws willen komen.

    Echt interessant om te weten zou zijn wat door de super affiliates in Nederland is omgezet.

    geplaatst op
  • Walter, zoals ik heb begrepen op de Affiliatedag heeft Blauw research inzicht gehad in de boekcijfers van alle grote netwerken. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat die 97€ miljoen redelijk klopt.

    Dat betekent dus 70€ miljoen voor de affiliates. Er wordt weleens gesproken over tienduizenden affiliates, maar ik schat in dat totaal 100 bedrijven 90% van die omzet doen. Ik denk dat er 10-15 bedrijven zijn die als affiliate op de Nederlandse markt 1€ miljoen+ omzet per jaar doen.

    Ben overigens zelf wel benieuwd of de omzet van meer lead-gerelateerde netwerken (Netdirect, Scoot oa) mee ia genomen in dit onderzoek.

    geplaatst op
  • @walter: Het doel van het onderzoek is om inzicht te geven in de markt en de verhoudingen weer te geven. Zeker geeft het een positief beeld van affiliate marketing en de netwerken, maar de cijfers spreken voor zich (ruim 20% van online omzet!) en tonen aan dat affiliate marketing een substantieel kanaal is voor veel adverteerders. Het zal lastig worden om goede cijfers te krijgen vanuit super affiliates, aangezien zij terughoudend zijn met het delen van hun business concepten en bijhorende successen.

    @stijn: De lead-gerelateerde netwerken zijn niet meegenomen in dit onderzoek. De netwerken die participeren in het onderzoek werken vooral op basis van CPS (cost per sale). Dit is besloten om het onderzoek behapbaar te maken en tevens om de kosten van het onderzoek te drukken. Voor de toekomst zou het interessant zijn om ook inzicht te krijgen van de markt van lead-generation.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.