Rich media advertenties verzekeren toekomst online display

21 mei 2010, 08:34

Zoekmachinemarketing groeide dwars door de recessie heen met 15 procent. Tuurlijk, die groei vlakt af, maar het zijn mooie cijfers met 11 procent verwachte groei in 2010. Online advertising kreeg klappen, de groei was 1 procent vergeleken met 2008 (niet een Europese markt groeide met méér dan 3 procent). Toch ziet de toekomst voor met name online display advertising er goed uit, analyseert Forrester in de jongste Western Europe Online Advertising Forecast. Rich bannering in combinatie met online video zullen de groei van display ads stuwen.

Rich media ads

In 2014, zo voorspelt Forrester, zullen rich ads 63 procent van het totale display ads volume innemen. ‘Traditional image ads’ zullen tegen die tijd maar 10 procent van het volume uitmaken. Marketeers zullen steeds meer in gaan zetten op ‘advanced creative formats’ als rich media ads en video advertising. Dit stuwt de groei, zo verwacht Forrester.

In 2014 zullen search en display advertising samen uitgaven van 13,9 miljard euro genereren. Daarvan is 9,522 miljard voor search, en 4,375 miljard voor display. Forrester schrijft in het rapport (niet openbaar):

“The improving economy, paired with the growing popularity of new ad formats, will see spending increase by 4% in 2010 — and spending will continue to accelerate throughout the next five years.”

Search

Uit het rapport van Forrester blijkt, dat de UK het hardst getroffen werd door de recessie. In 2009 was de groei in de zoekmachinemarkt maar 7 procent, terwijl die groei in 2008 nog 21 procent bedroeg.

In Denemarken, Noorwegen en Zweden vlakt de groei voor zoekmachinemarketing sterk af. Gemiddeld groeide de markt in deze landen waar de search-industrie wat laat op gang komt in 2008 nog met 36 procent, die groei is met 16 procent in 2010 twintig procent lager.

Tips

In het rapport heeft Forrester nog een paar tips voor marketeers. Uitgevers rekekenen nog steeds lagere en lagere CPM’s en dat betekent dat adverteren met online display nog steeds goedkoper aan het worden is. Ook zullen uitgevers meer dan pak hem beet 1,5 jaar geleden meer geneigd zijn om performance based afspraken te maken.

Andere tip van Forrester is het inzetten op online video advertising. Wie als marketeer met pre-rolls wil experimenteren moet NU zijn slag slaan, want de prijzen voor de vorm van advertising zijn ongeveer gehalveerd met een jaar geleden. Op zijn blog schrijft de auteur van het rapport, Forrester’s Nate Elliott:

“[…] it becomes clear that different sectors of the market will have differing fortunes over the next five years. We think the big story between now and 2014 will be online display advertising. After a year of stagnation in 2009 – when it grew by just 1% across Western Europe – we think display is starting to look as healthy as ever. With huge advances in targeting helping response marketers deliver their ads to the right users, and with rich ad formats convincing brand marketers to shift more of their budget online, display will grow by 4% in 2010 and hit double-digit annual growth by 2013.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!