Integreren met Windows Live Wave 4

12 mei 2010, 04:43

In het Microsoft kantoor in Schiphol presenteerde Dharmesh Mehta gisteren de nieuwe versie van het Windows Live platform. Integratie is het sleutelwoord bij Windows Live Wave 4, dat ook een aantal extra features voor de bestaande toepassingen met zich meebrengt. Over de indrukwekkende lik verf die over Hotmail is gegoten mogen we nog even niets zeggen, maar ook over de andere aanpassingen is genoeg interessants te melden.

Centraal platform

Er wordt elke minuut voor 15 uur aan videomateriaal op YouTube geplaatst. Wanneer iemand een foto upload, verschijnt deze op gemiddeld 2,4 verschillende websites. 78% van de mensen is bezorgd om de eigen privacy met betrekking tot social network profielen. Dharmesh Mehta legt het ons allemaal rustig voor, om te benadrukken hoe veel content verspreid raakt over verschillende sites en devices, en hoe belangrijk het daarom is om een centraal platform te hebben waarin al deze elementen samen kunnen komen. Met het nieuwe Windows Live doet Microsoft een gooi naar deze positie, en wat opvalt is dat ze alles behalve kansloos lijken.

Delen

Ten eerste is het delen van fotomateriaal met andere gebruikers een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt. Naast de logische optie om foto’s van de eigen harde schijf te uploaden, komt er nu ook de mogelijkheid om foto’s te selecteren uit online materiaal als op SkyDrive, Facebook en Flickr. Ook kun je via Bing naar beeldmateriaal zoeken en dit vervolgens eenvoudig selecteren om te delen. Eventueel inloggen of om toestemming vragen bij de site waar het materiaal is opgeslagen is niet nodig: de mensen met wie het wordt gedeeld, krijgen automatisch toegang.

Integratie

Zoals gezegd is integratie het sleutelwoord bij het vernieuwde platform, en dat blijkt vooral uit het nieuwe dashboard van Messenger. Hierin krijg je een geheel overzicht van alles wat iedereen met je wil delen, of het nou via mail, Messenger, Facebook of Twitter is. Accounts van laatstgenoemden moeten vanzelfsprekend benoemd en geactiveerd worden, maar reacties op de status updates die vervolgens verschijnen, worden direct teruggeplaatst op het platform van herkomst. Daarbij heeft Microsoft voor Twitter een automatische URL shortener ontwikkeld. Zo worden berichten aangepast om binnen de 140 tekens te blijven, terwijl ze op Facebook volledig (kunnen) worden weergegeven.

Handmatig

Via verschillende tabbladen kun je het geweld aan meldingen vervolgens filteren. Het tabblad RECENT geeft een overzicht van alle meldingen, en onder HIGHLIGHTS zie je wat je favoriete vrienden aan het doen zijn. Deze favoriete vrienden wijs je handmatig aan, omdat volledige algoritmes volgens Mehta niet werken. ‘Op Facebook zie je bijvoorbeeld dat mensen die voor jou belangrijk zijn uit beeld kunnen verdwijnen, omdat ze niet genoeg updates posten. Nu kun je Messenger vertellen wie belangrijk voor je zijn’, aldus Mehta. In onderstaande video zijn al wat beelden van het nieuwe dashboard te zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!