Smartclip ook van start in Nederland
Het video advertising netwerk Smartclip dat twee jaar geleden haar deuren opende, is vanaf heden ook actief in Nederland. Door de overname van Moon Broadcasting – een Nederlandse start-up gespecialiseerd in online video advertising – houdt het bedrijf naast Duitsland, Spanje, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de VS sinds vandaag ook in de Benelux kantoor. De nieuwste toevoeging aan de Smartclip Groep staat onder leiding van Moon-founder Annemiek de Geus-Verhagen, tevens oprichter van e-mailmarketingbureau TAPPS en in 2006 uitgeroepen tot online mediavakvrouw van het jaar. Volgens de door haar vanochtend gepresenteerde cijfers zal de markt van webbased videomarketing dit jaar groeien van 25 miljoen euro naar 45 miljoen euro in 2011. Een voorspoedige prognose, gebaseerd op cijfers van het IAB.
Door de dominantie van Google/YouTube in dit marktgebied, focust Smartclip zich op de kwalitatief hoogstaande premium websites die buiten Googles-netwerk vallen. “Ons doel is om al die losse premium sites binnen ons netwerk te halen en daarmee komend jaar ons marktaandeel flink te vergroten, naar uiteindelijk zo’n 20 procent. Om dat te bewerkstelligen hebben we onlangs dan ook ons eigen multiscreen video advertising platform gelanceerd, waarmee we on the fly op zowel een iPhone, connected tv-toestellen (van Philips, Samsung of Panasonic, red.), online en een aantal gameconsoles (PS3 en PS Portable, red.) de juiste advertising kunnen uitserveren”, aldus Founder en CEO Jean-Pierre Fumagalli. De iPad laat het bedrijf overigens voorlopig links liggen gezien een miljoen afnemers wereldwijd nog te weinig schaalgroote biedt.
Persoonlijk vond ik de interactieve mogelijkheden, zoals bij een campagne voor het Duitse mailorderbedrijf OTTO, een eyecatcher. De gebruiker krijgt daarbij in beginsel de ‘standaard’ tv-commercial te zien, maar kan indien gewenst zelf de inhoud en lengte van de clip beïnvloeden. “Wil iemand meer weten over bijvoorbeeld welke tassen OTTO verkoopt, dan is een klik voldoende om hierop in te zoomen en hem of haar verder wegwijs te maken. Natuurlijk met als doel om een aankoop te realiseren”, aldus COO Roland Schaber. “Gezien alle kliks kunnen worden herleid, biedt het de adverteerder een extra relevante laag informatie, waardoor een deel van de extra productiekosten (zo’n 20.000 euro, red.) al zijn terugverdiend.”
Investeringsmaatschappij Endeit (Van den Ende en Deitmers) heeft sinds enige tijd een minderheidsbelang in het van oorsprong Duitse bedrijf. Kunnen we op korte termijn veel crossovers verwachten met andere (Nederlandse) bedrijven waar Endeit een belang in heeft? Martijn Haman, partner bij Endeit:
“We zullen niet zo gauw adverteren op sites die geen videocontent bevatten. Maar adverteren op een van de spelletjesportals van de Spil Games terwijl de game wordt klaargezet, behoort tot een van de mogelijkheden. Evenals video-advertenties binnen de Uitzending Gemist-sectie op Hyves.”
Smartclip serveert momenteel maandelijks 500 miljoen videostreams en rekent inmiddels zo’n 400 uitgevers tot haar netwerk.
interessant artikel. doet annemiek verhagen tegenwoordig nog steeds iets in deze branche?
How could any of this be better stated? It codlnu’t.