Oproep tot #twitterstilte tijdens Dodenherdenking

4 mei 2010, 04:17

Evenals is Isidorusweb-oprichter Eric van den Berg (@isidorusweb) één van de initiatiefnemer(s) voor een #twitterstilte tijdens de Dodenherdenking, vanavond om 20:00 uur gedurende de welbekende twee minuten stilte. Een zeer sympathieke actie die wat mij – oud-inwoner van bevrijdingsstad Wageningen – betreft navolging verdient. Voor de incidentele zuurpruimen en antifiguren die stellen dat zij vóór de vrijheid zijn en tegen moralisme (enzovoorts) heb ik alvast een passend antwoord klaar: vijf mei is Bevrijdingsdag, dus heb je de vrijheid om te tweeten wat je maar wilt. Een korte stilte op Twitter tijdens Dodenherdenking lijkt mij niet meer dan een teken van R.E.S.P.E.C.T. Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf beoordelen. Volg in elk geval de stilte op #twitterstilte. (Wacht, dat kan natuurlijk helemaal niet…). Ook Hyves laat weten aan twee minuten stilte te doen. Om 20:00 uur krijgen Hyvers het gedicht te zien dat op de Dam wordt voorgedragen.

De actie van Hyves is in samenwerking met stichting 4 en 5 mei, laat het sociale netwerk weten: “Via een weblog op de homepage worden Hyvers opgeroepen via een Wie/Wat/Waar (WWW’s) aan te geven dat ze om 20:00 uur twee minuten stil zullen zijn. Tijdens de dodenherdenking krijgen alle Hyvers die online zijn of inloggen een pagina te zien zijn met het gedicht wat zal worden voorgedragen op de Dam. Daarnaast zien ze alle WWW’s van Hyvers te zien die ook stil zijn en herdenken. Op 5 mei zal een bericht voor alle Hyvers te zien zijn waarbij links staan naar het bevrijdingsfestival en de Hyves profielen van de artiesten op bevrijdingsdag.”

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

41 Reacties

    josgovaart

    Ik ben een van die zure mensen. Als je respect hebt en het belangrijk vindt, moet je gewoon je waffel houden. Wat vind ik dit onbelangrijk gewauwel zeg.


    4 mei 2010 om 04:25
    Roland1976

    Er is mi helemaal niets mis met het aandacht vragen voor iets. Dat doet iedereen wel eens met wat dan ook (“Vanavond film X op tv, moet je zien!”) Maar het is aan iedereen persoonlijk om hier gehoor aan te geven.

    Om dan vervolgens dat via – als ik het goed begrijp – een take-over aan mensen ‘op te dringen’, vind ik wel weer een stap verder. Maar terwijl ik dit schrijf, verschilt dát in essentie weinig van de SGP die haar site op zondag op zwart zet ivm de zondagsrust.


    4 mei 2010 om 04:57
    Bas

    ^^ Ach, zie de link (toch weer mooi een linkje op marketingfacts!) van isdorusweb. Scheelt niet zo veel. Laat twitter initiatieven lekker op twitter. Of bedoel je dat we tussen 20:00 en 20:02 ook niet op Marketingfacts mogen komen cq. posten op straffe van?


    4 mei 2010 om 05:11
    Bram Fasseur

    @ Bas Misschien moeten we ook maar een gedichtje plaatsen… 😉

    Ik ben benieuwd wat we in de WWW op Hyves gaan tegenkomen. Het gedicht draagt in ieder geval nog enigszins bij aan de reden waarom we twee minuten stil zijn.


    4 mei 2010 om 05:27
    josgovaart

    @Roland1976

    Ik vind het pure ijdeltuiterij en eigengeilerij. Dit is alleen interessant voor de initatiefnemer die via tweetreach en traditionele media kan zien hoe groots die twitterstilte opgepakt wordt. Heeft in niks met oprecht herdenken van de WOII-slachtoffers te maken. Als je het hebt over authenticiteit die we allemaal zo belangrijk vinden op social media, dan vind ik dit een extreem dikke #fail. Om in twittertermen te blijven spreken.


    4 mei 2010 om 05:51
    Annelies Verhelst

    Eens met iedereen die dit slap gelul vindt. Klinkt wat grof, maar serieus, als je niet snapt dat je ook op Twitter of Hyves of waar dan ook op internet stil moet zijn om 20.00 uur dan heb je iets echt niet begrepen. Dan mist er een deel in je opvoeding en in je moraalbesef. En dan in zo’n blogpost schaamteloos links plaatsen naar partijen die er commercieel baat bij hebben dat mensen weten van deze zogenaamde actie(s)…dat is pas respectloos. Nu kent iedereen Isdorus weer, nou, ben je nu blij? Jeeeej..


    4 mei 2010 om 06:02
    Roland1976

    @Jos Daar kan ik wel enigszins in mee gaan. Althans, als je het als initiatiefnemer zo bewust gaat uitventen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het ook gewoon als losstaand van de initiatiefnemer voorbij zien komen. Dat is ook niet raar, want het is gewoon een idee dat bij meer mensen speelt. Dat mensen dat dan vervolgens zouden willen claimen als hun idee (voor zover hij dat doet, ik weet dat niet), daar haal ik dan fijn mijn schouders over op.


    4 mei 2010 om 06:05
    Elskamp

    Is dit nu echt iets voor op M! ?!

    Het komt (zoals Jos ook al aangeeft) als eigengeilen over en alles behalve oprecht. Schreeuwen om stilte is misschien net zo erg als niet stil zijn…

    Daarnaast is het ook al zeker niet origineel meer, daar er vorig jaar ook al door verschillende andere personen aandacht is gegeven aan de huidige gedigitaliseerde maatschappij en hoe je daarin stilte en respect kan tonen op deze dag. Maar dan op een meer oprechte niet commercieel schreeuwende manier…


    4 mei 2010 om 06:08
    josgovaart

    Ik werd erover ge-dm’t door hem. VInd ik pure spam.


    4 mei 2010 om 06:08
    jeroenmirck

    Als Marketingfacts dit inderdaad de moeite van een blogpost waard vindt, dan mag ik aannemen dat ook Marketingfacts twee minuten op zwart gaat. Voor de incidentele zuurpruimen en anti-figuren die stellen dat zij vóór de vrijheid zijn en tegen moralisme (enzovoorts) heb ik alvast een passend antwoord klaar: vijf mei is Bevrijdingsdag, dus heb je de vrijheid om te marketingblogs lezen wat je maar wilt. 😉


    4 mei 2010 om 06:20
    remcojanssencom

    Poepoe, zijn we allemaal weer met verkeerde been uit bed gestapt?! Wel leuk dat Jos zelf aangeeft dat ie zure gast is – in dit geval ;-). Ik vind deze azijnzeikerij zo typisch Hollands, het is niet goed of het deugt niet. Iemand die vanuit een ideële achtergrond, zijn geloof, al enkele jaren een portal over katholicisme geheel pro bono in de lucht houdt die oproept om ook op twitter respect (braakwoord, geef ik toe) te hebben voor de doden omdat een of andere leipo in de jaren 40 6 miljoen Joden vergaste en er sowieso zo’n 70 miljoen mensen stierven omdat hij aan grootheidswaanzin leidde. DAAR ZOU JE JE EENS DRUK OM MOETEN MAKEN!! En dat is nou precies waar Dodenherdenking om gaat. Gedenk de doden.

    Dit land heeft mensen nodig die anderen durven op te roepen om eens het goede te doen, mooie tradities in stand te houden en respect voor elkaar te bevorderen. Te zien aan de overweldigend positieve reacties wordt dat gewaardeerd.

    Ik kan best begrijpen dat je een twitterstilte overdreven vindt, maar ga je zelf dan niet op de borst lopen kloppen, zo van kijk mij eens lekker anti zijn. Dat is pas ijdeltuiterij, om de woorden van Jos te gebruiken.

    En zoals ik al zei, iedereen moet voor zichzelf beoordelen of hij meedoet of niet.

    Zo, nu ga ik eens echt nuttige dingen doen.


    4 mei 2010 om 06:24
    Remco

    Ach, de initiatiefnemer is gelukkig niet heel doorzichtig in z’n achterliggende doel:

    Wat zou de Koningin vinden van mijn tweetje voor 2 minuten stilte op twitter? #twitterstilte

    about 12 hours ago via web

    Nu zijn we allemaal met Twitter bezig, en niet waar het echt om gaat. Doel bereikt? Nah, na afloop heeft iedereen het erover dat het zo mooi stil was op Twitter, en kan er vooral lekker met vingertjes gewezen worden naar mensen die toch een berichtje plaatsten. Dit is dan ook weer een typisch voorbeeld van mensen die Twitter te serieus nemen en het onderscheid niet meer zien tussen Twitter en het echte leven.


    4 mei 2010 om 06:28
    rubenbos

    Het gaat helemaal niet om de dodenherdenking zelf, het gaat om een stel aandachtverslaafde twitterjunks die graag samen nieuws willen maken. Schaamteloos gebruik makend van een veel te serieus onderwerp. Waarom staat dit overal? Waarom roept iedereen “trots” (?) dat ze mee gaan doen? Wees vanavond gewoon 2 minuten stil en KAP met het claimen van dit soort momenten.


    4 mei 2010 om 06:29
    rubenbos

    En waarom staat de “iniatitiefnemer” met bedrijfsnaam, twitternaam en al gelinkt in de eerste zin? Juist, ja.

    Tis geen Sinterklaas he, marketeers.


    4 mei 2010 om 06:35
    Elskamp

    @Remco Jansen: Volgens mij sla je met je antwoord de plan volledig mis.

    Niemand hier zal namelijk vergeten wat er 70 jaar geleden gebeurd is. Daarnaast is dodenherdenking inmiddels meer dan enkel WO II herdenken, maar herdenken we alle Nederlandse slachtoffers en slachtoffers op Nederlands grondgebied in oorlogssituaties, sinds de 2e wereldoorlog.

    Dus als je dan schreeuwt om stilte en respect, doe het dan ook goed en op juist gronden!


    4 mei 2010 om 06:36
    Bram van Rijen

    Genant dit, smakeloos en genant…


    4 mei 2010 om 06:59
    Marcel

    ‘In stilte herdenken’ en ’twee minuten stil zijn’ zijn verschillende dingen. Mensen die twee minuten stil zijn doen dat om anderen in stilte te laten herdenken. Als lid van het plaatselijke 4 mei comite zou ik graag zien dat er meer mensen actief zouden herdenken. Dat heeft echter niets met een al dan niet geforceerde social media stilte te maken. Ik sta vanavond namelijk bij een monument, an heb ik geen last van tweets, maar wel van mensen die hard pratend langslopen, met auto’s en scooters langsrijden et cetera. Wanneer mensen niet willen herdenken, so be it, laat ze dan lekker in stilte tweeten, hyven of wat dan ook.


    4 mei 2010 om 07:17
    Tom

    Aan al je bekenden via Hyves of Twitter laten weten dat je stil gaat zijn, is dat hetzelfde als jezelf virtueel op de borst kloppen omdat je niet weet waar het echt om draait? Ben stil uit respect voor de slachtoffers, niet voor jezelf in de huidige ikke ikke ikke maatschappij (en ja, ik vind Twitter verder fantastisch, maar dit soort zaken vind ik smakeloos!). Dit soort blogposts verwacht ik ook eerder van de Telegraaf.


    4 mei 2010 om 07:20
    steph8080

    Mijn eerste reactie was bah! Commercieel, moralistisch, etc. Maar op zich wel een goede actie, zeker voor de echt jonge mensen op Hyves die misschien niet weer weten wat dodenherdenking inhoudt. Waar jongeren steeds meer informatie onttrekken uit sociale media is het goed dat deze media hun verantwoordelijk nemen.

    Wel moet ik een kritische kanttekening plaatsen, als Hyves het echt heel erg belangrijk had gevonden hadden ze hyves.nl op zwart gezet of alleen de boodschap laten zien die je nu zo handig weg kan klikken (aan het screenshot te zien).


    4 mei 2010 om 07:36
    venturo

    Misschien Matthijs dat je nu ook een standpunt hebt ten aanzien van het Marketingfacts format?


    4 mei 2010 om 07:36
    remcojanssencom

    @elskamp: goed lezen: er staat ‘gedenk de doden’ in mijn reactie…

    Meer in het algemeen: stil zijn uit respect voor hen die vielen, en een beetje om de doden uit WOII (want daar was de Nationale Dodenherdenking aanvankelijk tot 1961 voor bedoeld) is een nuttige zaak, die aandacht behoeft. Als iemand zich daar geheel belangeloos voor inzet om op social media óók voor in te zetten, tja, da’s natuurlijk helemaal verkeerd.

    Hoe durft-ie, schande! Smerige truc van die marketeers! Laat ze weer lekker gebakken eieren voor gouden keutels gaan verkopen zeg!

    *proest*


    4 mei 2010 om 07:41
    rubenbos

    Belangeloos?


    4 mei 2010 om 08:05
    Arjan van der Knaap

    Vorig jaar heb ik een aantal mensen ontvolgd vanwege zo’n grove, genante en respectloze daad van toeëigening. Dit jaar doe ik het anders. Ik mijd twitter en draai goede muziek. Gegroet!


    4 mei 2010 om 08:25
    josgovaart

    @Remcojanssen

    Jij zou als PR-Guru moeten weten dat het draait om het goede doen. Niet om het goede vertellen.


    4 mei 2010 om 08:28
    Oli4b

    Wat een misselijkmakende ophef over een zeer vanzelfsprekend iets. Treffende quote: “Als je een twitterstilte-actie nodig hebt om op 4 mei even stil te zijn ben je sowieso een inferieur stuk mens.”


    4 mei 2010 om 08:59
    Remco

    “Het virale effect van dat ene tekstje bleek giga en is sindsdien hét topic van het sociale netwerk.”

    Werkt ie ook nog voor SBS6 ofzo?! Bij mij op Twitter lees ik er gelukkig niks over.


    4 mei 2010 om 09:26
    Elskamp

    Sorry, beetje laf dat Eric op DeJaap een post schrijft dat ie bereikt heeft wat hij wil in een, wederom zelf geschreven stuk. Om daar met een variant op de SBS-campingjournalistiek lekker kort door de bocht zijn versie op de waarheid te geven.

    Maar hij heeft nog niet eens de moeite/het lef heeft gehad om hier te reageren, de plek waar momenteel de meeste en duidelijkst onderbouwde kritiek staat…

    *er stil van wordt*


    4 mei 2010 om 10:00
    Arne Gruijthuijsen

    Het stukje tekst lezend + de bijgeleverde reacties kan ik maar tot 1 conclusie komen:

    Leuk idee, maar de uitvoering is beetje jammer. Het idee is hartstikke logisch en ik ben ook van mening dat iedereen die 2 minuten stilte in acht moet nemen, zowel in real-life als op de sociale netwerken.

    Echter, dit gebruiken om ‘jezelf te promoten’, dat vind ik dan wel een beetje jammer!


    4 mei 2010 om 10:23
    media

    Laat ik beginnen met te melden dat ik persoonlijk niet sta achter een geforceerde twitterstilte. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken zolang hij anderen ook respecteert voor hun standpunt. Of de aankondiging hiervan op Marketingfacts thuishoort is een goede vraag. Persoonlijk zou ik het niet plaatsen tenzij je hier iets mee wilt laten zien. Zijn sociale media in staat om een actie als deze te initieren? Zo ja, hoe pak je dat dan aan? Als je de reacties bekijkt dan roept het eerder weerstand op dan medestanders. Waar en waarom ging het mis? Remco, je zet jezelf neer als een PR-specialist. Hoe ga je hier nu mee om? Hoe keer je de discussie? Dat zou ik een interessante toevoeging vinden op dit artikel en daarmee Marketingfacts-waardig. Ook de heftige reageerders zou ik willen vragen om niet in te gaan over het wel of niet plaatsen van dit artikel, maar nu eens mee te denken hoe je dit anders/beter zou kunnen doen.

    Ben benieuwd naar jullie reacties!


    4 mei 2010 om 11:12
    josgovaart

    @Marco

    Wat mij betreft minder dwingend zijn in de communicatie. Waardoor ik geirriteerd raakte, is dat ik een DM kreeg met de vraag of ik de oproep tot een #twitterstilte wilde retweeten. Alles doen voor maximaal bereik. Irritant en niet relevant. Want in niks heb ik aangegeven dat ik de actie sympathiek vond of er actief aan mee wilde doen.

    Als het alleen maar open op Twitter geweest zou zijn, had ik mijn schouders opgehaald en hooguit een tweet geplaatst dat ik vind dat dergelijk respect in mensen zelf moet zitten. Maar juist die DM en een post hier op M! wekt bij mij irritatie op. Waarom op M! Waarom is dit relevant voor marketeers? We weten toch allang dat Twitter een nieuwsverspreider is? Dat er op Hyves kekke dingen gebeuren?

    Daarom een vraag aan Remco Janssen. Het is een initatief van isodorusweb. Kennelijk heeft iets in zijn actie jou aangespoord tot het schrijven van een artikel op Marketingfacts. Wát is dat. Ik snap het oprecht niet. Als je dit op je persoonlijke posterous blog plaatst, prima. Maar waarom het grotere podium voor M! Wat is de waarde voor lezers hier? Of vind je het feit dat er al bijna 30 reacties zijn, al legitiem genoeg?


    4 mei 2010 om 11:27
    Fleur

    Alsof ik tijdens de 2 minuten stilte naar mijn scherm ga zitten staren (of die nou vol staat met Twitterberichten of niet). Ik ga dan stilstaan bij de oorlogsslachtoffers en heb waarschijnlijk ook m’n tv aanstaan. Twitterstilte of niet, ik zit toch niet voor m’n laptop en ik snap eerlijk gezegd ook niet welke mensen dat wel gaan doen. Wat heeft dat dan nog met respect te maken? Die 2 minuten stilte zijn bedoeld om ergens bij stil te staan en ergens over na te denken. Erg jammer dit.


    4 mei 2010 om 11:33
    Gerben Busch

    2 minuten. 2 minuten, die op zich niets te maken hebben met principes of azijnzeikerij. Maar alles met respect en besef.Besef dat degenen die Hitler’s oorlogs- en Himmler’s propagandamachine het zwijgen hebben opgelegd ervoor hebben gezorgd dat wij nu met z’n allen op 4 mei 2010 a.D. en hopelijk nog millennia lang onbekommerd en ongelimiteerd kunnen twitteren. Dat zij ervoor hebben gezorgd dat je al twitterend bij een herdenking of parade het risico loopt een nekschot of een louterende 10 jaar werkkamp te krijgen. Puur omdat het niet voegt naar de principes van Gestapo of Waffen SS. ‘Ik twitter dus ik ben’ vind ik een verlicht credo. Doe je dat tijdens die 2 minuten stilzwijgend respect dan luidt ‘ie eerder ‘Ik twitter, dus ik ben een eikel’.


    4 mei 2010 om 11:40
    media

    @Der Gunther: helemaal met je eens; gaan we hier intern ook zeker naar kijken!


    4 mei 2010 om 12:00
    Der Gunther

    And we got one complete idiot!

    @ Oevering, laat je nakijken man! Hier kan je niet eens serieus op in gaan. Wat een hersendode…

    Je mist het punt compleet. Meng je dan vooral niet in discussie als je het niet begrijpt.

    Ongelooflijk dit.


    4 mei 2010 om 14:02
    Gerben Busch

    Als je als volleerd woordenkoorddanser de kunst van het weglaten volledig beheerst en in 140 karakters de essentie van je boodschap haarscherp weet weer te geven, overgoten met een sympathiewekkend sausje waarin je de lange tenen weet te vermijden alsmede iedere schijn van mogelijk commercieel gewin, kan Twitter als aanjager van een dergelijk initiatief best succesvol zijn.


    4 mei 2010 om 14:10
    Ferdi de Lange

    @ Oevering

    Ik ben inderdaad bang dat je het punt, gemaakt door de critici hier, even gemist hebt. Het is wel handig om even te lezen wat er staat. Niemand heeft bezwaar tegen de 2 minuten stilte. Sterker nog; ik denk dat iedereen hier die keurig in acht neemt. Het ging ons er hier om dat een twitterstilte afdwingen niets toevoegt.

    Die foto die je meestuurt, moest die nu duidelijk maken dat een twitterstilte noodzakelijk is?

    Ik begrijp niet wat je punt is met die foto. En het lijkt er inderdaad op dat je wel een doktersbezoekje gebruiken kunt.


    4 mei 2010 om 14:35
    iggy

    dat was maf,,, dus iedereen rent weg om dat 1 iemand onwel is geworden ?


    4 mei 2010 om 16:07
    cor

    Mag iedereen ajb gewoon zelf bepalen hoe hij gedenkt, wanneer, waar, hoe lang enz. Gedenken is ook niet voor iedereen in 2 minuten stilte te vangen. En ik begrijp echt niet wat dit stukje op dit blog moet. @remco: her-denk.


    4 mei 2010 om 19:01
    Jody Koehler

    Ik zie hier en daar PR staan… maar asjeblieft zeg. Lijkt mij meer slechte content marketing voor een klant / relatie.


    5 mei 2010 om 06:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!