• Mobile
    wordt gesponsord door

Augmented Reality Developers Day

Augmented Reality Developers Day

Zaterdag 17 april vond het door Mediamatic Bank Amsterdam georganiseerde Augmented Reality Developers day plaats. Aangezien wij ons ook veel met deze techniek bezig houden zijn we er een kijkje gaan nemen. Voor een bijeenkomst op de zaterdag van 10.00 tot 19.00 vond ik het nog behoorlijk druk. De zaal zat helemaal vol met een zeer divers publiek waaronder interactive designers en programmeurs maar ook mensen die uit puur persoonlijke interesse in de techniek waren gekomen.

Steve Mann

Steven Pemberton opent de dag met een presentatie over het ontstaan van augmented reality. Van hem horen we onder andere dat Steve Mann degene is die als eerste met een augmented reality techniek bezig was die mobiel ingezet kon worden. Steve liep dan ook al in 1980 als een soort cyborg rond met zijn wearable computer, ook wel reality mediator genoemd, om zijn techniek in de praktijk te testen. Na zo’n 30 jaar door ontwikkelen hoeft hij niet meer met een enorme rugtas, helm en een antenne op zijn hoofd rond te lopen en heeft hij de techniek verfijnd tot een klein soort brilletje. Het apparaatje is bedoeld om computerbeelden aan de realiteit toe te voegen en zo real time informatie door te geven aan de gebruiker, juist een soort Layar dus.

Na een wat meer technisch verhaal over RDF’a en Ontologies waarmee ik jullie niet zal lastigvallen krijgen we een presentatie te zien van James Graves van Sogeo Company. Hij laat ons onder andere zien hoe ze bezig zijn met een techniek die geometrie toevoegt aan layarachtige apps. Hiermee is het voor gebruikers mogelijk om op een betere manier te navigeren naar bestemmingen die op het mobiele scherm binnen de app getoond worden.

AR en Layar

De volgende spreker is Johannes La Poutré van Squio (ontwikkelaar van onder andere de Layar applicatie Tweepsaround). Hij onderscheid eerst de twee vormen van AR waaronder marker based AR wat gebruikt maakt van een marker en een webcam en location based AR wat draait op mobiele platforms als iPhone OS, Android en binnenkort ook Symbian. Johannes gaat dieper in op deze laatste vorm van AR en laat zien wat er binnen de huidige apps die hier gebruik van maken zoals Layar en Wikitude allemaal mogelijk is. Momenteel worden de apps gebruikt als een “waar is..” tool waarmee gebruikers onder andere kunnen zien waar geldautomaten, hotels, restaurant en postbussen zich bevinden. Er zijn al meerdere adverteerders die een layar ontwikkeld hebben en toegevoegd hebben aan de app zoals TNT voor het vinden van postbussen. Maar er is veel meer mogelijk met deze vorm van AR en volgens Johannes gaat het allemaal om de ervaring van de gebruiker waar adverteerders weer op een leuke manier op in kunnen spelen. Zo worden er twee voorbeelden genoemd. Een layar voor McDonald’s, richt je mobiel op en McDonald’s filiaal, maak een foto van Ronald McDonald die ineens tevoorschijn komt en deel deze met je vrienden. Een tweede voorbeeld waarbij outdoor advertising gekoppeld wordt aan augmented reality. Richt je mobiel op een outdoor advertisment van Coca Cola en de Happines Factory komt tot leven!

Voor de weinigen onder ons die nog niet weten wat Layar precies is, zie onderstaande video

Verder werd ons nog verteld wat de volgende stappen in augmented reality zijn zoals een soort van augmented reality bril en lenzen (layar toepassingen zonder met je mobiel voor je uit te lopen), true open AR content models, een hogere relevantie en personificatie en bescherming van pricacy. Denk bij dit laatste voornamelijk aan apps die laten zien waar mensen zich bevinden gebaseerd op social media.

Business model Layar

Na deze presentatie wordt vanuit het publiek de vraag gesteld wat nou precies het verdienmodel van een app als Layar is. Hierop wordt aangegeven dat Layar bezig is met een soort van app store achtige applicatie waarmee premium layars ingekocht kunnen worden. Hiermee hebben adverteerders invloed op bijvoorbeeld de ranking van hun producten of diensten binnen de zichtbaarheid van layar. Een beetje hetzelfde rankingsysteem als dat gebruikt wordt voor Google Adwords.

Augmented Reality Flashmob

Dat augmented reality en de toepassingen die hiermee mogelijk zijn aan populariteit winnen is overduidelijk. Dit gaat zelfs zo ver dat aanstaande zaterdag op de Dam in Amsterdam de eerste augmented reality flashmob gehouden gaat worden. Bezitters van een mobiel met de juiste software daarop geïnstalleerd kunnen deze zaterdag verschillende augmented reality statues zien tussen de real-life statues. Leuk initiatief. Meer hierover lees je hier.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.