Hoe Google Analytics beter benutten (deel 3)

Hoe Google Analytics beter benutten (deel 3)

Hoe zijn er diepgaandere inzichten uit het bestaande Google Analytics account te halen? In eerdere posts zijn instellingen in Google Analytics en de koppeling Google Analytics met Google AdWords toegelicht, maar er zijn veel meer geavanceerde mogelijkheden die nog meer inzicht geven in de gebruikte online marketingkanalen. In deze post, aan de hand van de Tip van de Dag, een overzicht van een aantal geavanceerde mogelijkheden in Google Analytics.

Zaken afzonderlijk inzichtelijk maken met profielen

Het aanmaken van extra profielen in Google Analytics kan erg nuttig zijn om bepaalde zaken afzonderlijk inzichtelijk te maken met behulp van filters. Voorbeelden hiervan zijn het afzonderlijk inzichtelijk maken van het “Werken bij” gedeelte op uw website, het inzichtelijk maken van verkeer via een specifieke bron, of het websiteverkeer per land (Tip 68).

Website resultaten bekijken van afzonderlijke segmenten

Met de Geavanceerde segmenten functie in Google Analytics kunt u uw websiteresultaten bekijken voor een afzonderlijk segment. Voorbeelden van segmenten zijn Verkeer via Zoekmachines, Betaald verkeer en Terugkerende bezoekers. Een segment kan ook worden gebaseerd op een bezoekersactie, bijvoorbeeld bezoekers van een bepaalde pagina op de website. Met het toegepaste segment kunt u vervolgens de resultaten van het bezoek via het betreffende segment inzichtelijk maken. Het grote voordeel van deze functie is dat deze met terugwerkende kracht werkt, wat bij gefilterde profielen niet het geval is (Tip 33).

Op maat gemaakte rapporten

Google Analytics toont standaard vele rapporten en data, het kan echter zijn dat u op zoek bent naar wat andere data, of een andere manier van de presentatie van de data. In vele gevallen is dit op te vangen via de functie “Aangepaste rapporten”, via deze functie kunt u data inzichtelijk maken op de door u gewenste manier. Een goed voorbeeld is het inzichtelijk maken van absolute aantallen; in veel rapporten toont Google Analytics enkel relatieve aantallen (in procenten). Via een Aangepast rapport is het ook mogelijk om absolute aantallen inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld het aantal behaalde conversiedoelen per verkeersbron (Tip 66).

Het meten van uw interne zoekmachine

Veel websites bevatten een interne zoekmachine met als doel de inhoud van de betreffende website te doorzoeken. In veel gevallen is het mogelijk het gebruik van deze zoekmachine door te meten in Google Analytics. Via Google Analytics is vervolgens inzichtelijk hoe deze zoekmachine wordt gebruikt (o.a. welke gebruikte woorden) waaruit weer conclusies kunnen worden getrokken om de website te verbeteren en/of aan te passen (Tip 27).

Webshops: inzicht krijgen in omzet per product(groep)

Wanneer u een webshop heeft is het raadzaam om gebruik te maken van de e-commerce module in Google Analytics. Deze e-commerce module moet worden geactiveerd in Google Analytics en er moeten wijzigingen worden aangebracht in de meting van de bestelprocedure op de website. Wanneer u dit beide heeft gedaan, verschijnt er een extra menu-item ‘e-commerce’ op uw Google Analytics dashboard. De e-commerce module geeft per onderdeel (oa. verkeersbronnen en zoekwoorden) inzicht in uw omzet, transacties, de gemiddelde waarde per transactie, conversiepercentage en de waarde per bezoek. Op deze manier kunt u uw marketingkanalen sturen gebaseerd op omzet en transacties.

Advertentieuitingen analyseren? Maak gebruik van Analytics parameters

Met behulp van extra parameters in een URL is het onder andere mogelijk om in Google Analytics een onderscheid te maken tussen advertentieuitingen. Zo kunt u bijvoorbeeld analyseren of banner X het beter heeft gedaan dan banner Y, zowel qua kwaliteit per bezoekers als rendement (conversie) (Tip 64).

Virtual pageviews in Google Analytics

Met behulp van zogenaamde Virtual Pageviews is het mogelijk om in Google Analytics bepaalde zaken meetbaar te maken, die standaard niet worden doorgemeten. Zo zou u bijvoorbeeld downloads van documenten en externe links inzichtelijk kunnen maken, deze worden vervolgens weergegeven als Paginaweergave in Google Analytics. Bijkomend voordeel is dat deze vervolgens als doelconversie kunnen worden ingesteld (Tip 65).

Maak gebruik van Event tracking in Google Analytics

Met behulp van Event tracking is het mogelijk om in Google Analytics bepaalde handelingen op de website gecategoriseerd inzichtelijk te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om voor video’s op uw website inzichtelijk te maken hoe vaak deze is gestart, hoe vaak deze tot 50% is bekeken, en hoe vaak deze 100% is bekeken (Tip 37).

Kortom, er zijn veel geavanceerde mogelijkheden naast de standaard mogelijkheden in Google Analytics. Het gebruik maken van deze extra instellingen zorgt ervoor dat uw marketingkanalen nog inzichtelijker worden gemaakt en u zo nog meer kunt sturen op conversie en rendement. Deze extra instellingen zijn een must voor organisaties die afhankelijk zijn van hun website, of er meer (management-)informatie uit willen verkrijgen. Verder is het raadzaam om op periodieke basis Google Analytics interpretatie meetings te organiseren, om zo het rendement van uw website te optimaliseren. Doe dit bij voorkeur met de websitebeheerder, marketingmanager en eventuele andere belanghebbenden. Stel uzelf hierbij doelen en toets deze periodiek.

Over de Tip van de Dag

We publiceren iedere dag een Online Marketing Tip van de Dag. Deze tips gaan over uiteenlopende onderwerpen zoals Google AdWords, SEO, Analytics en Social Media (LinkedIn, Hyves, YouTube en Facebook). De Tip van de Dag is te volgen op www.expandonline.nl en via Twitter (@tip_vd_dag).

Dit artikel is geschreven door Remy Bronkhorst.


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Mooie tips van Expandonline, alleen mis ik de stap-voor-stap instructies voor de implementatie van de tips.
    Leuk om te weten wat je allemaal met Analytics kan doen, maar de vraag is natuurlijk: Hoe dan ?

    geplaatst op
  • Ja, wat moet ik hier van vinden? De ene open deur na de andere. Is dit een advertorial? Zo ja, zet het er dan gewoon bij.

    Ik tel zo snel 12 linkjes naar expandonline.nl. Stuk voor stuk linken ze naar slechte content; korte tips die niets ophelderen of echt uitleggen. Het lijkt gewoon pure zelfpromotie.

    Ik hoop voor marketingfacts dat er geld voor is neergelegd...

    geplaatst op
  • @Radomir, dat begrijp ik, maar dat zou de blogpost waarschijnlijk veel te groot maken. Het gaat vooral om het duidelijk maken van de mogelijkheden die Analytics biedt die vaak niet bij iedereen even bekend zijn. Ook niet voor alles is een generieke stap-voor-stap instructie mogelijk omdat dit per situatie kan verschillen, afhankelijk van de wensen.
    Mocht je hier vragen over hebben, dan kan ik je wellicht direct van wat tips voorzien, mail mij dan even op: remy at expandonline punt nl

    geplaatst op
  • @ Der Gunther,de post is dan waarschijnlijk niet nuttig voor jou, echter onze ervaring is dat veel gebruikers van Google Analytics niet op de hoogte zijn van een aantal aanvullende technieken en mogelijkheden zoals hier beschreven...

    geplaatst op
  • @Der Gunther: Als het een advertorial was, staat er bij ons altijd ADV boven, zoals je misschien weet. Verder mag je van alles anoniem roepen. Maar dan wel met ietsiepietsie meer uitleg. Wat vind je niet goed. heb je misschien verbeterpunten. Deel je kennis, zou ik zeggen.

    geplaatst op
  • Ik kan me wel een beetje vinden in de reactie van Der Gunter, de links verwijzen naar een pagina waar precies hetzelfde op staat als in deze post.. Dus linken is overbodig.

    Link (Tip 65) werkt niet.

    geplaatst op
  • @Matthijs: een verbeterpunt zou zijn om ook daadwerkelijk uit te leggen hoe iets in Google Analytics gedaan kan worden. Neem nou het stukje over de interne zoekmachine. Eigenlijk staat er alleen dat hij doorgemeten kan worden en hij linkt naar een tip die nog korter is met een contactformulier er onder.

    Ik zou dan liever een aantal zaken willen zien die je heel mooi naar voren kunt halen met het doormeten van de zoekfunctie. Welke inzichten verkrijg je hier mee en welke acties kun je er mee ondernemen. Daarnaast kun je deze meetfunctie ook heel mooi gebruiken om interne campagnes door te meten, er gaaf want die functionaliteit bestaat eigenlijk niet in Google Analytics.

    geplaatst op
  • Ik kan me ook wel vinden in de kritiek. De tips waarneer gelinkt wordt, bestaan hooguit uit 2 zinnen waarin weer intern doorgelinkt wordt. De tips lijken alleen te bestaan om de interne linkstructuur te vebeteren van expandonline.nl. Geen mens die echt iets aan de tips heeft.

    Het zijn zeer algemene tips in de trant van 'Google Analytics is een gratis statistiekenprogramma waarmee je exact kan zien hoeveel bezoekers er op je site komen en hoe ze op je site komen'. Echte uitleg over bijvoorbeeld die e-commerce module ontbreekt volledig. Dit zou ik veel interessanter vinden. Ik denk ook wel dat de auteur hier meer over weet.

    En wat Lodewijk zegt, klopt natuurlijk ook volledig. Als je linkt naar exact hetzelfde als je in je post schrijft, is linken natuurlijk overbodig.

    En dan nu een tip van mij :)
    De tips zijn 1 op 1 gekopieerd van expandonline.nl. Hierdoor ontstaat er dublicate content...

    geplaatst op
  • Ik ben het volledig met de kritiek eens. Om de kritiek te onderbouwen een voorbeeld: Tip 64 'Maak gebruik van Analytics parameters'. Er staat geen enkele vermelding en koppeling naar de Google Analytics URL Builder op http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578 .

    @Remyb, je geeft aan dat de meeste mensen deze tips niet kennen. Ook daar ben ik het niet mee eens, namelijik zo'n beetje elk tip onderwerp komt terug op de hoofdindex van de Google Analytics help http://www.google.com/support/googleanalytics/?hl=nl_NL . Als de Analytics gebruiker die al niet weet te vinden, dan denk ik deze post ook niet. Persoonlijk, en aan andere reacties te zien, zou ik meer diepgang willen zien. Natuurlijk hoeft dat niet in 1 post en zou dat te lang worden. Maar pak bijvoorbeeld het onderwerp segmenteren en omschrijf enkele cases van handige filters.

    geplaatst op
  • Ik ben het wel met de kritiek eens. Er staan voornamelijk links in naar content die al in het bericht aanwezig is. Voor de mensen die zich afvragen hoe het meten van de interne zoekmachine van je eigen website, met GoogleAnalytics werkt heb ik een blog geschreven.

    geplaatst op
  • Willem: ben benieuwd of je nog reageert op de reacties; ben ook wel benieuwd waarom je nu die links hebt toegevoegd.

    geplaatst op
  • @all, zoals reeds aangegeven was dit artikel vooral bedoeld om een overzicht te geven van extra mogelijkheden en technieken die Google Analytics biedt, en omwille van de grootte van het artikel is dit wat beknopt gehouden. Uiteraard zijn deze mogelijkheden ook terug te vinden in Help-functie in Analytics, maar naar mijn weten niet in de vorm zoals hier geplaatst, in één overzicht samengevat. In de Analytics Help-functie is dit vaak wat weggestopt, en gebruikers gaan hier vaak niet actief naar op zoek.

    Deze extra mogelijkheden en technieken leggen wij ook regelmatig voor aan onze klanten, die vaak Google Analytics intensief gebruiken. Toch geeft dit vaak eye-openers, zij zijn zeer regelmatig niet op de hoogte van deze extra mogelijkheden ondanks dat deze dus Analytics intensief gebruiken, uit die ervaring is dit artikel opgesteld. Vergeet niet dat Analytics gebruikers vaak niet veel verder dan de standaard menu-items komen, en al helemaal niet de extra functies ontdekken. Het doel van dit artikel is dan ook een bewustmaking van deze extra mogelijkheden van Google Analytics, en dan vooral voor degenen die nog *niet* op de hoogte zijn van deze mogelijkheden.

    Wel geeft deze discussie ons duidelijk aan dat meer diepgang is gewenst, in de toekomst willen wij dan ook graag verder ingaan op individuele items en deze verder toelichten, waar mogelijk met praktijkvoorbeelden.

    Suggesties en wensen voor het dieper ingaan op bepaalde items verneem ik graag, deze kun je hier posten!

    geplaatst op
  • @Marco: Dit artikel was geschreven door mijn collega Remy (zie bovenstaande reactie). Ons idee bij dit artikel is een overzicht te geven van extra technieken binnen Analytics (zoals virtual pageviews en event tracking) en bewustwording van nuttige mogelijkheden binnen Analytics, aan de hand van de tip van de dag structuur. De links zijn wellicht wat overdone, deze reacties leren ons dit in het vervolg anders aan te pakken. Bijvoorbeeld door 1 onderdeel uit te lichten en hier een meer diepgaande analyse over te maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.