Pytch Insight 2: Hessel van Oorschot van Tribe of Noise – Sony er in, Apple er uit

6 april 2010, 10:10

De afgelopen maanden wordt er opeens weer opvallend veel gepubliceerd over Sony. In een aantal gevallen omdat ze de aanval willen openen op Apple maar in de meeste gevallen omdat Sony weleens een vele grotere rol in ons (digitale) leven kan gaan spelen dan door de meeste trendwatchers en industrie experts wordt toegeschreven. Gaat Apple het dan verliezen? Ja, die kans is aanwezig. Laten we de twee giganten (Sony is 10x groter dan Apple trouwens) eens naast elkaar leggen en toetsen op de belangrijkste (technologische) ontwikkelingen van de aankomende vijf jaar. Hieronder, in deze tweede aflevering van Pytch Insight, de visie van Hessel van Oorschot van Tribe of Noise.

S = T + ft

Success = TRUST + compatibility future trends (cloud | semantic web | intellectual property)

Vertrouwen (Trust)

Tot nu toe zit het helemaal goed met het vertrouwen dat consumenten in Apple hebben. Elk jaar kijkt iedereen weer uit naar tovenaar Jobs, wat komt er deze keer uit zijn hoge hoed en welke iNaam krijgt het deze keer. Ontzettend knap van Steve Jobs en zijn team. Kleine kanttekening is dat ook Apple tegen een muur op gaat lopen. Grootheidswaanzin wordt afgestraft en misschien lopen ze al tegen een stoeprand met de introductie van de iPad zonder Flash ondersteuning…

Sony heeft al tientallen jaren de naam gehad van kwaliteit, een belangrijke vorm van vertrouwen. Je kocht een Sony tv, dvd speler of (herinner je je deze nog.. nog.. nog..) walkman omdat het gewoon de beste producten ter wereld zijn. Maar Sony heeft wel wat goed te maken en snel, het gebrek aan samenwerking tussen Sony divisies, de jarenlange gevechten rondom DRM. En vraag Toyota even hoe lang je vast kan houden aan het pluspunt “kwaliteit”.

Ik zou zeggen 1 – 0 voor Apple

TechTrend 1 Cloud computing

Laat je hier door Apple niet bij de neus nemen. Natuurlijk lijkt het heel wat dat je via iTunes of de iStore bij een enorme bak content kan en dat ook Apple net als Microsoft graag een cloud strategy wil uitrollen (Apple heeft een product dat iWork heet). Maar laten we elkaar geen mietje noemen. Apple is geen speler van formaat op het gebied van cloud computing. Dit heeft er ook mee te maken dat ze erg weinig producten hebben en niet bekend staan als voorvechter van open standaarden of compatibiliteit met andere systemen. Dood eng! Dan verliezen we controle, denken ze bij Apple.

Sony doet er allemaal nog een beetje geheimzinnig over maar de berichten over Cloudsurf, PS Cloud etc. worden steviger en steviger. Grote voordeel van Sony om de cloud in te duiken: ze hebben een enorme range aan producten om aan te sluiten. Playstation, PSP, TV’s, Blu-Ray spelers, mobiele telefoons, laptops, (video)camera’s, autoradio’s, eReaders etc.

Sony – Apple : 1 – 1

TechTrend 2 Semantic Web

Het semantische web. Een internet waar niet alleen mensen maar ook apparaten en machines informatie en de betekenis daarvan herkennen en zo direct met andere machines kunnen communiceren en beslissingen nemen. Ik denk dat veel first time Apple gebruikers dat gevoel hebben bij een willekeurig Apple product. Geen idee waar de informatie opgeslagen wordt, Apple classificeert als een razende al mijn content en BAM! met een druk op de design knop komt die informatie naar boven die ik wil. Het is alleen verschrikkelijk beperkt tot eigen standaarden in een beveiligde en gecontroleerde content omgeving.

Sony heeft alle ingrediënten in huis om hier iets nuttigs mee te doen. Ik ben trouwens nog steeds pissig op ze dat ze Aibo van de markt gehaald hebben en dat nu Honda met die onsympathieke ASIMO de show steelt. Als iemand in staat moet zijn om een semantisch web te laten functioneren in ons dagelijkse leven dan is het Sony. Maar uit respect voor Aibo wordt dit een stille tocht, geen punten.

Tussenstand Sony – Apple : 1 – 1

TechTrend 3 Intellectual Property

De meest onderschatte techtrend van de afgelopen jaren is de toekomst van het auteursrecht. Wie heeft de wereld hier echt wakker geschud: Apple of Sony? Geen van beide. Ik zou zeggen Napster is hier de echte pionier geweest. Was Napster er niet geweest dan was misschien Lawrence Lessig ook nooit met Creative Commons begonnen.

Wie heeft er dan het meeste grip op de content die we met elkaar willen delen? Wie zou er naar een “Ready to Share” ecosysteem kunnen en moeten verhuizen om het verschil te maken? Ik denk Sony! Met Sony Pictures (HD, Blu-Ray en 3D) en Sony Music hebben zij een enorme bak hoogwaardige content tot hun beschikking. Apple heeft geen eigen content. Sony heeft naast content en een breed assortiment aan devices ook grootse plannen met haar Sony Online Service: “The Sony Online Service Is Not An iTunes Competitor – It Aspires To Be Far Bigger”.

Sony is al een jaartje of vijf bezig met een enorme interne reorganisatie. Als de divisies in staat zijn samen te werken, bereid zijn wereldwijd populaire standaarden te hanteren en content partners (derden) toe te laten tot hun mega distributieplatform (game consoles, computers, mobiele telefoons, tv’s, blu-ray spelers etc.) dan is de wedstrijd over:

Eindstand: 2 – 1 voor Sony

Voordat de echte Apple freak mij tot zoete appelmoes vergruist vraag ik met respect: kijk eens naar de jongere generatie (millennials) om je heen.. heb jij het idee dat ze warm lopen voor een toekomst met Apple producten? Of kiezen ze voor gaming, “vette” tv’s en mobieltjes met een 8MP camera?

Pytch-interview

Hessel van Oorschot (37 jaar) is oprichter en Chief of Noise van Tribe of Noise, een muziekplatform waarvan het kantoor gevestigd is in Amsterdam. Hessel studeerde ooit HTS-autotechniek en rolde via een aantal bedrijven in de internetindustrie. Tribe of Noise is een muziekplatform dat muzikanten koppelt aan het bedrijfsleven (reclamebureaus, gamedevelopers)…

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hessel van Oorschot

    Pytch Insight – profi naam hoor 🙂


    6 april 2010 om 10:44
    Edwin Duys

    Met alle respect, maar van jouw vergelijk op basis van cloud computing, semantic web kan ik geen kaas maken.

    Eens met je stelling dat Apple en Sony zeker in elkaars visvijver zitten te vissen. Sony heeft waarschijnlijk altijd, technisch gezien, de betere producten gehad, maar heeft in al die jaren vergeten de gebruiker centraal te stellen in hun design, bedieningsgemak en ja…zelfs hun marketing.

    Laat dat nu net de punten zijn waar Apple zijn successen in boekt. Ik ben zelf bij Sony sessies geweest waar de mp3 spelers van Sony veruit superieur waren in batterijgebruik, audiokwaliteit maar…. in aantallen verkoop werden ze ver overtroffen door de Ipod. Daarnaast is Sony altijd degene geweest met een eigen gesloten format, denk aan de psp en ja zelfs met muziek. Wat dat laatste betreft streeft Apple juist naar het toepassen van open standaarden. Dat Apple een verticale integratie en dus gesloten keten vormt van al haar producten en diensten in een heel andere discussie. Ik noem dat vooral slim.

    Jij geeft aan dat Apple tenonder zal gaan aan zijn grootheidswaanzin. Wellicht is dat juist de reden dat Sony op een aantal vlakken behoorlijk terrein heeft verloren in de afgelopen jaren en ook in de rode cijfers is gekomen. Oorzaken:

    – wedden op te veel paarden (onvoldoende focus),

    – een organisatiestructuur en cultuur die juist niet de convergentie en synergie heeft gezocht tussen alle mooie appratuur die Sony maakt

    – tenslotte de gebruiker centraal stellen in alle facetten van ontwerp tot communicatie.

    Kortom, Sony heeft heel veel in te halen en het is niet voor niets dat de ene reorganisatie de andere heeft doen opvolgen. Zonde echter, dat reorganisatie altijd ten koste gaan van……

    Let wel, Sony heeft met Sony Music en Sony Pictures iets dat Apple niet heeft. Het is niet voor niets dat Sony films en andere media straks via het PlayStation Network of via een besloten internetverbinding rechtstreeks je Televisie binnenstromen. Het lijkt me dat Sony dus ook een eigen gesloten ecosysteem aan het ontwikkelen is.


    6 april 2010 om 13:01
    Hessel van Oorschot

    Ha die Edwin,

    Apple en open standaarden? Ben nieuwsgierig 😉


    6 april 2010 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief