Donderdagochtend, 1 april. Google heet voortaan Topeka. De Nrc.next verschijnt als broadsheet. Bureau Zicht krijgt hordes mensen de straat op voor nieuwe satellietbeelden van Google. Collega Marleen laat me een schets zien, van een paar jaar terug, van een grap die nooit online is gegaan. De Heineken SENSEO® bierpad. We kijken vol verbijstering naar haar computerscherm. Maar… dat is dé droom van elke bierliefhebber! Voor de lunch wordt bierpad.nl geregistreerd en de Philips SENSEO Hot ‘N Cold verzonnen. Een collega blijkt destijds al 3D-modellen van de bierpads gemaakt te hebben. Iets na 2 uur ‘s middags zetten we de zojuist in elkaar geprakte website online en plaats ik het eerste Twitterberichtje. We zien wel wat er gebeurt.
Het explodeert
Binnen een uur hebben een paar honderd mensen geretweet, tegen middernacht staat het aantal retweets volgens Tweetmeme (die niet alles meet) al op meer dan 1200 (!).
Prominente Twitteraars zoals Kicken en 3FM DJ Domien retweeten mee. Ook krijgen we veel bezoek via Geenstijl, Fok.nl en Tweakers.net waar Bierpad veel in de comments genoemd wordt. Als wij aan het eerste tapbiertje beginnen, lijken ook de blogs het op te pikken. Onder andere Jaggle, Twittermania, De Stift, Popthecampaign en Biertijd.nl. Op die laatste zijn we, als bierliefhebber, uiteraard het trotst.
Overigens zijn de tweets bijna alleen maar positief. Moeten Heineken en Philips misschien echt om tafel gaan zitten?

Statistieken
Om middernacht wordt het tijd om te onthullen dat het om een grap gaat. Voor de enkeling die dat niet leek door te hebben. De Google Analytics account, nog maar 9 uur eerder aangemaakt, registreerde 23.059 unieke (!) bezoeken. Een paar dagen later staat de teller bijna op 40.000 uniek.

Anne-Marie Delfgaauw, werkzaam op de e-business afdeling bij de bierbrouwer, geeft op de dag zelf nog een sympathieke reactie op onze stunt, als ze dit hadden geweten hadden ze Heineken.nl door kunnen zetten! En op mijn vraag of ik dat mag quoten: “Ja hoor, dat mag, wie kan er controleren wat er over haar merk wordt gezegd? Dat is zo 1.0! Social media rules!”