Hoe de Heineken bierpad op 1 april het web veroverde

Donderdagochtend, 1 april. Google heet voortaan Topeka. De Nrc.next verschijnt als broadsheet. Bureau Zicht krijgt hordes mensen de straat op voor nieuwe satellietbeelden van Google. Collega Marleen laat me een schets zien, van een paar jaar terug, van een grap die nooit online is gegaan. De Heineken SENSEO® bierpad. We kijken vol verbijstering naar haar computerscherm. Maar… dat is dé droom van elke bierliefhebber! Voor de lunch wordt bierpad.nl geregistreerd en de Philips SENSEO Hot ‘N Cold verzonnen. Een collega blijkt destijds al 3D-modellen van de bierpads gemaakt te hebben. Iets na 2 uur ‘s middags zetten we de zojuist in elkaar geprakte website online en plaats ik het eerste Twitterberichtje. We zien wel wat er gebeurt.
Het explodeert
Binnen een uur hebben een paar honderd mensen geretweet, tegen middernacht staat het aantal retweets volgens Tweetmeme (die niet alles meet) al op meer dan 1200 (!).
Prominente Twitteraars zoals Kicken en 3FM DJ Domien retweeten mee. Ook krijgen we veel bezoek via Geenstijl, Fok.nl en Tweakers.net waar Bierpad veel in de comments genoemd wordt. Als wij aan het eerste tapbiertje beginnen, lijken ook de blogs het op te pikken. Onder andere Jaggle, Twittermania, De Stift, Popthecampaign en Biertijd.nl. Op die laatste zijn we, als bierliefhebber, uiteraard het trotst.
Overigens zijn de tweets bijna alleen maar positief. Moeten Heineken en Philips misschien echt om tafel gaan zitten?

Statistieken
Om middernacht wordt het tijd om te onthullen dat het om een grap gaat. Voor de enkeling die dat niet leek door te hebben. De Google Analytics account, nog maar 9 uur eerder aangemaakt, registreerde 23.059 unieke (!) bezoeken. Een paar dagen later staat de teller bijna op 40.000 uniek.

Anne-Marie Delfgaauw, werkzaam op de e-business afdeling bij de bierbrouwer, geeft op de dag zelf nog een sympathieke reactie op onze stunt, als ze dit hadden geweten hadden ze Heineken.nl door kunnen zetten! En op mijn vraag of ik dat mag quoten: “Ja hoor, dat mag, wie kan er controleren wat er over haar merk wordt gezegd? Dat is zo 1.0! Social media rules!”
Leuk hoor Maar gaan we hier op Marketingfacts tegenwoordig over eigen cases kletsen?
Goed verhaal. Wat mij betreft zijn goede cases altijd welkom.
Proost!
Ha Jos, bedankt voor je reactie! Het gaat om een ludieke 1 april grap, verder niks commercieels, die binnen 8 uur een gigantisch bereik kreeg. Ook vanuit Marketingfacts/lezers waren er mensen benieuwd naar, vandaar deze post, cases van anderen zijn vaak een stuk minder open over cijfers. Hoop dat je in dat licht mijn post beter begrijpt.
@Bauke, dank!
@Jos: We “kletsen” hier op Marketingfacts veel vaker over eigen cases. Dat wordt bewust gestimuleerd, ook omdat uit het meest recente lezersonderzoek bleek dat hier enorm veel vraag naar is. We vragen om zoveel mogelijk facts en figures, en letten doorgaans goed op de disclosure.
@all.. dan heb ik niks gezegd. Excuus.
Hij’s mooi. Ik zag hem op Twitter langskomen via Ruben, erg koel. Een van de luchtigere en leuker uitgevoerde 1 april-grappen 🙂
Zeer knap hoe ze dat zo snel in elkaar gefietst hebben. Met name het in elkaar knutselen van de graphic in zo’n korte tijd is bijzonder. Leuk gedaan
Kwam er niet ook al een Senseo app voor de iPad?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!