Embeddable omroepplayer PO voorzien van Ster-reclame

30 maart 2010, 03:41

De publieke omroep lanceerde in september een nieuwe embeddable player op Uitzending Gemist naast de bestaande Windows Media Player. Deze player, gebouwd in Silverlight, is vanaf nu ook voorzien van Ster-reclame binnen en buiten het publieke omroepdomein. In de player kan geadverteerd worden met een pre- of post-roll van maximaal 15 seconden. De vernieuwde embeddable omroepplayer wordt naast Uitzending Gemist ook gebruikt op de websites van o.a. de NCRV, AVRO, KRO en de VARA.

Populaire programma’s zoals Man bijt hond, Wie is de Mol?, Boer zoekt Vrouw en de themakanalen worden al aangeboden in deze videoplayer. Halverwege 2010 wordt ook het hele archief van Uitzending Gemist standaard afgespeeld in deze embeddable player.

Pre-roll en post-roll

De embeddable omroepplayer biedt een innovatieve manier van reclame maken; zo toont de videoplayer een pre-roll wanneer het fragment langer is dan vijf minuten. Bij kortere fragmenten wordt automatisch een post-roll vertoond. Ster zorgt ervoor dat een nieuw fragment dat binnen een bepaalde periode wordt bekeken niet voorzien wordt van een reclame-uiting. Ook is er een Ster-leader en een teller toegevoegd waarmee de bezoeker direct kan zien hoelang de commercial nog duurt. Arian Buurman, algemeen directeur van Ster geeft aan dat de programma’s van de publieke omroep door het publiek steeds vaker ook op het internet worden bekeken. Met de leader wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen commercie en content. Ook wordt op deze manier, vanuit respect voor de gebruiker, voor een bewuste dosering van het aantal reclame-uitingen gezorgd.

Bereik online campagne neemt toe

Fragmenten of volledige uitzendingen kunnen eenvoudig gedeeld worden op blogs, websites of op social networks zoals Hyves. Doordat de fragmenten embeddable zijn zal het bereik van een campagne toenemen omdat de pre- of post-roll ook getoond wordt bij fragmenten die buiten het publieke domein worden bekeken.

Sandra Havekes
projectco?rdinator internet bij Ster

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jelle Jelle

    De countdown vind ik persoonlijk onduidelijk. De vollopende cirkel is wel erg stijlvol maar functioneel zie ik toch liever het aantal seconden dat ik verplicht ben te wachten.

    Een grote ergernis vind ik toch wel het gebrek aan volume controle bij de STER advertenties. Reclame is vaak (te) luid waardoor ik de video toch snel zou weg klikken. Een oplossing zou zijn om de besturingsknoppen van de videospeler over te nemen om hiermee het volume van de advertentie te kunnen regelen..


    5 april 2010 om 11:24
    Sandra Havekes

    Beste Jelle,

    Het geluidsniveau van de advertentie in de embeddable omroepplayer is gelijk aan het niveau van het programma. In het huidige Uitzending Gemist venster is dit helaas nog niet het geval omdat de advertentie los van de player wordt geserveerd. De verwachting is dat in september dit probleem verholpen zal zijn aangezien de Silverlight player (met Ster reclame) dan standaard wordt ingesteld.

    Groeten,

    Sandra


    6 april 2010 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief