The Intercontinental Advertising Cup 2009: Love Needs Distance, Bruce Lee Power, Paint a Song

21 maart 2010, 14:08

The Intercontinental Advertising Cup: The Grand-Cup goes to Love Needs DistanceIk ben net terug uit Sarajevo, Bosnië waar ik in de jury zat van The Intercontinental Advertising Cup. The Cup zou in Pattaya plaatsvinden maar werd verplaatst naar Sarajevo vanwege demonstraties in Thailand. Het hoofddoel van The Cup is om locale creativiteit te bevorderen (‘genius loci’). The Cup is opgericht door drie grote regionale festivals – AdFest van Asië-Pacific, FIAP van Latijns Amerika en Golden Drum van Centraal en Oost-Europa. De hoofdprijs van het festival – The Grand Cup – ging dit jaar naar ‘Love Distance’, een interactieve campagne van GT Inc uit Tokyo voor Sagami Original 002 condooms.

In ‘Love Distance’, ging GT Inc op zoek naar een verliefd koppel die de afstand van 1000 km binnen één maand lopend wilde overbruggen. De marathon werd live gestreamed op de website. De actie kreeg veel aandacht in de Japanse media. Maar het publiek wist niet van wie de actie was. Pas nadat de man en de vrouw elkaar omhelsde, werden de pay-of en de adverteerder onthuld: “Love needs distance. 0,02 mm condoms van Sagami Original.“ Bekijk de campagne video hieronder.


Ter inspiratie – twee andere interactieve campagnes die The Cup wonnen. ‘Bruce Lee Power’ is een virale campagne van JWT Beijing voor Nokia 96 limited ‘Bruce Lee’ edition. De viral waar Bruce Lee met nunchaku ping-pong speelt, veroorzaakte veel discussies of de video originele beelden van Bruce Lee gebruikte, dan wel volledig ‘computer generated’ was. De waarheid lag in het midden. Het bureau vond iemand die op Bruce Lee leek en zeer handig was met nunchaku, en voegde visuele effecten toe om de video nog spectaculairder te maken. Bekijk de viral hieronder of zie een andere viral uit deze campagne waar ‘Bruce Lee’ met lucifers speelt.


‘Paint a Song’ is een prachtige website van HerraizSoto uit Spanje. Het doel van de site is om de eerste single te lanceren van de Spaanse band Labuat. Op de site kun je je eigen videoclip maken en met je vrienden delen. Bekijk de demo hieronder of ga naar de site en neem je videoclip op.


Zie hier alle winnaars van The Cup 2009 in Sarajevo.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!