Agency debat Adobe: Passie belangrijker dan talent?

3 maart 2010, 07:07

Na afloop van het FITC Amsterdam event organiseerde Adobe een avond netwerken, dineren en debatteren , waarvoor een selectie van tientallen creatieve bureaus uit de Benelux werd uitgenodigd. Bedoeling van het debat was aan te kaarten wat de huidige bewegingen binnen de industrie zijn, wat de uitdagingen voor bureaus inhouden en wat nieuwe ontwikkelingen betekenen voor de rol van designers en developers binnen de agencies. Een initatief dat leidde tot een interessant event, dat in elk geval omschreven mag worden als een succesvolle eerste editie.

Aan tafel

Het was niet de opzet van het debat om de nadruk te leggen op Adobe gerelateerde onderwerpen: centraal binnen het debat stond wat er bij de bureaus speelt en hoe naar de toekomstige ontwikkelingen wordt gekeken. Aan tafel namen Nascom, KONG, MediaMonks, De Monsters en Plug-In Media (een mix van bureaus en FITC sprekers) plaats. Onder de genodigden een flinke lijst bureaus waaronder bijvoorbeeld Boondoggle, Pool Worldwide, Skipintro, Fabrique en Lightmaker. Een interessante mix dus van concept, creative en productiebureaus.

Trends en uitdagingen

De discussie werd gevoerd door het panel onder leiding van discussieleider Richard Galvan (Adobe), maar de uitgenodigde bureaus konden zelf ook meedoen, door plaats te nemen in een speciale ‘hot seat’. In begin kwamen trends voorbij die door het panel gezien werden als toonaangevend in 2010, waaronder mobile, social media, augmented reality en native apps. Uitdagingen die de bureaus zoal ervaren werden daarna geadresseerd: het vinden van de juiste mensen, uitbreiding, behoud van bedrijfscultuur, volgen van nieuwe (technologische) ontwikkelingen en tijd voor onderzoek vrijmaken. Vervolgens kwam ook aan bod hoe de traditionele en digitale bureaus zich tot elkaar verhouden: hoe lang zullen deze nog gescheiden blijven, zullen ze integreren, wat is de ideale setting nu en in de toekomst?

Personeel en opleidingen

Als een van de grootste uitdagingen werd het vinden van het juiste personeel genoemd. Er werd gezegd dat het inhuren van freelancers nu vaak wordt verkozen boven vaste posities, maar dat de kosten hoog zijn en er zo niet in kennis wordt geïnvesteerd die bij het bureau blijft. Daarnaast werd gesproken over de drive van nieuw personeel, en de mate waarin passie belangrijker is dan talent en in welke mate daarin geïnvesteerd wordt. En zo werd ook de brug gemaakt naar de opleidingen, waarmee nog niet genoeg samengewerkt lijkt te worden. Anderzijds zijn het ook de bureaus die hier zelf hun verantwoordelijkheid in hebben. Er werd in elk geval gesteld dat de meeste opleidingen te ver achter de praktijk aanlopen en dat het gat daarmee vaak te groot is. Ook de rol van Adobe als ondersteunende partij bij initiatieven om dit te verbeteren kwam voorbij.

Het event werd door bezoekers beschreven als waardevolle ervaring en een interessante avond. Zowel bij mij als Adobe kwam dan ook de vraag binnen wanneer de volgende editie plaatsvindt. Under construction, wat mij betreft.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!