VEA Evolve: Meer reclamegeld naar Facebook

2 maart 2010, 07:07

Twee weken geleden organiseerde VEA Evolve voor de vijfde keer de jaarlijkse Top of Flop sessie. Aan het online onderzoek deden 293 mensen mee (honderden, dus), de respondenten waren volgens VEA allemaal werkzaam bij adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus. De absolute topper voor 2010 is Social Media geworden, op de tweede plaats staat mobile advertising met 80%. Van de ondervraagden zegt 85% in 2010 meer tijd en geld te gaa steken in Social Media. 70 procent denkt vooral in Facebook te gaan investeren, 40 procent zet in op Hyves.

Dat laatste ligt vast gevoelig, maar het is dus echt ‘onderzocht’. Uit het persbericht:

“De grootste verrassing die het onderzoek opleverde is het feit dat men aangeeft meer in Facebook (70%) te gaan investeren dan in Hyves (40%).”

Bij de niet-digitale media is marketing PR de grootste stijger. Van adverterend en reclamemakend Nederland gaat 67% meer tijd en geld aan besteden aan marketing PR in 2010. Telemarketing, zo meldt het persbericht, is betiteld als Flop van 2010. Op 18 februari kwamen adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus bij elkaar om over de uitslagen te discussiëren tijdens Top of Flop. De adverteerders werden hierin vertegenwoordigd door Pieter Waller (Senior Brandmanager Bacardi, de reclamebureaus door Willem van der Schoot (Managing Director LEMZ) en de mediabureaus door Linda Boks (bestuurder VEA en CEO Zenith Optimedia). Daaruit heeft VEA een paar quotes opgetekend.

Pieter Waller geeft aan dat je Social Media alleen moet inzetten als het ook echt bij je merk past:

“Je moet Social Media vooral links laten liggen als het niet functioneel is voor je merk. Beter niks, dan dat je zonder erover nagedacht te hebben meedoet, omdat het nu eenmaal zo’n hype is.“

Willem van der Schoot gelooft dat 2 van de 10 merken zal gaan verdwijnen:

“We hebben jaren in een over geconsumeerd land geleefd. Alleen de merken met een goed verhaal zullen overleven.”

Linda Boks meldde dat haar ZenithOptimedia jaarlijks een onderzoek verricht naar de mediabestedingen in het afgelopen jaar en een voorspelling afgeeft voor de komende jaren. De uitkomsten van het laatste onderzoek wijzen uit dat het aandeel TV in 2012 groeit naar 25%. Deze groei gaat ten koste van het aandeel print.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ferdinand

    Interessant…ik heb 2 jaar geleden het einde van het Hyves tijdperk voorspeld, ook toen was een voorzichtige opkomst van Facebook reeds zichtbaar. Ik was iets te vroeg, maar de trend lijkt zich nu definitief te hebben ingezet.

    Ik merk zelf ook dat ik NOOIT meer op hyves kom en al mn vrienden tegenwoordig op Facebook spreek.

    Ik ben ook benieuwd wat voor partijen inzetten op hyves. hyves lijkt steeds meer een puberportaal (18-) te worden, dus zou interessant zijn om te zien wat voor partijen hyves als marketingkanaal inzetten en welke doelgroep zij denken te benaderen. Zelfde vraag geldt overigens voor Facebook, waar over het algemeen wordt aangenomen dat de leeftijd en het opleidingsniveau iets hoger ligt…


    2 maart 2010 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!