Vancouver 2010 website NOS breekt records
De Olympische Spelen in Vancouver 2010 zitten er bijna op. Na een succesvolle gouden start van Sven Kramer (en ai, wat een drama op die tien kilometer), het zilver en brons voor Gerritsen en Van Riessen, het goud van Mark Tuitert en Ireen Wüst en het brons van Bob de Jong staat de Nederlandse medaillespiegel op zes medailles. Het team dat verantwoordelijk is voor de nieuwe media-toepassingen bij de NOS heeft niet bepaald een rustig begin gehad. Alle systemen moesten vanaf dag 1 op maximale belasting draaien en er mocht niets fout gaan. De verwachting was dat veel mensen, gezien het tijdsverschil, de volgende ochtend de wedstrijden terug zouden willen zien. Dit blijkt in de praktijk ook inderdaad zo te zijn.
De dag na het het Olympisch goud van Sven Kramer op de 5.000 meter liep het storm op het on-demand platform. Ruim 337.000 unieke bezoekers bekeken meer dan 760.000 video’s. Ook de 3.000 meter van de dames werd online goed bekeken. In totaal werden 283.000 streams opgestart. De dag na de gouden race van Mark Tuitert werden 1,1 miljoen video’s teruggekeken via de Olympische site van de NOS. De populairste dag was de dag na de foute wissel van Sven Kramer met bijna 447.000 unieke bezoekers.
In totaal zijn ruim 29,6 miljoen pageviews gerealiseerd. De livestream werd bijna 3,8 miljoen keer opgestart. De overige video’s zijn ruim 5,3 miljoen keer opgevraagd. Sinds de opening van de Olympische Spelen hebben 2,3 miljoen unieke gebruikers de speciale site bezocht. (Bron: Sitestat, 12 t/m 25 februari 09:00 uur). De meest populaire on-demand videofragmenten zijn:
1. De crash van Koemaritasjvili
2. De 1.500 meter mannen
3. De 1.500 meter vrouwen
4. De gouden 1.500 meter van Mark Tuitert
5. De foute wissel van Sven Kramer
De cijfers beloven veel goeds voor het tweede grote sportevenement dit jaar: het WK Voetbal in Zuid-Afrika. In 2008 trok de website van het EK Voetbal bijna 1,3 miljoen unieke bezoekers. Er werden in een maand tijd 3,8 miljoen livestreams opgevraagd en ruim 15 miljoen pagina’s bekeken. Het was in 2008 voor het eerst dat de NOS een groot voetbaltoernooi uitzond via internet (Bron: STIR, juni 2008).
Ik mis de kritische noot in dit artikel: veel van de videos op NOS.nl zijn alleen te zien op een Windows machine, of op de Mac met een Silverlight plugin op Safari. Op linux ben je zowiezo kansloos.
De reden van deze MS lock-in is waarschijnlijk het “fijne” DRM van Silverlight. Als Nederlander in het buitenland kan je bijna geen van de NOS filmpjes bekijken. Zelfs eeuwenoude tv clips worden niet geserveert wegens rechten…
Ik vind het wel een erg mooi vormgegeven website. Alleen moet de Twitter sectie het nog wel afleggen tegenover die van NBC (bit.ly/bm7cuG).
ik wil toch wel wat kritische noten plaatsen. om te beginnen is er vanwege rechten bijna niets van de wedstrijden online te zien, en wat er wel bekeken kan worden kan dan ook nog alleen in nederland bekeken worden. iedereen zit nu in het buitenland en
mist alles. dan dat vreselijke silverlight wat nergens op draait. Gebruik flash en zorg in ieder geval voor iphone ondersteuning.
Tenslotte de radio1 stream geprobeerd, maar die was volledig overbelast tijdens de ronde van kramer op de 10km. al met al dus een belabberde prestatie van onze publieke omroep. zonde van al het belastinggeld.
@BenS als het goed is kun je als Linux gebruiker onder vrijwel elke video(inderdaad alleen op de video detail pagina) een linkje vinden naar een WMV variant (dus zonder Silverlight) van de betreffende video.
alle kanttekening hierboven ten spijt, wil ik toch even kwijt dat ik ontzettend heb genoten van de beelden van de NOS op de site. Ik heb meermaals tijdens het ontbijt de laptop op tafel gehad en de belangrijkste fragmenten bekeken van de avond/nacht ervoor. Ik was blij verrast met de eenvoud en overzicht. De KISS wet (keep it simple stupid) blijft voor mij overeind. Compliment aan de NOS!
Zijn er al nieuwe cijfers bekend na gister??? Kijkcijfers staan altijd de dag daarna al online…
mass extreme forum
Thank you, Ample content.
eseguire lupsize effetto
Point certainly applied..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!