Economisch weerbericht (71): SMART, de Secure Mobile Application Repositories Trend

19 februari 2010, 12:23

Onmiddellijk na de verhoging met een kwart procentpunt van de rente op noodleningen door de FED gleden de koersen in Azië en Europa in het rood. De dollar profiteert van de inflatoire beweging, maar tevens moest de Chinese lossing van Amerikaanse staatsleningen worden goedgepraat: Japan is nu de grootste schuldeiser van de Yanks. Dat is dan de lamme die de blinde helpt, want Japan krijgt de deflatie maar niet in de greep. Uiteindelijk, zegt René Tissen terecht, is er op deze manier geen exit mogelijk. Conclusie: de wereld staat onverminderd op scherp. Het is mooi om te zien hoe zich in deze context de trend naar mobiel ontwikkelt – extra relevant deze week vanwege het Mobile World Congress 2010 in Barcelona.

Gelukkig is die trend vrij makkelijk op een noemer te brengen, namelijk “SMART”. SMART, de “Secure Mobile Application Repositories Trend”, is synoniem met de stijgende beschikbaarheid van veilige softwareprogrammaatjes in een groeiend aantal verzamelingen (“stores”, “markets” of “repositories”) op internet, bedoeld voor gebruik op het toenemende aantal variëteiten van “phones”, “pods”, “pads” en “tablets”.

Dergelijke apparaten en hun “apps” fungeren als “gamechangers” voor en integratoren van lifestyle, business en maatschappij. De huidige doorontwikkeling van de smartphone en andere mobiele online-platforms toont aan hoezeer mobiele digitale media en hun toepassingen veel meer zijn dan alleen onze favoriete speeltjes.

Aan het eind van het eerste decennium van de 21ste eeuw hadden vier miljard mensen – bijna 60 procent van de wereldbevolking – een mobiele telefoon. Een deel daarvan zijn zogeheten “smartphones” als de iPhone en de NexusOne. Het smartphone-segment groeit snel en omvat naar verwachting van het Britse bureau Futuresource in 2013 ruim één miljard gebruikers. Futuresource karakteriseert smartphones als volgt:

”A group of highly disruptive converged devices, with programmable OS, continually improving functionality, wireless networking capabilities and a younger reach that will hinder the growth of dedicated devices.”

Klinkt indrukwekkend maar is het eigenlijk wel correct? Vergeleken met de traditionele mobiele telefoon, waarmee we kunnen bellen en sms-en, klopt de beschrijving van Futuresource natuurlijk als een bus. Maar de “convergentie” zit hem tegenwoordig niet zozeer in de camera, de webbrowser, de agenda, de radio, de GPS, en de muziek- en videofunctionaliteit, maar in de onbegrensde multifunctionaliteit van “apps”, de kleine programmaatjes van momenteel Apple, Amazon, Nokia, Microsoft, Google en nog een paar andere spelers, die The New York Times enthousiast omschreef als “wildly creative, infinitely fascinating free or cheap programs that […] turn your phone into a barcode reader, musical instrument, carpenter’s level, video-editing station, game machine or just about anything else. These days, entire dinnertime conversations center on people showing each other their favorite apps, and more than one programmer has become a millionaire just from selling a whole lot of copies — at $1 apiece.”

Ook dit is maar een deel van de waarheid. Onze favoriete mobile apps mogen dan de talk-of-the-town zijn, het “just about anything else” maakt natuurlijk meer nieuwsgierig dan dat we een smartphone als waterpas kunnen gebruiken of als muziekinstrument. Zulke toepassingen hebben wel een heel hoog Pong-gehalte; er is veel meer mogelijk en wenselijk. Dank zij GPS en tilt/swivel-sensoren kunnen gamen als met een Wii-mote, en multimediale informatie kunnen ontvangen over waar we zijn of mee bezig zijn (Augmented Reality), komt al meer in de richting.

Tegenwoordig, met onze digitale gadget/widget-apps op onze “smartphone”, onze “pod”, onze “pad” – of misschien moeten we alle mobiele-platformvarianten maar gewoon TAFKAP noemen: “The Apparatus Formerly Known As “Phone” – hebben we te maken met een toenemende equivalentie van mens en media. Vanuit de technologie en in basisfuncionaliteit kan die intieme mix van fysieke realiteit, informatie, virtualisatie, visualisatie en andere sensorische prikkels worden weergegeven als in Visie A.

Visie A

Visie A – Van spraak naar Virtual Reality (1980-2020)

Bron: “Reference Modeling for High-Value Added Mobile Services,” 2007. Nota Bene: Anno 2010 lopen we hierop achter maar de inhaalslag mag dit decennium wereldwijd worden verwacht. Visie B geeft een inschatting van hoe een high-end smartphone er in 2012 uit zal zien.

Visie B Smartphone 2012

Digitale camera met 12-20 megapixel

Full HD videocamera

XGA-scherm: 1024×768 pixels

1 GHz CPU

Internet op 100+ Mbps (Long Term Evolution)

Bron: Ericsson, 2007. Nota Bene: Anno 2010 lopen we hierop achter. Gaan technologie en adoptie een inhaalslag maken? De financieel-economische crisis lijkt weinig invloed te hebben. Visie C geeft een wereldwijde inschatting van de ontwikkeling van mobiel over de hele linie.

Visie C Mobile Future 2020

Van 2010-2020 groeit de mensheid op in een genetwerkte wereld, waarin individuen en apparaten met elkaar communiceren via traditionele en “slimme” mobiele apparaten. Trefwoorden: “Internet of Things”, “Real-Time Web”, “Sensorconomy”.

Tijdlijn

  • 2008 416.000 smartphones verkocht (GfK)
  • 2009 900.000 smartphones verkocht (GfK)
  • 2010 smartphones van 100 euro (ongesubsidieerde prijs)
  • 2011 5+ miljard mobiele abonnementen wereldwijd verwacht; 1 miljard mobieltjes met breedband internet (ITU). Dit is niet in tegenspraak met Futuresource (1 miljard gebruikers in 2013, want veel mensen hebben meer dan één telefoon.
  • 2011 “Sensorconomy”
  • 2012 1 biljoen (trillion) genetwerkte apparaten
  • 2014 in opkomende economieën heeft 70% een mobieltje
  • 2018 8 miljard mensen: 5 miljard heeft een mobieltje en de helft daarvan is uitgerust met internet

Bron: “Mobile Future 2020. A Collaborative Vision of the Future of Mobile Media and Communication.” En video. München, januari 2010. Zie: community + video’s + boek. Nota Bene: Opkomende economieën zijn dit decennium de belangrijkste afzetmarkten voor mobiele telefoons. Het toenemende gebruik aldaar van mobiele telefoons voor medische zorg en bankieren is volgens ITU de toonaangevende groeifactor geweest in 2009. Momenteel vindt state-of-the-art “smartphone”-ontwikkeling plaats in de rijke landen, maar in 2010 komen er smartphones op de markt, die ongesubsidieerd slechts 100 euro kosten. Het tijdperk dat iedereen een smartphone(-achtig device) (nodig) zal hebben, lijkt dichtbij te zijn. De kans dat in dit verband voor de opkomende economieën de wet van de stimulerende achterstand in praktijk zal worden gebracht, is niet denkbeeldig. Dit kan zelfs betekenen, dat de meeste mensen het computer- en One Laptop Per Child-tijdperk (OLPC) zullen overslaan. Visie D voorspelt de marktomvang van een tiental mobiele telefoondiensten van morgen. De meeste zijn smartphonediensten.

Visie D – Smartphone-diensten in miljarden euro’s

Tien smartphone-diensten van morgen in miljarden euro’s:

17,4 browsen

12,2 muziek

06,2 location-based

05,2 reclame

03,5 ter plekke betalen

02,8 zoeken

02,6 bluetooth-communicatie e.d.

02,5 txt msg geldverkeer (m.n. opkomende economieën)

02,4 tekstinformatie

02,3 gezondheid

Bron: Wirtschaftswoche, februari 2010. Nota Bene: Deze tien markten zullen samen geen 100% zijn. De vraag is dus: wat ontbreekt er en hoe verschuift de nadruk? Oftewel: Hoe smart zal SMART wanneer en waar worden?

Vanuit de mobile app-vingeroefeningen in het huidige “speelkwartier” lijkt het aannemelijk dat we wat mobile apps betreft ook “serieus naar school” zullen gaan om redenen van efficiëntie en effectiviteit op uiteenlopende terreinen. Deels zullen mobile apps het divertimento-niveau van ringtones, platte verleiding en amusement niet overstijgen, maar net als “serious gaming” zullen er zeker ook “serious apps” komen, en op termijn misschien wel noodzakelijke en wettelijk voorgeschreven apps. Belangrijk is het om de vinger te leggen op gebrekkige situaties en op de wenselijke realiteit, om vervolgens eventueel verdere extrapolaties te maken. Zo is het om een simpel voorbeeld te geven uiteindelijk denkbaar dat de verzekering niet uitkeert, als in geval van gezondheidsproblemen onze health monitoring app uit staat.

Sinds mensenheugenis representeren gadgets – tegenwoordig software gadgets en widgets – het “spelelement in onze cultuur”, iets waarvan onze beroemde landgenoot en historicus Johan Huizinga al in 1938 liet zien hoe belangrijk het is (“Homo ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur”). Dertig jaar later zou mediafilosoof Marshall McLuhan dat nog eens aanscherpen met zijn waarneming dat media het verlengstuk van de mens zijn (“Understanding Media, The Extensions of Man”). Natuurlijk kunnen we dat laatste heel letterlijk van elke stuk gereedschap zeggen, maar met betrekking tot media bedoelde McLuhan dit in sociaal-psychologische zin. Vandaag de dag toont de ontwikkeling van de smartphone en andere mobiele online-platforms aan hoezeer mobiele digitale media en hun toepassingen veel meer zijn dan alleen onze favoriete speeltjes, maar “gamechangers” voor en integratoren van lifestyle, business en maatschappij. Lifestyle technology, business technology en societal technology in de vorm van secure mobile apps zijn een nieuwe manier om het beken de trio Customer Intimacy, Operational Excellence en Product Leadership te optimaliseren.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

21 Reacties

    JaapBloem

    Het moet echt een nog een heel stuk serieuzer en “smarter”. De volgende app-classificatie doet heel erg denken aan het pc-share/freeware-tijdperk onder DOS, waar het stikte van de goed bedoelde “utilities”.

    Naast een bak met Unclassified Applications treffen we op OpenMobileApp van France Telecom de volgende categorieën en onderverdelingen aan:

    Lifestyle: All , Alternative , Astrology , Astronomy , Camping , Christian , Exercise , Fitness , Gardening , Golf , Greetings , Hiking , Hobbies , Job Search , Leisure , Miscellaneous , Music , Parks , Quotes , Recreation , Religion , Running , Skiing , Yoga

    Travel: All , Alerts , Attractions , Automobile , Bus , Cruises , Currency conversion , Dictionaries , Entertainment & Amusements , Flights , Gas Prices , Guides , Help , Hotels , Local Search , Location Tracking , Maps , Maps & Navigation , Miscellaneous , Nature , Navigation , Planning , Public Parking , Public Transit , Rentals , Sight Seeing , Taxis , Theme Parks , Tools , Traffic , Train , Translation , Weather

    Games: All , Arcade & Action , Board Games , Cards , Casual , Classic , Combat , Education , Family & Kids , Miscellaneous , Movie & TV Themes , Music , Puzzles , Simulation , Space , Sports , Strategy

    Books: All , Academic , Children , Comics , Dictionaries , Educative , Fiction , History , Humor , Law , Literature , Medical , Miscellaneous , Non Fiction , References , Religion , Religions , TextBooks , Translations

    Business: All , CRM Marketing , Collaboration , Miscellaneous , Office Tools , Personalization , Productivity , Sales & Service , Time Tracking

    Food & Entertainment: All , Alcoholmeter , Bar , Gadgets , Guides , Health , Health , Live Events , Miscellaneous , Music Composer , Non Vegetarian , Radio , Recipes , Restaurants , TV , Theatres , Vegetarian , Vegetarian

    Finance: All , Accounting , Expense Tracking , Financial Services , Miscellaneous , Personal Banking , Stocks & Investment

    Health & Wellness: All , Diabetic , Diet , Fitness , Guides , Health , Miscellaneous , Rehabilitation , Self help , Weight Management

    Utilities: All , Address Book , Alarms , Astronomy , Browser , Calculator , Calendar , Camera , Carbon footprint , Clock , Conversions , Currency conversion , Dialer , Dictionary , Distance , EcoUtilities , Environment , Finance , Financial , Job Search , Language , Measuing Unit , Miscellaneous , Numerical , Phone Services , Planning , Scientific , Time Management , Translation , Travel

    Shopping: All , Miscellaneous , Online Shopping , Shopping Comparison , Shopping Tools , Tickets

    Sports & Recreation: All , Cricket , Events , Golf , Indoor activities , MLB , Magazines , Miscellaneous , NBA , NCAA , NFL , NHL , News , Outdoor activities , Recreation , Schedules , Scores , Shopping , Shopping Ideas , Soccer , Sports , Teams , Tennis , Tickets , Video Games

    Communication: All , Blogging , Community , Forums , IM , Miscellaneous , Social Networking , Voice

    Multimedia: All , Music Services , Miscellaneous , Music & Audio , Podcasts , Radios , Social Media , Video

    Photo: All , Miscellaneous , Personalization , Sharing , Storage

    News: All , Finance , Local , Magazines , Miscellaneous , Politics , Sports

    Productivity: All , Collaboration , Miscellaneous , Office Tools , Search , Voice , eMail

    Personalization: All , Miscellaneous , Ringtones , Wallpapers


    19 februari 2010 om 12:49
    JaapBloem

    Ik ben een cynische techno-optimist, die ziet dat de groeiende equivalentie van ICT en media enerzijds en ons mensen anderzijds naast alle onzin ook heel traag de goede kant opgaat. Ik denk, dat we dat laatste moeten stimuleren en evangeliseren en dat we een tegenwicht moeten bieden tegen de hype en de promotie van onzin, die er overal om ons heen mbt “mobiel” in overvloed is en die ongetwijfeld zal blijven.

    In opkomende economieën zijn mobiele telefoons en straks smartphones zeer welkom in de communicatie en coördinatie die nodig is om economische activiteit te stimuleren. Zeker ook onder in de piramide (Prahalad). Gewoon even bellen, sms’en of helemaal gratis codeberichten versturen door de telefoon zoveel keer te laten overgaan, om de andere kant te laten weten waar hij aan toe is, is bijvoorbeeld een geweldige manier om af te spreken met hoeveel kalebassen je naar de markt moet komen. Ophalen, afleveren en betaald krijgen. Vervolgens kun je de rest van de dag op een andere manier economisch actief zijn of naar school gaan.

    Voorheen kwam iedereen met zijn waar naar de markt en zat daar de hele dag met een overaanbod en amper verkoop. Moge dit soort extreem simpele dingen ons in de ontwikkeling van wat ik “SMART” noem, over de hele linie inspireren tot de systematisch zinvolle aanwending van onze “TAFKAP” — The Apparatus Formerly Known As Phone. TAFKAP is een machtig middel om lifestyle, business en maatschappij te transformeren en optimaliseren qua Treacy&Wiersema;’s Product Leadership, Customer Intimacy en Operational Excellence. Daar moeten scenario’s voor komen, in concentrische ringen, van need naar nice naar fun en crap.


    19 februari 2010 om 15:37
    ewout@onedaycompany.nl

    Alvast een korte reactie: @Arnoud – ik vind het behoorlijk logisch dat mensen niet bezig zijn met nieuwe schulden op zich te laden, op het moment dat er een crisis is. Mensen met schulden betalen deze (versneld) af. Zie: eerdere crises. Additioneel: banken zitten nu als haviken te kijken naar mensen die hun schulden te laat betalen en/of meer schulden willen hebben. Dat toezicht is nu zo scherp, dat het nieuwe kredieten tegenhoudt.

    Ja, een hoop apps komt niet boven het niveau van “Fart”-apps uit. Maar kom op: geef iedereen die geld moet verdienen met apps even de tijd: hoe lang bestaat de iPhone al en sinds hoeveel tijd is Android een serieus platform? Het doet mij denken aan de ontwikkeling van apps voor de Palm in de jaren ’90. Dat was ook in het begin een hoop onzin. Pas toen het een levensvatbaar platform bleek, is er zwaarder in geïnvesteerd. Geef het dus wat tijd.

    Ik vind opvallend dat aan het sensor-deel van de smart devices te weinig aandacht is besteed. Denk alleen al aan het grijzende deel van de bevolking: hoe makkelijk is het nu om een permanente controle van hun gezondheid te doen? Idem voor mensen, die nu bijv. voor diabetes een continue tocht naar artsen en verpleegkundigen moeten doen: met een simpel sensorapparaat gekoppeld aan je smart device kan je 24/7 je eigen gezondheid in de gaten (laten) houden. Idem voor: hartfalen, alcoholgebruik, etc. Massale kostenbesparingen zijn zo mogelijk.

    Idem met snelheid: als inderdaad mobieltjes binnen 2 jaar geen grote uitgave meer zijn: hoe makkelijk is het dan om mensen bijv te verplichten om eerst in te loggen, voordat ze met hun auto gaan rijden? Bespaart weer gedoe met kastjes met je kilometerheffing. Dan bestaat er waarschijnlijk ook snel een markt, die files versneld kan verminderen, doordat achter opkomend verkeer direct een andere weg wordt gewezen.

    Zou handig zijn als de overheid bijv een nummertjes systeem zou bedenken, waardoor je bij files een tijdslot krijgt, waarin je op de weg kan gaan. Als iedereen zich daar aan houdt, dan is gereguleerd verkeer (en dus minder file) wel degelijk mogelijk.

    In geologisch onstabiele gebieden: een collectieve sensor van trillingen en schokken. In dichtbewoonde gebieden: checks voor smog, luchtvervuiling, ontsnappende chemicalien. Ook hier weer: besparingen.

    Voor kids: een permanente bewaking, die afgaat bij heftige rukken en of hard gegil (sorry vaders en moeders).

    En voor de Economie? Hoe lang al lopen mensen en bedrijven massaal met sensoren en communicatiemiddelen rond, die ongevraagd data ontvangen en afgeven?

    Ik denk alleen al aan het potentieel aan spaargelden, die nu gemakkelijker bijvoorbeeld 5 microseconden uitgeleend kunnen worden aan iemand aan de andere kant van de wereld. Denk: peer-to-peer, waarbij het niet nodig is dat dezelfde persoon continue “contact” heeft met een ander.

    Noch heeft het group-buying model een kans gehad, de afgelopen 15 jaar online.

    Ik zie voor beide zaken “Vertrouwen” als voornaamste barrière. En dat is naast identificatie vooral een kwestie van communicatie. Iets wat (zeer) binnenkort al zal kunnen met de nieuwe devices.

    Want, om af te sluiten: uit iedere recessie komt ook innovatie voort. Nieuwe modellen en ideeen worden uitgeprobeerd. Simpelweg omdat de oude (tijdelijk) niet voldoen. Dat maakt optimistisch, zolang een levendige economie maar risico’s blijft nemen en niet wegzakt in conserverende letargie.


    21 februari 2010 om 11:03
    JaapBloem

    @Ewout: Betrouwbaarheid, privacy en de traagheid van het bestaan, en van bestaande organisaties en instituties. Dat bij elkaar is wat sensortoepassingen als door jou beschreven zullen ophouden. Wellicht ad infinitum of althans in our lifetime, vrees ik. (Dank voor je weloverwogen reactie overigens!)

    De sensortoepassingen die wel zullen doorbreken, zullen vanwege betrouwbaarheid en privacy/persoonsgebondenheid misschien eerder in een kleefstrip, overhemdknoop, broekriem of gewoon in onze smart rekeningrijdende en energie-opwekkende car zijn verwerkt, en via biometrie op de telefoon een interface hebben voor hulpdienstcommunicatie, automatische medicijndosering, het “laden en lossen” van stroom, noem maar op. In alle denkbare gevallen moeten de procesflows goed worden doordacht en ingericht, en dat is vanuit de traditionele automatisering, virtualisering en visualisering de afgelopen halve eeuw al geen sinecure gebleken.

    Toch denk ik inderdaad dat we versneld deze kant op moeten, mede in de context van Palmisano’s “Decade of Smart”. Net als met e-business (sedert 1996 het doel van IBM) kon het gepostuleerde decennium echter wel eens een jaartje of 10 verder liggen dan het huidige. Ik hoor Lou Gerstner indertijd nog mopperen, dat al wat er in de enthousiaste jaren 90 gebeurde, slechts “fireflies before the storm” waren. En nog steeds zien we de gehoopte “perfect storm” nu niet geschieden. De cynische techno-optimist in mij vraagt zich lakoniek af of we niet tegen een limiet aanstormen: de limiet van Protagoras’ “menselijke maat”.

    Enfin, laten we de “serious gaming mood” er maar in houden 😉 In elk geval weet ik sinds Vancouver vanwege “onze” medailleregen hoe je het beste kan beginnen om Augmented Reality uit te leggen: met de streep op het ijs die de beste prestatie tot dan toe voorstelt. Met name zoiets is “menselijke maat”: moeilijk mag het niet zijn, en veel verandering mag het niet brengen. Mobiele lifestyle, business en societal technologie-toepassingen met impact moeten nobrainers zijn.

    In de trits need-nice-fun-crap zullen er aan de need-kant maar een paar nodig zijn. En als we in de context van gezondheid straks smart food, drinks en drugs zullen hebben – zaken die veel meer in de menselijke maat lopen, dan een mobile app – tja, dan zijn we misschien automatisch zo gezond en verantwoord bezig, dat we nooit meer bij een dokter komen. De gamechanger die de smartphone ongetwijfeld nog veel meer gaat worden, zal zich voornamelijk ontwikkelen aan de fun- en crap-kant, en via allerlei vormen van virtuele verleiding zullen we nog meer worden gemanipuleerd en gehackt dan nu al het geval is.

    TAFKAP, the Apparatus Formerly Known As Phone, is nu al de ultieme “avatarisering” via het uitvergrote gedrag, waarmee we ons het liefst en/of het meest adequaat presenteren. Het enige dat we echt nodig hebben, denk ik wel eens, is zo’n rich-media-TAPKAP. De phone/pod/pad/tablet is ons favoriete en meest recessiebestendige speeltje, dat velen onder ons bovendien kennelijk nodig hebben om blij te zijn en te blijven. Geen wonder, want het is par excellence de manifestatie naar buiten toe, n’importe waar je bent (Where Do You Want To Go Today? ;-). Een en ander grijpt dus lekker ineen: prijsdaling en toename van functionaliteit bewijzen dat.

    Onze recessie-economie is daarbij een zegen voor adoptie en doorontwikkeling, zeker als er straks nog meer vaart wordt gemaakt met allerlei vormen van “screen convergence”.


    22 februari 2010 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!