MarketingTribune Top 100 adverteerders: Vodafone spendeert 5,8 miljoen online

MarketingTribune Top 100 adverteerders: Vodafone spendeert 5,8 miljoen online

In de MarketingTribune die vandaag verschijnt de Top 100 adverteerders, berekend door Nielsen. De top-5 dalers, de top-5 stijgers, top-25 concerns, de top-25 merken per mediatypen en de top-25 mediumtypen zijn online op de site van MarketingTribune te vinden. In de tijdschriften staat L’Oreal bovenaan, in TV is dat KPN, in de dagbladen KRAS, en online is Vodafone de grootste adverteerder met 5,8 miljoen euro aan bruto mediabestedingen. Online volgt KPN met ‘slechts’ 3,9 miljoen euro. In MarketingTribune-op-papier ook een groot interview met media director Harry Dekker van Unilever, de grootste adverteerder van 2009. Hieronder de online lijst:

In de vorige editie over 2008 - 2009 stond KPN met 6,334 miljoen euro bovenaan, en volgden GSMWeb met 4,612 en DSB mett 4.094. Vodafone was niet terug te vinden in deze lijst.


Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Binnen Blue Mango Interactive zijn we natuurlijk zeer trots op het resultaat dat 2 van de top-3 merken Blue Mango Interactive accounts zijn (Vodafone en Ditzo). Wél hebben ook wij in 2008 al vraagtekens geplaatst bij de gegevens van Nielsen over 2008. Vooral doordat onze accounts schitterden in afwezigheid terwijl we toen natuurlijk ook al onmiskenbaar veel aanwezig waren online met onder meer Vodafone, Ditzo en Typhone (geen van allen kwamen voor in de lijstjes). We hebben toen van Nielsen begrepen dat de methodiek in 2009 zou veranderen. Vanaf dat moment verdwenen ook de twee-wekelijkse lijstjes uit Adformatie.

    geplaatst op
  • De standaard data die Nielsen aan klanten levert bestaat uit de mediumtypen Televisie, Radio, Dagbladen, Publiekstijdschriften, Sponsored Magazines, Vaktijdschriften, Nieuwsbladen, Folders, Internet, Bioscoop en Out of Home. Nielsen registreert Dagbladen, Publiekstijdschriften, Sponsored Magazines, Vaktijdschriften en Nieuwsbladen in huis. Alle overige mediumtypen worden aangeleverd. De internetbestedingen zijn dus gebaseerd op wat exploitanten aanleveren. Dit betreft met name de bestedingen aan de 'traditionele' online display advertising.

    Bij de registratie van de mediabestedingen wordt uitgegaan van de bruto tarieven, oftewel de tarieven zoals die op de tariefkaart vermeld staan. Daarbij wordt dus geen rekening gehouden met eventuele kortingen die verleend worden, barters die afgesloten worden enzovoorts.

    geplaatst op
  • De grote vraag die ik nog steeds heb bij dit soort lijstjes blijft: wat zit er online nu wel en niet in?

    Adwords bijvoorbeeld? Hoe meet men dat (zeker omdat dat niet bruto te meten is toch?)

    Bouw van eigen websites en viral campagnes? Lijken me ook media bestedingen online. Veel meer dan de creatie bij televisie is dit van levensbelang online denk ik. Juist omdat het medium en de message niet zo strikt meer gescheiden zijn.

    En personeelskosten? Social media is vooral inzet van mensen, dat zit er zeker niet in, maar is oh zo belangrijk toch?

    geplaatst op
  • Allereerst gaat het hier om de bruto mediabestedingen (bureaukorting etc gaat er nog af) en betreft het voor online alleen de cijfers die zijn aangeleverd door de aangesloten exploitanten (< 20). Daarvan weten we inmiddels dat dit geen compleet beeld geeft (partijen als Google, Marktplaats en Hyves om een paar voorbeelden te noemen, leveren hun cijfers niet aan Nielsen).

    geplaatst op
  • @Marco : zijn de vaste posities (soms in de vorm van banners) in content hierin ook meegenomen? Verschil met no1 en no2 is fors trouwens...

    geplaatst op
  • Grappig dat publicatie van bestedingen steeds weer dezelfde discussie oplevert, volgens mij hadden we 10 jaar geleden hier ook al dezelfde discussie over. De vraag is wat is het nut van dergelijke lijsten eigenlijk nog in een tijd dat media druk steeds minder een maatstaaf voor succes is. Kan je search uitdrukken in mediadruk of social media of je website... Lijkt me niet. Daarnaast valt het me op dat online vaak nog als medium genoemd wordt terwijl online ondertussen aardig geevalueerd is en over alle traditionele mediumtypen heen gelegd kan worden. Is pre roll niet gewoon een verlengstuk van je TV campagne, is ingame advertising niet gewoon een soort outdoor, kan je display met print vergelijken, etc. Online kan je al lang niet meer zien als apart (nieuw) medium maar staat voor een evolutie van alle mediumtypen. Dit soort lijsten erkennen dit gegeven in ieder geval niet en kijken nog steeds vanuit een traditionele bril naar digitale communicatie en helpen de markt dan ook niet verder wat mij betreft. Benieuwd of we over 10 jaar nog steeds dezelfde discusiie hebben ; )

    geplaatst op
  • Mmmm. Ik zou veel meer interesse hebben om eens een rijtje te zien waarin de bedrijven met de hoogste opbrengsten uit online werden weergegeven. Zoiets als twinkle100, maar dan beter zeg maar. Geld uitgeven is geen kunst. Ik ben zeer benieuwd wat er van dit rijtje overblijft wanneer je gaat kijken naar de omzet die er behaald is. Temeer omdat nu alleen wordt gekeken naar spend bij een klein aantal grote exploitanten. Leuk, maar misschien maar goed voor >20% van de totale spend op online?

    geplaatst op
  • Goede reactie David, ik geloof ook nooit zo in rijtjes en al helemaal niet meer in de media indeling die klassiek wordt gehanteerd. Met name de typering 'viral' is nogal vreemd, omdat dit meer een manier is waarop content zich verplaatst dan dat het een marketinginstrument op zich is.
    Voor mensen die geïnteresseerd zijn in een nieuwe indeling van alle media, check http://www.brandnewgame.nl of meer specifiek: http://brandnewgame.nl/cms/wp-content/uploads/2009/09/BrandNewGame-Digital-Interactive-Branding.pdf

    geplaatst op
  • @BrandNewBart: Het is dat je presentatie zo kek is strak getrokken, anders hadden we je comment kunnen deleten voor linkdumpen. ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.