Jongeren niet gevoelig voor social reclame

Jongeren niet gevoelig voor social reclame

Volgens recent onderzoek zijn jongeren totaal niet gevoelig voor reclame op social media. Ze kopen bijna niets, en als ze al iets kopen is dit enkel als de aanbieding in een relevante context wordt aangeboden (groepen). Dit blijkt uit onderzoek van de NJR. Wat leert dit ons: is het echt zo dat deze nieuwe vorm van reclame gelijk verpest is of is het een onzin onderzoek en kan reclame perfect werken op social networks? Voer voor discussie:

Het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat 93 procent van de ondervraagde jongeren actief is op social networks. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is hoe jongeren commercie op netwerksites ervaren en welke rol de (digitale) omgeving van jongeren speelt en kan spelen met betrekking tot de voorlichting over commercie op deze sites.Het lijkt er op dat jongeren de strategieën van bedrijven op sociale netwerksites doorzien en deze gebruiken of negeren. Uit de conclusies in het onderzoek:

“Hoewel maar een klein percentage (10%) van de respondenten gevoelig blijkt te zijn voor commercie op sociale netwerksites blijft het aantrekkelijk voor bedrijven om jongeren via deze sites te benaderen en beïnvloeden. Wanneer we dit ogenschijnlijk kleine percentage tegen het totaal aantal jongeren in Nederland afzetten, blijft er namelijk een groot marktpotentieel over.”

reclame netwerksites onderzoek

                   

Deze nieuwe vorm van reclame is gelijk verpest!

Jongeren hebben geen zin in jullie adverteerders. Punt. Ze willen niet horen dat ze Cola moeten kopen, of advies van een bank. En al helemaal niet in hun persoonlijke omgeving, hun social network. Laat die dinosaurussen ajb buiten blijven. Denken ze een beetje advies te kunnen geven over uitgaan op Hyves! En die irritante banners, fly overs en weet ik niet wat, zoals bijvoorbeeld op nu.nl, als je lekker het nieuws aan het lezen bent, maar dan per ongeluk verkeerd klikt uiteindelijk toch weer naar een aankooppagina of ‘uniek persoonlijk aanbod’ gaat, bah! Is dat nu sociale reclame, of juist asociale reclame? Ik zou het wegklikken, als dat kon.

Ikzelf heb ook geen positieve ervaringen met reclame specifiek gericht op jongeren. Heb voor mijn eigen webshopje (heel oldschool) geadverteerd met banners, wat wel veel clicks genereerde, maar geen enkele conversie. Zou het aan de kwaliteit van de banners liggen, aan mijn verhaal, of aan iets anders, bijvoorbeeld relevantie, dat reclame hier niet werkte? Of is het duidelijk dat, inderdaad, reclame niet social kan zijn, niet hoeft te zijn, want het werkt sowieso niet meer?

Dit onderzoek is onzin

Het beste bewijs dat veel onderzoek puur voor PR-doeleinden wordt gemaakt, of te goedkoop of met de verkeerde technieken wordt gemaakt is dit onderzoek. Zijn jongeren zich perfect bewust van wat ze waarom kopen, en wanneer ze welke banner zien? Nee. Tuurlijk niet! Dat weet toch ook iedereen? Aan jongeren vragen “Heb je/zou je daar en daar wat gekocht obv deze advertentie?” is echte onzin en kan daarnaast nog eens voor sociaal wenselijke antwoorden zorgen (het Bradley effect). Waarom wordt niet gewoon geobserveerd wat het effect is, in plaats van deze uitspraken te doen? Is nou juist niet een voordeel van social reclame dat je dingen kunt meten. En de mensen die dit meten, adverteerders, zouden wel gek zijn als ze iets doen wat aantoonbaar niets oplevert, en gek zijn ze bepaald niet. Kortom, onzin onderzoek. Jongerenreclame op social networks werkt, zelf als dit niet echt “social” is.

Wat denken jullie?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Compleet mee eens, totale onzin. Ik zie liever een reactie van bepaalde merken als coca cola en Heineken (in cijfers) waaruit blijkt dat reclame binnen social media wel werkt. En als die cijfers niet sterk genoeg zijn, zet ze dan af tegen andere soorten van online of traditionele reclame.

    Met sociale reclame wordt volgens mij eerder acties bedoeld als de 'dropbox quest', het lekken van nieuwsberichten van apple naar endgadget, twitter # hypes en gratis hyves pimps (axe had dat veel geloof ik).

    Ik denk eerder dat het tegendeel waar is.

    geplaatst op
  • Ik geloof niet dat het meteen wat oplevert aan leads, maar merken creëren wel herkenning en een imago. Uiteindelijk zal dit effect hebben, zeker op jongeren. Ik word zelf ook gek van irritante banners of pop ups, maar uiteindelijk ben je wel bekend met het merk, product of dienst. Dat is uiteindelijk waar het om draait. Ik ben er zeker van dat bedrijven veel investeren in wat op eerste gezicht niet veel zal opleveren, maar bedrijven zijn commercieel ingesteld en zullen echt niet adverteren in iets waar ze niks uithalen.

    geplaatst op
  • Hoi Roy!

    dank voor je reactie, leuk. Ik kan me zelf ook goed voorstellen dat reclame werkt, mits het relevant is en verder gaat dan oldschooll banneren. Ik ga er in ieder geval zelf verder mee experimenteren.

    Zou dat sociale reclame zijn, of virale reclame?

    geplaatst op
  • Hoi Roy!

    dank voor je reactie, leuk. Ik kan me zelf ook goed voorstellen dat reclame werkt, mits het relevant is en verder gaat dan oldschooll banneren. Ik ga er in ieder geval zelf verder mee experimenteren.

    Zou dat sociale reclame zijn, of virale reclame?

    geplaatst op
  • Welk deel van de miljoenen kijkers naar 'The Voice of Holland' gaan eigenlijk in op de aanbiedingen die ze krijgen tijdens de reclameblokken? Denk dat die cijfers nog net iets slechter zijn.

    Misleidend onderzoek als je het mij vraagt.

    geplaatst op
  • Hoi!

    Als creatief verantwoordelijke bij Red Chocolate (uitgever van oa. goSupermodel.nl, de grootste meidencommunity van Nederland) kan ik alleen maar bevestigen dat dit onderzoek echt onzinnig is.

    Het begint al bij de vraag, wat is "social reclame"? Banners in iedergeval zeker niet. Wij integreren bij voorkeur merken op een relevante, entertainende manier binnen het platform. Relevantie voor merk, maar vooral ook voor de doelgroep. Een campagne waar je aan mee kan doen dus. Of eentje waar je ook echt wat aan hebt.

    Zo hebben wij meiden van gemiddeld 13 jaar een reclamespot voor Libresse laten maken die ook echt op TMF werd uitgezonden. Op dit moment zijn we (samen met de users) bezig om een meisje uit de community te selecteren die voor ons en Because I am a Girl een week naar Ghana gaat. Zij zal dagelijks verslag doen van de ontwikkelingsprojecten die Plan Nederland daar opgezet heeft.

    Dat is naar mijn mening social reclame. En wij hebben vele onderzoeken verricht door oa. de Erasmus Universiteit, de Universiteit van Twente en onderzoeksbureaus die weldegelijk aantonen dat deze vorm van 'reclame' heel erg goed werkt!

    Fijne dag!

    geplaatst op
  • Ik help het je hopen Anouk, maar denk zelf dat als merken als HP puur naamsbekendheid willen, ze veel beter andere dingen kunnen doen, bvb een themacampagne als 'Francois' 'above the line ipv een irritante banner, waardoor ik naast hun naam (die kende ik al) alleen iets negatiefs onthou.

    @Daan
    Leuk, dank voor de aansprekende voorbeelden uit eigen keuken. Wat ik de kracht vind van alle online reclame: kun je dit ook meetbaar maken? En merken jullie het zelf bij de meidencommunities?

    geplaatst op
  • Ik help het je hopen Anouk, maar denk zelf dat als merken als HP puur naamsbekendheid willen, ze veel beter andere dingen kunnen doen, bvb een themacampagne als 'Francois' 'above the line ipv een irritante banner, waardoor ik naast hun naam (die kende ik al) alleen iets negatiefs onthou.

    @Daan
    Leuk, dank voor de aansprekende voorbeelden uit eigen keuken. Wat ik de kracht vind van alle online reclame: kun je dit ook meetbaar maken? En merken jullie het zelf bij de meidencommunities?

    geplaatst op
  • Wij zijn in het bezit van een mega onderzoek dat verricht is naar aanleiding van een jaarlange Rabobank integratie. Meiden spelen met ingame geld, goMoney, dat zij verdienen met spelletjes. Rabobank had een virtueel bankfiliaal geopend waar de leden hun credits op een spaaraccount konden zetten om zo maandelijks rente te ontvangen over hun goMoney. Onderzoek is gedaan naar oa. verandering in merkperceptie en gedrag tov. merk. Daarnaast natuurlijk de 'gewone' cijfers, als aantal geopende virtuele spaaraccounts, terugkerende bezoekers in virtuele filiaal, etc. etc. Deze vorm van reclame is zeer goed te meten. Wij werken vaak met enquêtes (0 en 1 meting)

    geplaatst op
  • Lachwekkend.

    Goed artikel trouwens, lekker direct op alle pijnpunten in dit 'onderzoek'.

    geplaatst op
  • @kunstenkies Mee eens!

    geplaatst op
  • @ Remco, dank!

    @ Daan, terecht en goed dat je onderzoek doet. We staan hier altijd open voor goede cases met cijfers;-)

    geplaatst op
  • @ Remco, dank!

    @ Daan, terecht en goed dat je onderzoek doet. We staan hier altijd open voor goede cases met cijfers;-)

    geplaatst op
  • Inderdaad grote onzin.
    Net als dat iedereen roept toch nooit op de 'gesponsorde koppelingen' in Google klikt.

    Dit is niet voor niets voor de meeste bedrijven erg belangrijk in hun online strategie...

    geplaatst op
  • Nou ja, wel deels eens met gesponsorde koppelingen.. Er zijn voldoende aanwijzingen dat een hoog organisch zoekresultaat meer oplevert.

    Echter is het inderdaad niet zo dat het 'niks' oplevert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.