Vanavond een lekker avondje multiscreenen….

19 januari 2011, 12:28

Dat neemt natuurlijk niemand zich voor! Volgens mij was het Niki van Wijk, VP Marketing & e-Commerce van Transavia die recent tijdens “Koffiedik Kijken” van IAA heel terecht zei dat de consument niet bewust een online of offline actie onderneemt. Een consument doet waar hij heel goed in is, namelijk consumeren. In mijn blog van december refereerde ik al aan het Nederlandse onderzoek van Microsoft Advertising en twist. Dit onderzoek, uitgevoerd door MeMo2, is nu officieel gepubliceerd. Met 1500 respondenten vormt de het een representatief beeld van de Nederlandse internetpopulatie in de leeftijd van 16 tot 65 jaar. Het volledige onderzoek is te downloaden via www.digitalemediawijzer.nl. De multiscreener blijkt divers en complex te zijn, maar de 25-34 jarige man loopt nog voorop. Sneak preview: dit onderzoek zal tijdens online tuesday op 8 februari door ons in samenwerking met Marketingfacts gepresenteerd worden.

80 procent naar pc

Gelukkig is de doelgroep divers, want ik als 40 jarige vrouw hoor hier zeker bij, net zoals 34% van de Nederlanders. Eind 2009 heb ik man, krant en tv-gids de deur uitgedaan en krijgt op avondjes thuis de pc de meeste aandacht. Uit het onderzoek blijkt dat de pc 80% van de media aandacht krijgt. De pc gebruik ik voor werk, mail (ok…in vergelijking met 2 jaar geleden zijn de privémails minder inhoudelijk…mail is vooral een bevestiging van mijn aankopen en posts op sociale netwerken…), gemiste uitzendingen, leuke video’s, social (Windows Live Messenger en Facebook), bloggen, twitteren, kopen en jobhunting. Maar daar houdt mijn rustig avondje niet op, ik heb naast de pc mijn smartphone liggen. Deze gebruik ik dan weer voor bellen (zeg maar het echte contact), smsen (voor al die mensen die niet op social zitten) en als extra scherm. Vanuit het onderzoek blijkt dat de mobiele telefoon 49% van de media aandacht krijgt en alle publicaties over dit scherm een explosieve groei aangeven. Om dan het echte thuisgevoel te creëren wissel ik tussen TV en radio voor wat geluid, aangezien ik geen Ipod heb. 46% van de onderzochte doelgroep heeft een passieve associatie bij TV. Wanneer je bedenkt dat dit dus makkelijk in te wisselen is voor radio en CD’s, is de TV een volgend medium en niet leidend.

Bewegend behang

De uitspraak vanuit het onderzoek “TV als bewegend behang” vind ik dan ook zeer treffend, 63% van de 16-49 jarigen heeft de TV in combinatie met andere screens alleen op de achtergrond aan. Slechts 24% van de onderzochte doelgroep geeft aan de TV absoluut niet te kunnen missen. Terwijl het onderzoek is uitgevoerd in een jaar dat wij bijna wereldkampioen voetbal waren geworden en er door ons consumenten voor vele miljoenen aan nieuwe tv’s zijn gekocht, dat is duur behang. Nu ben ik absoluut geen fanatieke tv-hater, zoals sommigen denken. TV heeft een andere rol gekregen in ons bestaan, tv is namelijk de beste en goedkoopste oppas die je maar kunt bedenken. Alhoewel deze in mijn huishouden nu in concurrentiestrijd moet gaan met de XBoX. Vanuit het onderzoek blijkt dat de game console 63% van de media aandacht krijgt.

Oldschool

Logisch dat de consument voorop loopt en logisch dat een multimedia exploitant veel kennis heeft. Maar ik ben toch benieuwd welke Nederlandse Media-experts in 2011 gaan laten zien dat ze hun consument ook echt gaan opzoeken en dus snappen wat de overtuigende cijfers vanuit dit onderzoek beweren. Dus weg met de matrixjes en weg met de online & offline strategie, want deze zijn nu echt old school. Jeroen van Hove, Strategy Director bij twist zegt hierover:

“We hebben met dit onderzoek vastgesteld dat het hart van iedere strategie ligt bij de pc/laptop. We weten nu welke schermen welke behoeften invullen voor de verschillende doelgroepen. Dit is onmisbare informatie. Ik kan niet wachten om de volgende stap in dit onderzoek te nemen en uit te breiden met een praktijk case om de toegevoegde waarde van de verschillende schermen onderling te zien”. De conclusie van het onderzoek is duidelijk, daarin wordt aangegeven dat ruim 1/3 van de respondenten zegt dat hij of zij een positiever indruk krijgt van de afzender wanneer de content via verschillende schermen beschikbaar stelt. Ik verheug met nu al op alle afgestemde boodschappen die mij dit jaar gaan bereiken op mijn rustige avondjes thuis.

Nicole van den Heuvel
Commercieel Directeur bij Ferment Management

Klantbeleving is mijn passie. Zakelijk gezien ben ik altijd actief geweest in de zakelijke dienstverlening. In mijn blogs probeer ik de wereld van iedere dag die ik zakelijk waarneem te spiegelen aan mezelf als consument.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @ jeroenvanhove: Is dat heel anders dan de presentatie die hierboven in de posting staat?


    8 februari 2011 om 08:17
    jeroenvanhove

    @mgvandenbroek is een aanvulling; inclusief toelichting op slides en kansen voor adverteerders


    8 februari 2011 om 08:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!