Augmented reality: Dé nieuwe dimensie in de sport?

19 januari 2010, 07:56

Volgens trendwatcher Justien Marseille de trend van 2010: augmented reality. Augmented reality is een techniek om met de computer gemaakte beelden toe te voegen aan de realiteit. Het Nederlandse Layar (layar.com) presenteerde zich vorig jaar vol trots als een unieke augmented reality browser, met mogelijkheden om via de camera op jouw mobiel informatie over te koop staande huizen, restaurants, dichtstbijzijnde brievenbussen en hotspots om jouw heen te krijgen. Internationaal gezien is er echter voldoende concurrentie, onder andere van Wikitude, een soort augmented reisgids. Na de introductie in 2009 wordt in 2010 de grote doorbraak verwacht. De sport lijkt hiervoor bij uitstek een prima platform.

Gijsbregt Brouwer maakte eerder duidelijk dat ‘sport 2.0’ in staat is om de beleving van sport te verbreden, verdiepen of te verlengen. Dit kan voor de verschillende doelgroepen van sport: toeschouwers, deelnemers en ook sponsoren. Met het oog hierop moeten er voldoende mogelijkheden te vinden zijn om augmented reality in de sport van toegevoegde waarde te laten zijn. Ik voorzie toepassingsmogelijkheden bij grote sportevenementen, in het stadion, maar ook op straat.

IBM Seer

Het eerste bedrijf dat augmented reality daadwerkelijk in de sport toegepast heeft was IBM. Met IBM Seer werd augmented reality toegepast tijdens Wimbledon. Kijkend door zijn mobiele camera kreeg de toeschouwer informatie over de dichtstbijzijnde toiletgebouwen en eetkraampjes, inclusief wachtrijen. Ook kon de toeschouwer zien wie op welke baan aan het spelen was. Verder realtime tweets van bezoekers en zelfs de spelers zelf. Een verdieping van een sportevenement door de klant toegang te geven tot meer informatie rondom de sport en ook zijn of haar beleving van dienstverlening te verhogen. Tijdens het US Open ging IBM zelfs al een stap verder, door ook veel meer met statistiek tijdens de wedstrijden te doen en ook de optie om terug te communiceren te bieden.

Eyeply

Waar Layar de focus nog niet direct bij sport gelegd heft, doet het Amerikaanse Eyeply dit wel. Hun technologie blijkt uitermate geschikt voor een evenement dat plaatsvindt op een grote oppervlakte, zoals een groot golftoernooi. Door met jouw mobiel te wijzen naar een verder gelegen hole krijg je informatie over wie daar aan het spelen is en hoe deze spelers er voor staan. Lees en reageer op tweets van toeschouwers bij een hole verder. Verder willen zij de mogelijkheid gaan bieden om bij teamsporten het speelveld in beeld te nemen en vervolgens de namen bij de verschillende spelers te krijgen en na doorklikken hun statistieken. Meteen reageren, bijvoorbeeld wie speelt er goed en wie niet, moet ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

Toeschouwers en sponsoren

De mogelijkheden voor toeschouwers in verschillende sporten lijken eindeloos. De ervaring verbeteren door als wegwijzer langs een sportevenement te navigeren lijkt vrij nabij. Ook twitteren met andere toeschouwers is een mogelijkheid. Het weergeven van statistiek bij statische sporten als golf, tennis of honkbal ook. De vraag of dit bij dynamische sporten, zoals voetbal al nabij gaat lukken blijft de vraag. De namen van de spelers live in het scherm zien en na doorklikken meteen zijn aantal balcontacten, gelopen kilometers en prestaties dit seizoen zien moet ultiem zijn voor de echte fan. Wellicht kan de hele dag wachten voor een toeschouwer van de Tour de France ook wat dragelijker gemaakt worden (afsteekroutes om de renners vaker te kunnen zien?). Maar ook voor de andere doelgroepen in de sport zijn er mogelijkheden. Voor sponsoren is augmented reality een mogelijkheid om de toeschouwers daadwerkelijk te activeren. Laat een reclamebod leven. Als een toeschouwer de mobiel richting jouw bord wijst, kan je hem meer informatie over het bedrijf bieden, of wellicht meteen een aanbieding doen.

Deelnemers

Voor de sporter zelf kan augmented reality heel andere mogelijkheden bieden. Voor de breedtesport bied het de kans om sport naar de pleintjes te krijgen. Het filmpje hieronder brengt het als een knipoog naar de Wii, maar Layar heeft al aangekondigd dat virtueel voetballen een mogelijkheid kan zijn. Wordt het kijkend door een schermpje nu eindelijk mogelijk om in een vol stadion te spelen samen met jouw grootste helden? Ook op het gebied van training en coaching zijn er toepassingen te bedenken. Maak bijvoorbeeld de ideale patronen zichtbaar voor de sporters en wellicht zelfs voor de toeschouwers. Zal de biljartvariant ‘kunststoten’ met behulp van een dergelijke applicatie ook live eindelijk goed te volgen zijn?

Communicatie met pc

Naast een verdieping van de sportbeleving kan augmented reality ook gebruikt worden om de sportbeleving te verbreden. Er bestaat een techniek die samenwerking met de webcam van een pc of laptop mogelijk maakt. Door een code voor de camera te houden ontstaan er 3d afbeeldingen, animaties of video’s op het scherm. In de NBA is dit al een keer getest. Ik zie Nederland al kaartjes sparen bij de supermarkt om 3d animaties van de favoriete Nederlands elftal spelers te sparen of zelfs spelletjes met hen te spelen.

Het hele gebeuren staat nog in de kinderschoenen en nog vrijwel geen enkele applicatie is al concreet toe te passen. Toch zou 2010 ook binnen de sport wel eens het jaar van augmented reality kunnen worden.

Hans Slender
Ondernemer en docent sportmanagement bij HR Sport

Hans Slender (1982) is werkzaam als docent/onderzoeker aan de Hanzehogeschool Groningen, Instituut voor Sportstudies en daarnaast zelfstandig adviseur voor sportorganisaties. Hij heeft een kritische blik op het sportwerkveld en is actief binnen de vakgebieden sporteconomie, organisatieverandering, ondernemerschap en evenementen. Ook heeft hij affiniteit met nieuwe media en de mogelijkheden van netwerkvorming binnen de sport.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Berry Beuker

    Hallo Hans

    leuk artikel. Heb je enig idee of dit ook gaat werken in bijv. het toerisme. Stel ik ga met zo´n apparaat op pad door Florence, kom ik dan ook van alles te weten over de gebouwen waar ik langs loop? Kan dan de gids thuis blijven en krijg ik zelf informatie over wachttijden, entreegelden enz.?


    19 januari 2010 om 13:05
    hansslender

    @Berry Beuker: Volgens mij zijn er in Nederland al musea die hier mee werken. Als gids is Layar bijveerbeeld veel functioneler dan een bandje met oordopjes. De bezoeker kiest namelijk zelf waar hij informatie over krijgt. Ook voor grote steden zijn er al toepassingen, met informatie over de meest belangrijke gebouwen. Statische toepassingen zijn vrij eenvoudig, interactieve lastiger. In principe moet het voor jou als reisbureau mogelijk zijn om een Layar te ontwerpen met een route voor toeristen en informatie over de locaties waar zij langs komen. Ik weet echter niet wat het ontwerpen van zo’n applicatie momenteel nog kost….


    19 januari 2010 om 17:33
    Jeroen Gösgens

    Inspirend stukje.

    @ Peter Kentie: commercieel natuurlijk erg interessant voor een club als PSV. Een PSV Layar ontwikkelen met daarin allerlei informatie over spelers, stadion, trainers, clubs etc. Zo’n buitenspelapplicatie is natuurlijk fun. Daarin kan een commerciele uiting geintegreerd worden. Cross mediaal in optima forma en commercieel enorm aantrekkelijk. Zijn vele variaties op te verzinnen.

    Ik ben erg benieuwd waar het heen gaat. Vermoed toch wel dat het binnen niet al te lange tijd mogelijk moet zijn om via je mobiele browser spelers te herkennen (aan de nummers) en allerlei interessante informatie daaraan te koppelen (positie, leeftijd, vorige clubs, contract duur, nationaliteit, doelpunten, gele/rode kaarten, speelminuten etc). Voor mijn business (oa studenten/spelers recruiten voor USA universities) zou het in ieder geval al reuze interessant zijn.


    19 januari 2010 om 19:45
    venturo

    Erg leuk maaaar commercieel (nog) niet interessant vanwege de beperkte instal base. Gaat dat goed komen of is het gewoon een hele mooie gadget voor een kleine groep mensen?


    19 januari 2010 om 22:32
    hansslender

    @Peter Kentie: Ik wist dat PSV binnen de voetbalwereld voorop probeert te lopen als het aankomt op sociale media, dit blijkt maar weer eens. Wat Jeroen Göskens aangeeft ben ik het helemaal mee eens, veel onderdelen hiervan moeten toch binnen korte tijd haalbaar zijn.

    @Albert Treur: Volgens mij heb je altijd eerst een groep early adapters nodig die aan kan tonen hoe leuk een nieuwe gadget is. Als dit blijkt, dan volgt de rest met de jaren vanzelf. Ik sluit zelfs de mogelijkheid niet uit dat de grote clubs telefoonabonnementen gaan verkopen met daarbij een telefoon die geheel is voorbereid op hun 2.0 applicaties. Gewoon een onderdeel van de dienstverlening. Verder zie ik bijvoorbeeld in Groningen kansen, omdat daar een draadloos netwerkt over de stad heen gaat komen. Dan kunnen bepaalde sociale media services al aangeboden worden zonder dat de supporter een internet abonnement hoeft af te sluiten.


    20 januari 2010 om 04:48
    bvremortel

    Schitterende functies, wat ik me wel afvraag wat de onderliggende techniek hiervoor is. Is dit puur gebaseerd op wat de camera “ziet” om dit te vertalen in objecten? Of kan er gebruik gemaakt van sensoren die als “layer” over het realtime beeld gelegd wordt.

    mocht dit 2e het geval zijn biedt dit ongelofelijke mogelijkheden in bijvoorbeeld een commerciele omgeving. Stel je voor dat deze sensoren gecodeerd kunnen worden met bijv. artikelnummers. Deze sensoren worden in een winkel aan de betreffende artikellen geplakt en zijn zo zichtbaar via AR. Extra info, waarderingen enz. zijn op deze manier te combineren met het echte winkelen, of stel je voor dat je enkel maar een scan moet maken van je winkel om op deze manier een werkelijke/virtuele webshop te maken!


    9 februari 2010 om 07:53
    hansslender

    Waarschijnlijk komen er in de nieuwe typen telefoons steeds meer sensoren, waardoor de toepassingsmogelijkheden alleen maar toenemen.


    9 februari 2010 om 12:49
    Jan Okker

    Albert Treur,

    zoals gewoonlijk begrijp jij weer niet waar de kansen liggen. AR is in Amerika al heel groot. Baseball cards, chips, Melk etc. In marketing een veel gebruikte tool die enkel groter gaat worden.

    Dit is de toekomst van advertising maar daar heb je een bepaald soort hersenen voor nodig om dat te begrijpen.

    Begint wel een running gag te worden dat alles wat jij zegt precies andersom blijkt te zijn.

    Ha, ha, erg grappig elke keer. Misschien moet je voor een tuiniers blog gaan schrijven.


    6 maart 2010 om 21:11
    Jan Okker

    BTW Albert, Hollywood gebruikt nu ook veel AR voor film promoties.

    En daar gaat echt wel wat meer geld in om dan in h

    et wereldje waar jij in zit.

    Avatar deed hele mooie dingen en je kan nu zelfs in bladen stukken film door je webcam of telefoon bekijken.

    Ik ga weer lachen als jij je reacties en je stukjes over een jaar weer offline haalt zoals je met veel van je negatieve stukjes over de iPhone, iPod, iTunes etc hebt gedaan.


    6 maart 2010 om 21:15
    Silvia Boon

    Jan Okker,( W, Kk en KK) lijkt een ernstige vorm van MPS te hebben. Begint wel een beetje op te vallen dit Albert Treur bashen van je… Iets persoonlijks?


    7 maart 2010 om 05:53
    Wendy

    Jan Okker

    ga toch niet serieus in op Albert Treur.

    Niemand neemt hem serieus. En je hebt gelijk; Hij zegt het altijd precies verkeerd om. Maar dat is ook grappig aan hem.

    Je weet in ieder geval dat hij nooit gelijk heeft.


    7 maart 2010 om 11:09
    cKMmEarauF

    tramadol online tramadol hydrochloride online – order tramadol with cod


    16 oktober 2013 om 17:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief