De 2009 Hoax top 5: Deense moeder (#3)

De 2009 Hoax top 5: Deense moeder (#3)
, Twibfy
@twibfy

In samenwerking met Marketingfacts telt The Young Generation met de 2009 Hoax top 5 af naar de nummer 1 hoax van 2009. Deze week zijn we alweer beland bij de nummer 3, een Deense moeder die internet inschakelt als medium voor de zoektocht naar de onbekende vader van haar baby.

Op 11 september verschijnen er in verschillende media berichten over een Deense moeder die via een filmpje de vader van haar kindje zoekt. Het filmpje verschijnt in eerste instantie op Youtube en verspreidt zich onder verschillende weblogs en nieuwssites.

Het zou gaan om de 26 jarige Karen en de 8 maanden oude August. Karen beweert in het filmpje dat August het resultaat is van een one night stand na een avondje stappen in Kopenhagen. Ze geeft aan dat ze de naam van haar tijdelijke partner niet meer weet en evenmin waar deze vandaan kwam. Ze voelt zich verplicht de vader op de hoogte te brengen van het bestaan van het kind en besluit dus enige moeite te doen om te achterhalen wie de verwekker van haar kindje is.

Uiteraard worden dit soort filmpjes tegenwoordig zeer kritisch bekeken met betrekking tot de echtheid hiervan. Echter weerhoudt dit de media er niet van ervan uit te gaan dat het om een serieuze oproep gaat en het filmpje dus te posten. Dit resulteert uiteindelijk in meer dan 800.000 views voor het Youtube filmpje binnen enkele dagen.

De Deense krant Extra Bladet heeft intussen niet stilgezeten en meldt dat de vrouw in het filmpje een actrice is genaamd Ditte Arnth Jorgensen en dat de baby niet van haar is. De actrice zou al hebben toegegeven dat het om een hoax gaat maar wilde niet vertellen wie er achter de hoax zat.

Op 14 september 2009 is op Teleblog te lezen dat de Deense toeristenorganisatie VisitDenmark achter het filmpje zit. De maker van het filmpje, het reclamebureau Grey is tevreden en ook VisitDenmark zelf is tevreden over het resultaat. Niet heel vreemd zou je zeggen aangezien de video binnen korte tijd meer dan 800.000 keer bekeken is. Toch blijkt uit reacties op weblogs en Youtube (het filmpje is inmiddels offline gehaald) dat er veel mensen niet bepaald positief reageren op deze wijze van marketing. Is Denemarken een soort Salou van het noorden en moeten jongeren daarheen om Deense meisjes te bezwangeren?

De vraag is dus welke doelgroep VisitDenmark precies heeft willen bereiken met deze actie. Uit de website blijkt het namelijk niet bepaald te gaan om een jongerenreisorganisatie maar juist om een toeristenbureau dat zich meer richt op gezinnen. In dat opzicht is de actie dus minder geslaagd. Als gekeken wordt naar het bereik en de awareness die de hoax heeft gerealiseerd mag zeker van een succesvolle hoax gesproken worden. Ook gezien het internationale karakter ervan wat van groot belang is voor een toeristenbureau.

Volgende week de nummer 2!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Mooi, dat plaatje ;)

    geplaatst op
  • Haha ja watskeburt, komt cker door de nieuwe indeling?

    geplaatst op
  • Plaatje ziet er inderdaad goed uit zo!

    Deze hoax vond ik wel één van de leukere, trouwens.

    geplaatst op
  • Komt die hoax van Joling nog in dit lijstje voor??

    geplaatst op
  • Sorry, that I can´t write in Dutch, I am danish ;)
    We did a whole lot of writing on our blog about this campaign from the beginning, and actually Ekstra Bladet, thought the story where true and published a front page, believing in the story, but the next day, they quoted us for saying that it was i Hoax, and not a good one. It played with peoples emotions and people would get angry when they found out some company where behind the Campaign. VisitDenmark is actually not only a turist agency, but part of the Danish Foreign Ministry, and their aim whit the campaign where to create positive attention to the country of Denmark - the attention they got, but it where not positive! A long story short, the director at VisitDenmark had to quit her job, and the two marketing managers responsible for the campaign got fired. I am not sure they today think it where a successful campaign. Interested in reading more about the campaign, you can read this article from our blog http://www.mindjumpers.com/blog/2009/09/danish-mother-seeking-–soon-revealed/ or other post - they are all in english - all the best Jonas / Mindjumpers

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.