Le Web 2009: Chris Pirillo over de ‘spirit of communities’

9 december 2009, 13:34

{title}

‘We gaan als bedrijf een community creëren.’ Zo werkt het niet, zegt Chris Pirillo (Lockergnome, hier op Twitter). Het is een verhaal van eb en vloed. Het maakt mij niet uit, zegt Pirillo, of Microsoft de iPhone gebouwd heeft, of Apple. Het gaat mij niet om het bedrijf, maar om mijn gevoel.

Pirillo hield op Le Web 2009 een bevlogen verhaal over communities, over de kansen en over de valkuilen. Dat deed hij guru-wise, maar het verhaal leek oprecht. Hieronder wat take-aways en quotes. Over omnipresence, ‘commodities’ controle (bullshit, vindt Pirillo), fysieke grenzen en natuurlijke leiders.

De community zit in mijzelf. Ik distribueer. Ik neem de community mee naar Twitter, Facebook en MySpace. Wat wij, de gebruikers, belangrijk vinden, bestaat niet op 1 site. Het gaat om omnipresence. We hoeven niet naar 1 plaatst te gaan om het gevoel te hebben dat we erbij horen.

Spirit

Er is een ding dat developers niet kunnen vangen met apps: je spirit. Als je denkt dat een community een tool is, dan ben je zelf een tool. Het gaat om de mensen, dat is de community, de mensen die het gebruiken. Het gaat niet om de developers die de tools bouwen, of de nieuwste YouTube killer. Het gaat om mensen.

Commodity

Michael arrington is geen ‘commodity’. Maar de tool die hij gebruikt (een weblog) is dat wel. Waarom halen sommige blogs het wel? Vaak, zegt Pirillo, doordat er een persoon de kar trekt die een unieke stem heeft. Vaak, niet altijd. Het gaat om de voice. “The voice of people is not a commodity.”

{title}

Control is bullshit

‘Controle is bullshit. Controle ligt in jouw handen. Jij bent in controle. Zo werkt het ook met communities.’ Als je een community wilt laten groeien, dan moet je begeleiden. Niet controleren. Als er een probleem is: los het op. Gaat het mis? Begeleid het. Ga de conversatie aan.

Fysieke grenzen

Ik heb misschien meer met de mensen hier in de zaal, dan dat ik met mijn buurman heb. Ik heb misschien wel meer gemeen met mensen die ik niet ken. Die mensen vind ik het handigst via het internet. Via communities.

Eigen leiders

Communities zullen hun eigen leiders naar voren schuiven. De beste leiders in iedere community ontwikkelen zichzelf tot leiders. Ze worden niet benoemd van buitenaf. Ze vertellen je wanneer dingen goed gaan, en ze zullen je vertellen wanneer het mis gaat. ‘It’s crucial, that communties grow their own leaders.’

Antihithesis

Is Twitter een community tool als Facebook? ‘Het is erg simpel,’ vind Pirillo. Het gaat alleen maar om mij, en om wat ik doe. Community, is the anthithese van ego, vindt Pirillo. Een community zit in je hart, zegt Pirillo, en niet in je toetsenbord.

“Facebook ’s not gonna be around forever, Twitter is not gonna be around forever. Spirit will be.”

Amen, Chris Pirillo.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!