Zoektocht naar een deal in de mobiele telecomhel (#3)

7 december 2009, 10:57

{title}Na de twee vorige verhalen over mijn zoektocht in de telecomhel kwamen er vrij veel reacties. Deels van mensen die blij waren dat ik probeerde ze een beetje houvast te geven in de telecomhel en deels van mensen die het marketingaspect nog een beetje misten. Nu is het natuurlijk ook zo dat de eerste twee delen voornamelijk gingen over de telefoons. P van Product, zou ik zeggen. Voor mij is het namelijk wel belangrijk dat een telefoon voldoet aan de eisen die ik eraan stel. Dit jaar zijn die eisen eigenlijk hoger dan ooit, want voorheen ging ik erg af op de hipheidsfactor van zo’n apparaat. Zo heb ik ook ooit een LG Chocolate gekozen en een Blackberry 8120 in het rood, omdat die toendertijd gewoon gaaf leken. En nog steeds vinden mensen mijn mooie rooie smartphone best cool. Nu wilde ik het eigenlijk in dit deel over de P van Prijs gaan hebben. Maar ik heb besloten hier dan maar even kort mee te wachten, omdat mensen eigenlijk zitten te wachten op een verhaaltje over de R van Reclame, of de P van Promotie, net hoe je dat bekijkt. Dus, in dit deel leg ik uit hoe ik eigenlijk mijn lijst met telefoons heb samengesteld en ik geef alvast een kleine preview naar het volgende deel, waarin ik dan hopelijk ook een keuze ga maken voor een telefoon met abonnement.

P van Promotie

Laten we het eens hebben over de manier waarop ik mijn lijst heb samengesteld. Ik ken die telefoons natuurlijk niet uit mijn blote hoofd. Er is een reden geweest dat ik dacht die telefoons te moeten opnemen in mijn lijst. Die reden is natuurlijk de P van Promotie. Verschillende merken doen erg hun best om mij hun nieuwste gadgets onder de aandacht te brengen. Zo zag ik de commercial van de Sony Ericsson Satio en ik was eigenlijk verkocht. De LG New Chocolate heb ik ook opgepikt uit een commercial. Van Blackberry was mijn huidige exemplaar eigenlijk genoeg om te gaan kijken naar een nieuwer, beter type en HTC werd mij in het eerste artikel dat ik hierover schreef van harte aanbevolen. De Palm Pre en de Motorola Droid/Milestone zijn mij via Twitter ter ore gekomen en de Nokia E72 is mij aangeraden door vrienden. In dat opzicht valt het mij een beetje tegen hoe sterk de verschillende merken hun nieuwste types promoten. Tot nu toe zie ik op televisie eigenlijk voornamelijk de nieuwste types van Samsung, LG en Sony Ericsson voorbijkomen. HTC heeft trouwens vlak voor mijn huis een paar weken een gigantisch billboard gehad. Niet dat ik daar wild van werd, want ook dat was puur merkreclame, waarin geen type HTC werd gepromoot. Dus wat moet je dan?

Zelf zoeken en vergelijken

Omdat je van tv-commercials alleen niet kunt beslissen of je een bepaald type telefoon wilt hebben, moet je zelf op onderzoek uit. Hierbij heb ik dus mijn ervaringen uit het verleden gebruikt, aanbevelingen van vrienden en Google. Via Google kwam ik uit op websites als PortableGear.nl, Tweakers.net en Bellen.com. Van de informatie die ik daar vond heb ik vorige keer mijn concurrentiematrix gemaakt. Je ziet dus eigenlijk al dat ik tot nu toe nog niet naar abonnementen heb gekeken. Dat is eigenlijk het probleem. De verschillende aanbieders, zoals Belcompany of GSMweb bieden alleen telefoons in combinatie met een abonnement aan en maken daar ook op die manier reclame voor. Banners, Google Adwords, tv-commercials, zelfs op de radio. Punt is: als ik nog niet weet welke telefoon ik wil, weet ik toch al helemaal niet welk abonnement ik wil hebben? Laat mij dus eerst rustig bekijken en vergelijken om uit te zoeken welke telefoon goed voor mij is. Bellen.com maakt op zich een prima start hierin, omdat je ook qua eisen aan de telefoon veel selecties kunt maken. Voor de rest is het helaas toch echt veel reviews en specificaties lezen en zelf je gezonde verstand gebruiken.

Opvallend

Wat me wel opvalt is dat al die merken zo’n verschillende manier van promoten hebben. De één doet er vrijwel niets aan, de ander heeft elke week een nieuwe tv-commercial. Zou het niet eens tijd worden dat die merken eens gaan kijken hoe wij een nieuwe telefoon kiezen? Per doelgroep wellicht, want ik kies heel anders mijn telefoon dan iemand van 14. Ik hoef niet op tv te zien welke nieuwe telefoons er zijn, maar ik wil overzichtelijk ergens kunnen zien (op internet wellicht) wat de nieuwste telefoons zijn en of die voor mij zijn bedoeld. Niet per se per merk, maar gegroepeerd mag ook. Gewoon telefoons in handige categorieën, en niet “ladyphone” of “smartphone”, maar bijvoorbeeld “goede camera” of “multitasken” of “lang standby” of “hip en flitsend”. Iets met tagclouds wellicht? En als je dan toch commercials maakt of banners of wat dan ook wat mijn aandacht moet trekken, doe dat dan op dezelfde manier. Iets persoonlijker gewoon.

De volgende stap

Omdat ik nu eindelijk weet welke telefoon ik wil, op basis van wat deze allemaal kan, kan ik nu dus op zoek naar een geschikt abonnement in combinatie met deze telefoon. De telefoon die ik nu uiteindelijk wil is de Nokia E72 in zilvergrijs. Die is wel pas over 3 weken ongeveer leverbaar, maar dat is voor mij geen probleem. Komt het er toch nog op neer dat ik hierbij de meeste waarde heb gehecht aan mond-tot-mond reclame. Ik zou geneigd zijn om de Motorola Milestone af te wachten, maar helaas kan ik nergens vinden of deze binnenkort beschikbaar komt. Dus als ik die telefoon over een paar maanden nog steeds gaaf vind, dan kies ik die wel bij de verlenging van mijn zakelijke abonnement. Ja, ik heb de luxe van twee abonnementen ;-). Nu ga ik dus los op alle vergelijkingssites, promotiestunts van providers (ja, het telefoontje van Hi heb ik al gehad) en andere bemiddelaars in telefonie. Of ik daarmee de beste deal ga vinden weet ik niet, maar vast één waar ik op dit moment mee ga kunnen leven voor het komende jaar.

Tips

  • Om even kort samen te vatten hoe je nou zelf dit aanpakt:
  • Maak een lijst met eisen voor je nieuwe telefoon
  • Ga eerst te rade bij je beste vrienden
  • Laat je vooral niet inpakken door de iPhone-loving geeks en kijk net ff verder
  • Maak dan eerst een korte lijst van de telefoons die je tot dan toe hebt gevonden
  • Lees reviews over deze telefoons
  • Kijk of er vergelijkbare telefoons worden gesuggereerd
  • Maak van de telefoons die je tot nu toe hebt een shortlist door ze te checken met je eisen
  • Maak eventueel een concurrentiematrix om het gemakkelijker te maken
  • Vergeet niet gebruik te maken van Twitter of forums!
  • Kies er één die je wilt hebben en hou een eventuele tweede even achter de hand
  • Ga daarna op zoek naar een abonnement.

Ik hoop dat ik nu iets meer inzicht heb kunnen geven in mijn hele zoektocht. Als de marketing rondom het uitzoeken van een nieuwe telefoon en abonnement goed was geweest, had ik hier natuurlijk al veel eerder over gehad. Helaas valt het erg tegen en als je niet uitkijkt ga je naar huis met een telefoon die niet hip is en die je na één maand dus al wilt vervangen voor iets beters. En let wel, marketing is niet alleen promotie of reclame en ik merkte vorige keer al dat die fout vaak wordt gemaakt.

Prijs, plaats en product tellen minstens zo hard mee. Over product hebben we het nu genoeg gehad, en volgende keer zal ik het dan voornamelijk over prijs gaan hebben, in verband met het abonnement wat ik ga kiezen. Als je zelf nog tips hebt voor de zoektocht, dan hoor ik die natuurlijk graag! En als je zelf nog ideeën hebt over hoe jij aangesproken wilt worden door de verschillende merken, dan zijn die ook welkom.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

14 Reacties

    Koen

    Punt is: als ik nog niet weet welke telefoon ik wil, weet ik toch al helemaal niet welk abonnement ik wil hebben?

    Strict genomen is dit natuurlijk onzin. Je kiest een telefoon door de technische specificaties te vergelijken met jou eisen. Een abonnement kies je op basis van je belgedrag. En aangezien je al een telefoonbezitter bent, zou je a.d.h.v. oude facturen o.i.d toch moeten zien welk abonnement bij je past. Dat dit bij aanschaf niet altijd tot de beste aanbieding leidt, is punt twee.


    7 december 2009 om 11:49
    Annelies Verhelst

    @Koen, goed, anders gezegd: bij de ene telefoon betaal je nog 100 euro bij, en bij de andere niet. Dus moet ik dan wel eerst weten welke telefoon ik wil, anders kijk ik ineens tegen eenmalige hoge bedragen aan.


    7 december 2009 om 12:10
    bramkoster

    @Annelies: jouw verslag geeft misschien wel aan wat het manco van internet is of kan worden: het biedt té veel mogelijkheden voor het maken van een keuze.

    Ik heb zelf zo’n maand of zes geleden de riedel doorgemaakt, maar ben toen gewoon maar halverwege gestopt, naar de winkel van m’n bestaande provider gegaan, m’n contract verlengd en een nieuw toestel meegenomen. Moest ik voor bijbetalen. En waarschijnlijk had ik online makkelijk twee of drie tientjes kunnen besparen, maar dan had ik daar nog minimaal een paar uur voor moeten uittrekken. En die besteed ik liever anders dan met het doorworstelen van websites van GSM-aanbieders (want mijn god, wat zijn die vaak onoverzichtelijk en lelijk!).

    Dus bewuste en zelfverkozen beperking van de zoekopties kan wel eens een belangrijke rol gaan spelen in selectieprocessen. En dan komen branding en sociale invloed om de hoek kijken. Welke merken en welke personen vertrouw je bij het maken/beperken van je keuze?


    7 december 2009 om 12:46
    Annelies Verhelst

    @bram klopt, heb je helemaal gelijk in! Het was gemakkelijker toen je nog gewoon naar de winkel moest, naar aanleiding van een tv-commercial, of gewoon alleen kon kiezen op basis van “o, ziet er leuk uit”. Helaas heb je nu de keuze, en moet je je een weg banen door de wirwar. Tijd dus voor al die aanbieders om er iets aan te veranderen, want wij consumenten worden er gek van!

    Welke merken ik vertrouw heb ik al in één van mijn vorige epistels gezet, personen komt toch neer op vrienden, mensen die ik ken. De rest mag kletsen wat ie wil, die kennen mijn behoeftes nagenoeg niet, dus daar neem ik weinig van aan, tenzij ze echt ineens spot on zijn.


    7 december 2009 om 12:57
    Jorrit

    Grappige kanttekening: leuk dat je zegt dat tv-commercials niet voor jou zijn, terwijl je eerder zegt dat je verkocht was na het zien van de Satio commercial… dus toch! 😉

    Ik denk dat het gevaar van het internet hem zit in het uit het oog verliezen van je echte wensen. Je ziet zoveel mensen roepen ‘Telefoon X heeft uber functie 1’ en jij denkt ‘dat wil ik ook wel!’ vervolgens zie je op een andere website meutes mensen ‘Telefoon Y heeft epic functie 2’ roepen… En dat wil je ook wel! Maar eigenlijk wou je gewoon een telefoon met agenda.

    Hou je eigen wensen goed in het oog. Kies een passend abonnement (qua belminuten, sms’jes en provider) en pak daarbij een telefoon die in elk geval aan je basis eisen voldoet.

    Op gebied van telefoons zou ik op dit moment de Nokia E72 aanraden (jaar lang de E71 gebruikt, nu een iPhone, mis het toetsenbord enorm).


    7 december 2009 om 14:29
    Jos

    @ Annelies:

    Als marketeer van een online telecomwebwinkel kan ik je vertellen dat er veel mensen zijn die eerst kijken welke telefoon ze willen. Dit doen ze niet op sites van webwinkels. Na deze keuze zoeken ze een abonnement waarbij het toestel gratis is.

    Om die rede maken ‘wij’ dus reclame voor een toestel i.c.m. abonnement.

    Jij wilt advies over een telefoon op de pagina van een webwinkel. Bij een webwinkel komen vooral bezoekers die al weten wat ze willen en zoeken de laagste prijs. Voor advies oriënteer je je op fora, Twitter, reviews en vrienden. De tijd dat je voor advies op het gebied van elektra naar de winkel gaat is al lang en breed voorbij. Ook bij een Belcompany of Phone House willen ze verkopen waarbij ze het meeste geld bij overhouden. Je loopt naar binnen met de intentie telefoon X te kopen, maar je gaat naar buiten met telefoon Y. Achteraf gezien bevalt telefoon Y toch niet goed en had je toch liever telefoon X.

    Dit geldt uiteraard niet alleen voor telecom, maar ook de Mediamarkten. Daar ga je niet heen voor advies. En als je dat wel doet, dan heb je grote kans dat er vanalles verteld wordt waar niets van klopt.

    Dat is dan weer het voordeel van webwinkels: geen verkopers die je koste wat het kost een bepaald product willen verkopen.

    Jij rijtje ’tips’ is dus zeker een goede manier om een telefoon te zoeken!


    7 december 2009 om 14:37
    Annelies Verhelst

    @jorrit je hebt gelijk qua commercial, maar ondanks dat het mij een toffe telefoon leek, bleek na de reviews en meningen van anderen dat ik er toch niet zo fan van was. Dan had ik nu een telefoon gehad waarin ik waarschijnlijk teleurgesteld was geraakt. Daarom heb ik nu op basis van mijn eisen ook de E72 gekozen.

    @jos fijn om te horen dat mijn rijtje prima is 😉 en dank je wel voor een tipje van de sluier over hoe dat werkt in shops 🙂 Ik ga ook bewust nooit bij winkels naar binnen omdat er altijd enorm iets aangesmeerd wordt door verkopers die een marge willen halen of bonus willen krijgen. Had ik wellicht toch met een Blackberry naar huis gelopen.


    7 december 2009 om 14:41
    Niels Willems

    De E72 is idd een topper. Van bijna alle smartphone hebben we een videreview staan op BesteProduct.nl. En tarieven vergelijk je natuurlijk op Telecomvergelijker. De site is verouderd is qua looks, maar de data zeker niet. (disclaimer; ik werk voor beide).


    7 december 2009 om 14:43
    wendyvanesveld

    Ik wil een website met een aantal vragen:

    – Hoeveel minuten per maand bel je?

    – Hoeveel sms je per maand?

    – Hoeveel ben je online met je mobiel per maand?

    – Wil je een contract?

    – Hoe lang wil je maximaal hier aan vast zitten?

    – Wil je sim-only?

    – Wil je een toestenbord?

    – Hoe belangrijk vind je (schaal van 1 tot 5):

    Agendafunctie

    Gps-functie

    … functie

    … functie

    etc

    – Hoeveel geld wil je maandelijks maximaal besteden aan je telefoon?

    en dat daar dan een paar toestellen (en eventueel abo’s) uitrollen die geschikt zijn voor mij.

    Wie maakt die site?


    7 december 2009 om 14:51
    Jos

    @Wendy

    Waarom dan niet naar Kieskeurig gaan, je toestel uitzoeken en vervolgens naar Telecomvergelijker om te kijken wat het voordeligst is? Nu zijn deze sites niet foutloos natuurlijk, maar het kan je gemakkelijk op weg helpen.

    Overigens, de E71 was al een zeer goede telefoon, dus dan moet de E72 naar alle waarschijnlijkheid ook erg goed zijn.


    7 december 2009 om 15:01
    Peter

    @jos: als marketeer van een online telecomzaak kijk jij er op een andere manier tegenaan dan de marketeer uit een van de telecom retailers in de winkelstraten. Feit is dat er nog altijd meer telefoons/abonnement worden verkocht in de winkelstraat (volgens mij zo’n 2/3e van de markt) dan online (1/3), en dit zal m.i. niet snel anders worden. Juist als je niet weet wat je wilt is het goed naar een winkel te gaan en je daar van advies laten voorzien. En ja, je wordt wel eens met een toestel naar huis gestuurd dat achteraf niet bevalt. Nou ik kan je zeggen, dat gebeurt online ook vaak genoeg hoor.. De zoektocht van de nederlandse consument naar een geschikt mobieltje met abonnement, is voor iedere consument anders, waarvan er 1tje hierboven beschreven is. Wat me wel opvalt, is dat de schrijfster nog niet goed weet welk mobieltje ze wilt, en zich daardoor laat beinvloeden door in dit geval TV commercials. En laat het nou net dit massa media middel zijn waarvan iedereen zegt dat het effect in de toekomst zal verdwijnen. 🙂

    Juist door de vele onbeperkte mogelijjkheden die internet biedt, en haar vele communicatie kanalen (google, twitter, bannering, prijsvergelijksites) maakt het de consument niet gemakkelijker om een goede “journey” te maken in haar besluitvorming. ja vroeger was het gemakkelijk, keek je tv, zag je een reclame van een leuk mobieltje en ging je naar de telecomwinkel. Nu zie je vaak door de bomen het bos niet meer en ben je meer tijd kwijt om de goede “journey” te maken en zeker te weten dat je niks over het hoofd hebt gezien in je keuze proces. 1 ding dat zeker is en daar geef ik jos gelijk in: Op internet zitten veelal functionele kopers die uitgaan van best value for money. Consumenten die zgn “offline” kopen, hechten meer waarde aan service, advies en een personal touch. Weer andere consumenten willen gewoon “geen gezeik” en vinden een keuze uit 2 modellen prima… Dus om te zeggen dat het ene fout is en het andere niet, is mij een beetje te zwart wit. Ik denk alleen wel dat iedere online telecomshop een copiecat is van de andere, en dat niemand het aandurft om zicht op enige manier te onderscheiden, door bijvoorbeeld zoals wendy stelt een soort van advieswebsite te maken, waarin je de vragen invult, en er een advies voor je uitrolt… Voor sommige consumenten zou dit uitkomst zijn, andere willen liever niet zoveel vragen beantwoorden en willen gewoon kijken… Ik vraag me ook af of dit soort kansen, want zo zie ik ze, niet beter door kleine spelers gemaakt kunnen worden, een soort niche markt… De grotere online spelers: de phonehouse, gsmweb en typhone, die weten heel goed hoe ze flinke aantallen online verkopen, en doen dat dus ook op de manier waarop ze het nu doen. De belcompany, t4t blijven daar nog altijd ver, heel ver achter…


    7 december 2009 om 16:46
    Jos

    @Peter

    Wat ik bedoel is dat tegenwoordig niet meer de tijd is om voor goed en onafhankelijk advies naar de winkel te gaan. De verkoper probeert je richting een bepaald toestel te pushen met het abonnement waar het meeste geld in zit. Webwinkels doen dit uiteraard aan de voorkant van de website (de vitrine), maar daarnaast staat het de klant vrij om keuze’s te maken en komt er niet op een pagina van toestel X een boodschap: “U moet dit toestel niet nemen, neem toestel Y! Die is echt veel beter! Tevens moet u geen Provider A nemen, maar provider B. En weet u zeker dat u genoeg belminuten met deze bundel heeft? Buiten de bundel gaan is duur, dus ik adviseer u om in plaats van 200 belminuten een bundel van 300 belminuten te nemen.” Want dat is wat gebeurt in de winkelstraat.

    De schrijfster werd inderdaad beïnvloed door de reclame, maar het toestel heeft ze niet verkocht. De consument is slim genoeg om het net op te gaan en kijken wat alternatieven zijn en er dan uitkomen dat dat hippe toestel van die tv reclame toch niet zo goed is.

    Uiteraard is de winkelstraat voor de personal touch, en heb je geen gezeur dat als je toestel defect is dat je hem terug moet sturen en dergelijke. En dat is voor veel mensen nog altijd erg fijn.

    Over het advies gedeelte. Bedoel je zoiets als de ‘Keuzehulp’ van bv. PDAshop? Of heb je andere diepgaandere ideeën hierover?

    Ik ben het wel met je eens dat er teveel toestellen zijn. Het assortiment van bv. Nokia bevat weet ik veel hoeveel simpele toestellen. Als je als klant een simpel toestel wilt, dan weet je nog niet waar je naar moet kijken, omdat al die toestellen hetzelfde zijn.


    8 december 2009 om 07:27
    Michel H

    Ik vind het in ieder geval knap dat je in zo’n korte tijd (althans, zo lijkt het in dit artikel) je keuze hebt kunnen maken. Ik ga volgende maand een keuze moeten maken, en ik ben er nog he-le-maal niet uit. De Nokia E72 lijkt me interessant, al vraag ik me af hoe het toetsenbord werkt (het blijven kleine toetsjes), en ik ben toch ook wel helemaal wild van de HTC Touch HD2 (maar hoe gaat het typen op zo’n scherm?). Ik sms in ieder geval veel, maar wil absoluut een telefoon waar ik alle populaire internettoepassingen mee kan gebruiken. Nog maar es wat gaan rondbladeren op Portablegear.nl dan maar!


    8 december 2009 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!