Boekrecensie: De Superpromoter (Vogelaar)

25 november 2009, 07:58

{title}Een superpromoter is volgens de auteur een enthousiasteling die zijn enthousiasme deelt of uitdraagt en daarmee anderen beïnvloedt. In de kern van dit boek vertelt Vogelaar over de kenmerken, het menstype en de rollen die een superpromoter voor een organisatie inneemt. Hij gaat nader in op het ‘enthousiast zijn’, het ‘enthousiasme delen’ en het ‘hebben van invloed’ en wat daar bij komt kijken. Hij doet dat door recente en populaire bronnen aan te halen, maar ook oude, erkende of wetenschappelijke. Hij legt verbanden tussen commerciële ambities en keiharde targets enerzijds en voorbeelden uit de privésfeer als vaderschap, poëzie en sport anderzijds.

Hij koppelt onderzoeken van Blauw Research (waar hij directeur is), ervaringen met klanten en observaties aan een achtergrond als psycholoog (sociale psychologie en psychologische methodenleer aan de UvA en in Leeds).

Vogelaar slaagt erin om van iets vaags iets concreets te maken en van een idee een boek. En passant bewijst hij dat hij door gebruik te maken van de superpromoters om hem heen in staat was tot deze actie. Dit Superman-achtige boek past in een reeks vakliteratuur over specifieke eigenschappen en competenties van mensen die nodig zijn in de overgang waarin organisaties en marketing zich bevinden. Daarover gaan de meer in- en uitleidende hoofdstukken. Door ‘enthousiasme’ uit een grote chaos te pikken, schrijft Vogelaar een leuk en leesbaar boek dat past in deze tijd.

De Superpromoter

Over de kracht van enthousiasme

Rijn Vogelaar