Makelaars doe maar zwaai, zwaai…

Makelaars doe maar zwaai, zwaai…

De Google Wave Jaapy is eigenlijk wel een hele slimme zet van Hans Voorn en consorten. Hiermee geven zij aan dat we de discussie over huizen langzamerhand van de feestjes en partijtjes naar het internet brengen.

Door de toepassing van Google Wave en de mogelijkheid om deze dadelijk overal te delen/embedden breng je de ’ huisdiscussie’ naar verschillende websites. Op die manier kunnen mensen makkelijk het wel en wee rondom een bepaald huis delen. Elk huis biedt dan een schat aan social informatie. Dat is wel een revolutie. Wellicht dat er dan per huis een soort “Social Search” gekoppeld kan worden.

Het is voorbij

Is dat dan het einde van de makelaar, hebben zij eigenlijk geen functie meer en kunnen zij hun baan uitzwaaien? Nee, het is wat mij betreft een voortzetting van een verandering in de makelaardij waarbij de eerste golf al uitgezwaaid werd door de opkomst van internet.



De makelaars die toen wel de mindshift hebben kunnen maken van face-2-face business naar face-2-screen business staan nu voor de volgende mindshift namelijk de social revolutie. Ondanks alle informatie die vanuit de VS onze kant op komt over hoe de makelaardij zou kunnen overleven in deze barre tijden, merk ik nog bar weinig van het gebruiken van deze informatie hier in Nederland. Er is een aantal makelaars die aan het twitteren slaat en een LinkedIn account nemen, maar het effectief toepassen gebeurt weinig tot vrijwel niet. Is dat erg? Nee, hoor. De volgende boot vertrekt weer en deze zal weer goed gevuld zijn met makelaars die tot voor kort stellig waren in hun overtuiging dat zij voor “al dat internet gedoe” geen tijd hadden of die meende dat hun klanten toch niet meededen met dat gehyve, gefacebook en getwitter. Goede vaart vrinden, stuur me een kaartje…

De makelaar blijft zeker nog nodig (phheew nooit gedacht dat ik dit zo zou stellen..)! Vooral door al de extra informatie rondom de “social” huizen wordt het belangrijk dat iemand de aspirant koper door het woud van meningen, stellingen en adviezen loodst. Echter deze makelaar zal ook het vertrouwen moeten winnen van zijn aspirant klanten. Hoe? Door een autoriteit te zijn op zijn vakgebied, dat wordt je vandaag de dag door uit te blinken op het Internet. Als iemand je Googled zal je stralend tevoorschijn moeten te komen uit de zoekresultaten. Dan wordt online deelname aan discussies rondom huizen juist heel belangrijk.

Wie zwaait naar wie

Is dit een wake-up call voor alle makelaars en huizenzoeksites? Als de huizenzoeksites alles spideren vanaf de makelaarssites en de makelaars hiermee in feite bijdragen aan het succes van deze sites, zouden ze dan niet mogen eisen dat juist deze informatie teruggeleverd wordt inclusief alle discussies rondom deze huizen? Vergelijk bijvoorbeeld het NIKI-model waarbij de ontwikkelaars de huizen via de NIKI database distribueren en deze data ook weer teruggeleverd kunnen krijgen voor eigen gebruik: corporate website of projectsite. In de nabije toekomst kan elke makelaar zijn huizen via zijn eigen site in alle openheid tonen en kan ook alle huizen van anderen die interessant zijn voor zijn doelgroep (bijvoorbeeld prijsrange of locatie) op zijn eigen site tonen en meedoen aan de discussie.

Kortom wellicht een kleine stap voor Jaap, maar een grote stap voor de makelaardij. Dus zwaaien we ze uit of zwaaien we naar ze ter verwelkoming, die makelaars ;-) ?


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel Boris!

    geplaatst op
  • Ik heb al een Jaap wave opgezet voor vrinden zodat ze mij kunnen tippen op leuke huizen en werkt uitermate goed!

    geplaatst op
  • @Hansvoorn bedankt. @oli4b ben benieuwd en hou me op de hoogte van de ervaringen die je hiermee op doet.

    Boris

    geplaatst op
  • Heel leuk! Maar ik heb nog geen "invite" voor Google Wave. Kan iemand me even uitnodigen...

    geplaatst op
  • @Willem

    Mail me ff je normale Google account emailadres, dan regel ik een invite voor je...

    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Boris, Social Media is geen hype en is "here to stay". De klant staat centraal en is "leading". Bedrijven die in contact treden met hun klant (ook luisteren!) worden vertrouwd en gevraagd te ondersteunen. Social Media statistieken worden leuk weergegeven in een filmpje op youtube "what the f... is social media". Kennis was macht. Nu is de informatie vrij beschikbaar en kunnen bedrijven niet meer leunen op een kennisvoorsprong en vermarkting hiervan. Een voorbeeld is http://www.funda.nl. De klant verwacht meer, ook in de makelaardij. Dat feit is mooi verwoord in je artikel.

    geplaatst op
  • @ronald dank! ben het helemaal eens met wat je zegt. Zelf hebben we nu net een campagne gedaan voor een nieuwbouw ontwikkelaar en hebben betere return gekregen via Facebook dan via Funda...en dan heb ik het nog niet eens over de kosten!!!

    Things are a changing...

    Boris

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.