• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten (71): Ontsla je contentmanager

Weekoverzicht Webanalisten (71): Ontsla je contentmanager

Webanalisten zoeken websiteContentmanager is een onheilspellend woord. Want je zegt daarmee: onze website bestaat uit content, en wij managen die. Helaas: je bezoekers komen niet voor content. Je bezoekers komen hun zaakjes regelen. En graag snel. Bijna iedere bezoeker heeft een taak die hij wil uitvoeren. Aartjan van Erkel laat zien dat je ook kunt denken vanuit taken in plaats vanuit content.

ABN-case: verleden week kondigde we de samenwerking met abnamro.nl aan en toonden we de eerste case. Deze week plaatse abnamro.nl de resultaten!

Ontsla je contentmanager

Populaire taken op corporate sites:

  • Solliciteren
  • Adressen van vestigingen zoeken
  • Jaarcijfers, halfjaarcijfers of kwartaalcijfers bekijken
  • Koersen checken

Populaire taken in webwinkels:

  • Veelverkocht artikel bestellen
  • Levertijd checken
  • Artikel retour sturen
  • Kijken of je nog garantie hebt
  • Prijzen vergelijken
  • Aanbiedingen/kortingen checken

Je website is géén verzameling content. Je website is een verzameling taken.

Stop dus met het managen van content. Ga liever taken managen.
Je doet je klant er een grote lol mee.

Lees de tips die Aartjan geeft om site meer taakgerichter te maken.

Optimalisatie abnamro.nl: uitslag Reisverzekeringen

Lonneke Okkes en Evert Stobbe willen graag de resultaten met delen van de abnamro.nl case. Mario was zo slim geweest om op de website te kijken welke versie live stond, dit was de blokkenvariant. En dat klopt: de ‘blokkenvariant’ staat niets voor niets live op abnamro.nl reisverzekeringen, dat was de winnaar. Maar liefst 74% van de (148) stemmers gaf het goede antwoord!

Het verschil
23,82% van de bezoekers van ‘de blokkenvariant’ en 19,84% van de bezoekers van de ‘flashvariant’ sloot een reisverzekering af. Dat is een verschil van maar liefst 19,75%! Veel van jullie gaven goede argumenten waarom variant A beter scoorde dan variant B of andersom: dit was voor Lonneke en Evert erg interessant, ongeacht of jullie het bij het rechte eind hadden. Natuurlijk is er op de redactie gespeculeerd waarom de ‘blokkenvariant’ zoveel beter scoort en dat willen we graag met jullie delen.

Lees waarom Lonneke Okkes en Evert Stobbe denken dat de blokkenvariant gewonnen heeft en lees de reacties hierop in de comments.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Volgens mij is er een belangrijk verschil tussen content en relevante content. Daar komt bij, zonder 'content' ben je toch compleet onvindbaar?

    geplaatst op
  • Ha Bjurn, ik vind dat je wel gelijk hebt, content kan ook ónderschat worden. Je hebt content nodig zodat bezoekers hun taken kunnen volbrengen, dus het één sluit het ander niet uit, blijft nodig. Maar de gedachte om vanuit 'taken' te denken ipv 'content' is wel een goede.

    geplaatst op
  • Reinout,

    Dank voor je reactie. Blijkbaar zijn we het heerlijk met elkaar eens :-)

    Ik blijf mij idd verbazen hoeveel organisaties denken dat het nodig is om 'stukjes informatie' willen zenden naar de klant/bezoeker (ook bij ons merk ik dat zo nu en dan). Waardoor juist de essentie van je product of dienst ondersneeuwt en compleet onvindbaar is geworden op je website.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.