Weekoverzicht Webanalisten (70): A/B en Multi Variatie Testen wordt snel mainstream

10 november 2009, 09:23

Webanalisten zoeken websiteTijdens het Emetrics congres in Washington werden (traditiegetrouw) nieuwe features binnen Google Analytics gepresenteerd. Wat ook gepresenteerd werd, maar waar je minder over hoort, zijn de verbeteringen binnen Google Website Optimizer. Zo zijn er enkele verbeteringen in de presentatie van de data, maar de belangrijkste update is de komst van de Website Optimizer API. Deze maakt het mogelijk voor CMS-leveranciers om Website Optimizer software binnen hun eigen omgeving te integreren. Ton Wesseling bespreekt de bijkomende voor en nadelen.

A/B en Multi Variatie Testen wordt snel mainstream

Eind oktober was weer het jaarlijkse Emetrics congres in Washington en daarbij is het ondertussen traditie geworden dat Google nieuwe ontwikkelingen rondom haar webanalyse software aankondigt. Overal op internet werd ruim de aandacht gegeven aan de 8 grote verbeteringen in Google Analytics. De op hetzelfde congres aangekondigde veranderingen in het A/B en Multi Variatie Test product Website Optimizer zijn daardoor volledig ondergesneeuwd, terwijl de lange termijn impact hiervan veel groter is dan de wederom goede verbeteringen in Google Analytics.

Waar de concurrentie rondom het servicen van segmenten gebruikers van Google Analytics toeneemt door de opkomst van bijvoorbeeld specifieke engagement analytics software voor weblogs (zoals PostRank analytics) en het voor consultancy partijen interessantere Yahoo Analytics heeft Google nog een volledig monopolie in het aanbieden van gratis A/B en Multi Variatie Test software. Op Emetrics werden hierbij 2 vernieuwingen aangekondigd en Ton Wesseling bespreekt deze op webanalisten.nl.

Samenwerking webanalisten.nl en abnamro.nl

Op 4 november is een bijzondere samenwerking gestart tussen webanalisten.nl en de mensen achter de optimalisatie van de ABN Amro website. Op regelmatige basis gaan zij, in samenwerking met Ton Wesseling namens Online Dialogue, praktijkcases delen van de AB en Multi Variatie Testen die zij op continue uitvoeren op de ABN Amro website. Hiermee zijn zij het eerste bedrijf in Nederland (en misschien wel Europa) dat website optimalisatie kennis gaat delen via een publiek toegankelijk kanaal zoals webanalisten.nl.

Eerste case: reisverzekeringen

Wat doe je als je gedurende de zomermaanden duizenden reisverzekeringen moet verkopen, om de bijna onhaalbaar hoge target te halen? Juist, je zet alle zeilen bij en zet de belangrijkste producten binnen dit genre in het zonnetje.

Ons plan de campagne? Een overzichtspagina waarop de belangrijkste voordelen per reisverzekering werden toegelicht. Hiervoor werden twee varianten in het leven geroepen. Naast de “blokkenvariant”, volgens onze standaard layout, ook een “flash” versie. Op webanalisten.nl vind je de geteste varianten en de doelstellingen. In dat artikel kan jij als lezer je licht laten schijnen over de variaties en aangeven welke jij denkt dat het beste werkt. In een nog te verschijnen artikel zal de beste variant behandeld worden. Bekijk de variaties.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!