Weekoverzicht Webanalisten (71): Ontsla je contentmanager
Contentmanager is een onheilspellend woord. Want je zegt daarmee: onze website bestaat uit content, en wij managen die. Helaas: je bezoekers komen niet voor content. Je bezoekers komen hun zaakjes regelen. En graag snel. Bijna iedere bezoeker heeft een taak die hij wil uitvoeren. Aartjan van Erkel laat zien dat je ook kunt denken vanuit taken in plaats vanuit content.
ABN-case: verleden week kondigde we de samenwerking met abnamro.nl aan en toonden we de eerste case. Deze week plaatse abnamro.nl de resultaten!
Ontsla je contentmanager
Populaire taken op corporate sites:
- Solliciteren
- Adressen van vestigingen zoeken
- Jaarcijfers, halfjaarcijfers of kwartaalcijfers bekijken
- Koersen checken
Populaire taken in webwinkels:
- Veelverkocht artikel bestellen
- Levertijd checken
- Artikel retour sturen
- Kijken of je nog garantie hebt
- Prijzen vergelijken
- Aanbiedingen/kortingen checken
Je website is géén verzameling content. Je website is een verzameling taken.
Stop dus met het managen van content. Ga liever taken managen.
Je doet je klant er een grote lol mee.
Lees de tips die Aartjan geeft om site meer taakgerichter te maken.
Optimalisatie abnamro.nl: uitslag Reisverzekeringen
Lonneke Okkes en Evert Stobbe willen graag de resultaten met delen van de abnamro.nl case. Mario was zo slim geweest om op de website te kijken welke versie live stond, dit was de blokkenvariant. En dat klopt: de ‘blokkenvariant’ staat niets voor niets live op abnamro.nl reisverzekeringen, dat was de winnaar. Maar liefst 74% van de (148) stemmers gaf het goede antwoord!
Het verschil
23,82% van de bezoekers van ‘de blokkenvariant’ en 19,84% van de bezoekers van de ‘flashvariant’ sloot een reisverzekering af. Dat is een verschil van maar liefst 19,75%! Veel van jullie gaven goede argumenten waarom variant A beter scoorde dan variant B of andersom: dit was voor Lonneke en Evert erg interessant, ongeacht of jullie het bij het rechte eind hadden. Natuurlijk is er op de redactie gespeculeerd waarom de ‘blokkenvariant’ zoveel beter scoort en dat willen we graag met jullie delen.
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Volgens mij is er een belangrijk verschil tussen content en relevante content. Daar komt bij, zonder ‘content’ ben je toch compleet onvindbaar?
Ha Bjurn, ik vind dat je wel gelijk hebt, content kan ook ónderschat worden. Je hebt content nodig zodat bezoekers hun taken kunnen volbrengen, dus het één sluit het ander niet uit, blijft nodig. Maar de gedachte om vanuit ’taken’ te denken ipv ‘content’ is wel een goede.
Reinout,
Dank voor je reactie. Blijkbaar zijn we het heerlijk met elkaar eens 🙂
Ik blijf mij idd verbazen hoeveel organisaties denken dat het nodig is om ‘stukjes informatie’ willen zenden naar de klant/bezoeker (ook bij ons merk ik dat zo nu en dan). Waardoor juist de essentie van je product of dienst ondersneeuwt en compleet onvindbaar is geworden op je website.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!