De US Army op de sociale tour

10 november 2009, 12:30

Het Amerikaanse leger. Een organisatie van 4.5 miljoen professionals die de nationale en internationale veiligheid zo goed en zo kwaad als het kan probeert te waarborgen. In deze blogpost wil ik geenszins trachten een uitspraak te doen over de bedoelingen van de US Army, of het nut van zoveel machtsvertoon op sommige plekken van deze wereld. Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Waar ik het wel over wil hebben is de wijze waarop de US Army militairen de mogelijkheid biedt vanuit locatie te bloggen. Tijdens Blogworld 2009 in Las Vegas spraken we met een tweetal woordvoerders.

Voor het eerst had de US Army een heuse stand op Blogworld en gezien de drukte was er een aardige belangstelling voor soldaten die zo af en toe het geweer inruilen voor het toetsenbord. Geheel tegen de verwachting in heeft de US Army besloten een groot aantal mensen de mogelijk te geven rechtstreeks vanuit oorlogsgebied hun ervaringen te delen met de rest van de wereld. Naar eigen zeggen worden deze posts niet gefilterd. Hiervoor hebben ze zelfs een nieuwe divisie gecreëerd: the Online & Social Media Division. “We erkennen de informatieve kracht die het heeft om onze doelgroep te bereiken, en we zijn hier op Blogworld om te leren hoe we het beter kunnen doen”. aldus Major Arata tijdens het interview.

Een menselijk leger

“We hebben een blog, Armystrongstories.com, waar mensen die geinteresseerd zijn in de US Army terecht kunnen voor vragen. Daarnaast hebben 56 echte soldaten die ongecensureerd over hun leven bloggen”, aldus een gepassioneerde Major Constantino (die overigens de toegesnelde PR dame van de US Army heel goed in de gaten hield tijdens ons interview, kijkend of ze niets verkeerd vertelde…). Constantino: “We maken het leger menselijker. We zijn niet één of ander gedigitaliseerde machine, het leger is gemaakt van echte mensen”. Een mooie uitspraak uiteraard, en natuurlijk zo waar als een koe.

Maar hoe doen ze dat nou, ongecensureerd bloggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een peloton ergens in Afghanistan al bloggend veiligheidsgevoelige informatie -per ongeluk- vrijgeeft. Maar daar maken ze zich schijnbaar niet zo druk om. Arata: “Wij zeggen altijd: we moeten opleiden en niet reguleren (klinkt in het Engels beter: ‘we should educate and not regulate’). Dat betekent dat we richtlijnen moeten opstellen en vervolgens moeten we onze mensen vertrouwen”.

Werving & Selectie?

De grootste doelstelling van dit initiatief is het informeren van het publiek over de activiteiten van de US Army. En volgens beide woordvoerders zijn ze daar in geslaagd. Dat er door het bloggen zo af en toe een extra vrijwilliger zich opgeeft voor het leger vinden ze prettig, maar dat is niet de belangrijkste doelstelling. En toch, op één of andere manier riekt het allemaal een beetje erg naar werving. Begrijp me niet verkeerd, beide woordvoerders geloven absoluut in het medium en ik vind het prachtig dat social media ook (of misschien juist) daar een plek heeft gekregen. Maar de gimmicks, posters, buttons en videopromofilmpje gaven ook een ander signaal.

Maar laten we vooral positief eindigen. Als de US Army ongecensureerd kan bloggen, wat weerhoudt jouw bedrijf er dan van?

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Prachtig: “We’re humanizing the army, we’re not just a big digitized machine!”


    11 november 2009 om 09:35
    Lisa

    Heel goed.

    Het gaat namelijk ook om mensen.


    11 november 2009 om 10:25
    Marcel

    Geweldig. De slogan “Just do it” komt niet van niets uit de VS. Dat juist een ministerie, waar intelligence heel belangrijk is, dit aandurft bewijst lef maar ook realisme. Beter de kaders aangeven dan het verbieden. Dit kijkje in de keuken kan (naast transparantie) ook een positieve werking hebben op de werving van nieuwe soldaten.


    11 november 2009 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!