De US Army op de sociale tour

De US Army op de sociale tour

Het Amerikaanse leger. Een organisatie van 4.5 miljoen professionals die de nationale en internationale veiligheid zo goed en zo kwaad als het kan probeert te waarborgen. In deze blogpost wil ik geenszins trachten een uitspraak te doen over de bedoelingen van de US Army, of het nut van zoveel machtsvertoon op sommige plekken van deze wereld. Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Waar ik het wel over wil hebben is de wijze waarop de US Army militairen de mogelijkheid biedt vanuit locatie te bloggen. Tijdens Blogworld 2009 in Las Vegas spraken we met een tweetal woordvoerders.

Voor het eerst had de US Army een heuse stand op Blogworld en gezien de drukte was er een aardige belangstelling voor soldaten die zo af en toe het geweer inruilen voor het toetsenbord. Geheel tegen de verwachting in heeft de US Army besloten een groot aantal mensen de mogelijk te geven rechtstreeks vanuit oorlogsgebied hun ervaringen te delen met de rest van de wereld. Naar eigen zeggen worden deze posts niet gefilterd. Hiervoor hebben ze zelfs een nieuwe divisie gecreëerd: the Online & Social Media Division. “We erkennen de informatieve kracht die het heeft om onze doelgroep te bereiken, en we zijn hier op Blogworld om te leren hoe we het beter kunnen doen”. aldus Major Arata tijdens het interview.

Een menselijk leger

“We hebben een blog, Armystrongstories.com, waar mensen die geinteresseerd zijn in de US Army terecht kunnen voor vragen. Daarnaast hebben 56 echte soldaten die ongecensureerd over hun leven bloggen”, aldus een gepassioneerde Major Constantino (die overigens de toegesnelde PR dame van de US Army heel goed in de gaten hield tijdens ons interview, kijkend of ze niets verkeerd vertelde…). Constantino: “We maken het leger menselijker. We zijn niet één of ander gedigitaliseerde machine, het leger is gemaakt van echte mensen”. Een mooie uitspraak uiteraard, en natuurlijk zo waar als een koe.

Maar hoe doen ze dat nou, ongecensureerd bloggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een peloton ergens in Afghanistan al bloggend veiligheidsgevoelige informatie -per ongeluk- vrijgeeft. Maar daar maken ze zich schijnbaar niet zo druk om. Arata: “Wij zeggen altijd: we moeten opleiden en niet reguleren (klinkt in het Engels beter: ‘we should educate and not regulate’). Dat betekent dat we richtlijnen moeten opstellen en vervolgens moeten we onze mensen vertrouwen”.

Werving & Selectie?

De grootste doelstelling van dit initiatief is het informeren van het publiek over de activiteiten van de US Army. En volgens beide woordvoerders zijn ze daar in geslaagd. Dat er door het bloggen zo af en toe een extra vrijwilliger zich opgeeft voor het leger vinden ze prettig, maar dat is niet de belangrijkste doelstelling. En toch, op één of andere manier riekt het allemaal een beetje erg naar werving. Begrijp me niet verkeerd, beide woordvoerders geloven absoluut in het medium en ik vind het prachtig dat social media ook (of misschien juist) daar een plek heeft gekregen. Maar de gimmicks, posters, buttons en videopromofilmpje gaven ook een ander signaal.

Maar laten we vooral positief eindigen. Als de US Army ongecensureerd kan bloggen, wat weerhoudt jouw bedrijf er dan van?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.