Het verrassingseffect van adverteren als topsport in Kim’s Keek op de Week

Het verrassingseffect van adverteren als topsport in Kim’s Keek op de Week
, ilse media bv

{title}Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Deze week een aantal mooie voorbeelden van adverteerders die blijven verrassen, maar ook verrast willen worden door de consument.

Net zoals streetfashion de grote modehuizen en daarmee de massa via H&M bereikt, zo bereiken veel meer hippe trends uiteindelijk het grote publiek. Jaren geleden startte Blend 60-days pop-up winkels in antikraakpanden in o.a. Amsterdam, Arnhem en Groningen. Swatch continueerde de hype met onaangekondigde pop-up stores en nu is er het bedrijf Brandnew Stores. Zij willen een landelijke pop-up winkelketen worden, met winkels op A1 locaties in de tien grootste steden van Nederland. Grote adverteerders mogen twee weken lang hun product aanprijzen middels interactieve vloerprojectie, plasmaschermen, een projectiewand en merchandising. Alfa MiTo beet de spits af:

{title}Verrassen als topsport
Brandnew Stores speelt met het verrassingseffect en hoopt daarmee publiek aan te trekken. Het bureau Adrim speelt met banners en maakt van ‘verrassen’ een topsport en van adverteren een kunstvorm. Flash uitingen die spelen met de inhoud van de website zijn niet nieuw, maar Adrim blijft proberen om uitingen zo radicaal maken dat ze niet meer als storend ervaren worden en dat belooft nog veel meer mooiers dan deze voorbeelden.
{title}
Crowdsourced proeven en wonen

En andersom werkt het ook: de massa verrast het merk. Middels crowdsourcing, open source en co-creation. Vitaminwater gebruikt Facebook om consumenten een nieuw smaak te laten ontwerpen, omdat appel, aardbei en mango al lang niet meer hip zijn. De winnaar krijgt $5.000 en in 2010 ligt de nieuwe smaak, inclusief ‘crowdsource ontwerp’ in de winkel. En het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer daagt studenten en professionals uit om drie drijvende woningen te ontwerpen. Het winnende ontwerp krijgt een plek in de Amstel.

En omdat het vrijdag is en mijn laatste Keek en gewoon omdat ik het niet laten kan, nog een grappig idee: Duurzaam urineren als oplossing voor die penetrante geur tijdens je picknick langs de snelweg.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.