The Google Facts: Over Canonicals, Cloudboard, Chrome en meer

19 oktober 2009, 08:59

{title} Het waren weer twee drukke weken voor Google. De ene na de andere nieuwe feature werd gelanceerd en tussendoor moesten er nog verschillende presentaties en bijeenkomsten worden gedaan, zoals GAAC Summit en de presentatie van de kwartaalcijfers.

Daarnaast schokt de komst van Google Wave nog een beetje na en werden er diverse aanpassingen gedaan in Google’s Webmaster Tools. Omdat het nieuws voor de drukbezette mens (en de minder drukbezette mens) niet bij te houden is, hier weer het tweewekelijkse overzicht van The Google Facts.

5 oktober 2009 – Canonical Tag 2.0

We beginnen de maandag met goed nieuws voor onze SEO-vrienden. Tijdens SMX East vertelt Google dat de Canonical Tag aan het einde van het jaar waarschijnlijk over verschillende domeinen heen gebruikt kan gaan worden. Dit riep nogal wat vragen op betreffende misbruik hiervan, maar desalniettemin geen slecht idee van Google lijkt mij.

5 oktober 2009 – Parameter issues GWT

Google kondig in het Webmaster Central aan dat ze suggesties gaan doen voor het voorkomen van problemen met duplicate content. Dat heet dan Parameter Handling en betekent dat je bij ingewikkelde url’s kunt aangeven (na suggestie van Google) welke parameters genegeerd of juist gebruikt moeten worden. Dit is een erg handige tool in combinatie met de Canonical Tag. Good ol’ Swedish Fish van de Candy Shop wordt er weer bijgehaald om te leggen hoe het zit ;-).

{title}

7 oktober 2009 – Cloudboard

Klinkt het niet ideaal? Onbeperkt en heel gemakkelijk data kopiëren van de ene Google service naar de andere. Zelfs YouTube filmpjes schijnen bijvoorbeeld in Google Docs te kunnen worden geplakt met Google’s Cloudboard. Nog lang niet publiek, maar Google Operating Systems deed een enquete rondgaan over mogelijk gebruik van een systeem wat Cloudboard heet. We wachten dit dus nog maar even af!

7 oktober 2009 – PDF Quick View

Sinds een tijdje liet Google in de SERP’s een mogelijkheid zien bij PDF-bestanden om deze als HTML te bekijken. Omdat dit nogal een buggy systeem was (plaatjes en tabellen etc misten vaak) heeft Google nu “Quick View” toegevoegd aan de SERP’S wanneer er een PDF als resultaat verschijnt. Handig!

8 oktober 2009 – Europese economie

Emerce (met die website die het in Opera niet doet) had een bericht staan dat Eric Schmidt van Google verbaasd was dat de economie in Europa weer aantrekt. Hij had verwacht dat het een paar maanden later zou komen ten opzichte van de VS. Google zei dit in het kader van aangekondigde uitgaven, zoals overnames. Microsoft is trouwens ook positief gestemd over Europa. Dat u het even weet.

9 oktober 2009 – Onderzoek naar Voice

Google zou telefoontjes naar dunbevolkte gebieden blokkeren in Google Voice en daarom gaat de telecomwaakhond FCC (VS) onderzoek doen naar Google Voice. Met Google Voice kun je goedkoop of gratis bellen en smsen en doorschakelen etc. Vergelijkbaar met Skype dus. Google heeft tot 28 oktober om de FCC uitsluitsel te geven over de vraag of ze gesprekken blokkeren en waarom.

12 oktober 2009 – Fetch as…

Na het weekend een nieuwe aankondiging in Google’s Webmaster Central. In de Google Webmaster Tools is een Lab beschikbaar waarin nieuwe coole features beschikbaar zijn, meestal om te testen. Dus niet alles is even stabiel, maar Google vindt het vooral handig om feedback te ontvangen op nieuwe producten. Anyway, in dit lab is nu een feature beschikbaar waarmee malware gedetecteerd kan worden op je website. Vooral als je content van externe partijen integreert (javascript en iframe bijvoorbeeld) kan dit wel eens van pas komen. Daarnaast kun je je site bekijken zoals Googlebot hem zou zien, waarbij je tips krijgt over de verbetering van je website. Iemand dit al uitgeprobeerd?

12 oktober 2009 – Shared Folder

Vanaf nu kun je in Google Docs een Shared Folder maken. In plaats van dat je voor elk bestand apart mensen moet uitnodigen om eraan te werken, kun je alle documenten in folders zetten en de folder delen. Zeker nu nog lang niet iedereen Google Wave heeft of uberhaupt snapt wat je met Google Wave kunt doen, is dit een kleine tegemoetkoming van Google. Lief 🙂

13 oktober 2009 – Building Maker

Voor wie al bekend is met Google Sketchup: Google heeft nu een Building Maker. Deze tool maakt het nog gemakkelijker om gebouwen in Google Earth te plaatsen, door middel van luchtfoto’s en simpele 3D-afbeeldingen. Tot nu kan alleen in een aantal steden getest worden met deze tool. En men is het er over eens: het is net een spelletje.

14 oktober 2009 – Notifier

Ook Mashable doet vrolijk mee met de Google Wave-hype en bericht over een add-on voor Firefox: de Google Wave Notifier. Wat het doet is heel simpel, onderin je Firefox laat het zien wanneer je nieuwe Waves in je inbox hebt. Hoef je niet de hele tijd die Wave-pagina open te houden.

15 oktober 2009 – Pagerank

Shocking en brekend, maar Google heeft de Pagerank uit de Webmaster Tools gehaald. En wel om de doodsimpele reden dat ze niet kunnen blijven zeggen dat het niet belangrijk is, maar toch melding ervan maken in de Webmaster Tools. En terecht.

15 oktober 2009 – GOOG

Google doet het financieel heel goed. De cijfers van Q3 zijn bekend en Google loopt net voor op de verwachtingen. Dus dat is dan mooi. En voor wie van grafieken houdt (ja, jij inderdaad!) is hier een mooie grafiek te vinden van Google tegenover Microsoft en Time Warner.

16 oktober 2009 – Editions

Het heet Google Editions en het betekent dat Amazon een geduchte concurrent erbij krijgt op het gebied van digitale content. Waar Amazon de Kindle heeft, met digitale content die alleen op de Kindle te bekijken is, wil Google verder gaan en alles overal beschikbaar maken, bijvoorbeeld op smartphones, pc’s en browsers. Dit om het elektronisch lezen aantrekkelijker te maken voor breder publiek. Verwacht: eerste helft volgend jaar.

Er komen dus nog heel veel nieuwe dingen aan! Ik ben vooral benieuwd hoe de nieuwe functies in GWT werken en natuurlijk of Cloudboard handig gaat werken. Wat vinden jullie van deze Google Facts? Veel nieuwe producten en handigheidjes, maar wat voor verwachting hebben jullie ervan? En als ik nog belangrijk nieuws vergeten ben (behalve het nieuws dat Traffic4u naar Google mocht om gezellig een praatje te maken) dan hoor ik dat graag (5 t/m 16 oktober).

En tot slot: als je Google Chrome hebt moet je zeker even de nieuwe themes proberen!

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    Marcel

    Fetch en Malware uitgeprobeerd, maar voegt voor mij niet veel toe.

    1. Malware : Geen Malware op website

    2. Fetch laat data zien zoals : HTTP, date, server data, url, connection, transfer-encoding, content-type en de html-code van de complete pagina. Verder niets bijzonders.


    19 oktober 2009 om 10:41
    Annelies Verhelst

    Goh ja zeg Barry, ga die put es even zoeken! Diep schamen is wel nodig 😉

    Maar hoe dan ook: bedankt voor de aanvulling!


    19 oktober 2009 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!