TXXI app: Nu ook voorrang voor Android-gebruikers bij taxicentrales

9 oktober 2009, 05:17

Eind april lanceerden we in samenwerking met NewToast de iPhone app TXXI. Het concept van TXXI simpel: open de TXXI-app, bevestig je locatie en de dichtstbijzijnde taxi ontvangt direct de bestelling op zijn boordcomputer. Nederland had hiermee een wereldprimeur. Vanaf gisteren kunnen eigenaren van een Google Android-telefoon óók zonder bellen een taxi bestellen in Amsterdam en Rotterdam.

De lancering op Android is voor Mangrove een mijlpaal. Niet alleen omdat het onze eerste Android app in de Android market is, maar ook omdat het ons gelukt is om met succes een iPhone app naar Android te porten. Waarom is dat zo bijzonder?

Fysiek toetsenbord, touch of toch…

Vantevoren weet je niet, zoals bij de iPhone, op welke toestellen de applicatie zal gaan draaien. Ons eerste testtoestel, de G1, heeft bijvoorbeeld een fysiek toetsenbord terwijl de nieuwere modellen dit niet hebben. Ook kunnen er Android telefoons komen zonder touchscherm waardoor de applicatie ook moeten reageren op de fysieke knoppen van het toestel.

Verschillende resolutie en versies

De resolutie van de iPhone staat vast, bij Android verschilt dit echter per toestel. Alles op het scherm moeten daarom kunnen meeschalen. Naast resoluties zijn er tijdens de ontwikkeling ook twee nieuwe releases van Android uitgebracht en de aankomende 1.6 release komt hier nog bovenop.

Andere programmeertaal

Android is Java, waardoor de in Objective-C geschreven iPhone app alleen als leidraad en inspiratie gebruikt kon worden. Complimenten dus, ook hier, aan onze ontwikkelaars, al helemaal omdat twee van onze duale studenten de applicatie ontwikkelden en met dit project ook een studiemodule met een 9 wisten af te ronden. Top! Ben benieuwd wat jullie va de app vinden!

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

6 Reacties

    yusuf

    Toch jammer dat er niet een “app standaard” is. Nu zijn we weer terug bij af, door voor elk platform apart te moeten ontwikkelen. Het zou zo geweldig (ik weet dat het onmogelijk is) zijn om alle energie in een app te steken.

    In de (verre) toekomst verwacht ik toch dat webbased apps het gaan maken. Daarvoor moeten natuurlijk wel mogelijkehden van besturingssystemen komen om hardware te kunnen aanspreken zodat er bijvoorbeeld een sms gestuurd kan worden.


    9 oktober 2009 om 07:23
    J. Graham

    Wie is Mangrove?

    Bij mijn weten is TXXI een concept en app van New Toast.

    Mangrove is enkel het programmeer bedrijf. Dan kan je net zo goed de drukkerijen die de abri’s drukken de credits geven voor de nieuwe campagne van Vodafone.


    11 oktober 2009 om 11:36
    rubenbos

    Beste J. Graham,

    De app is gemaakt in samenwerking met NewToast. In de eerste blog, waar naar wordt verwezen, is deze achtergrond al uitgebreid te lezen. In deze post proberen we te belichtten wat het porten van iPhone naar Android inhoudt.

    Dat Mangrove enkel “het programmeer bedrijf” is, is overigens niet waar. Als full-service bureau doen we het complete traject van concept, visueel design, interaction design en development. In dit geval voortbordurend op een idee van partner NewToast, die al de nodige techniek in huis heeft vanwege SMSjetaxi.


    11 oktober 2009 om 12:38
    J. Graham

    Het was dus een idee en initiatief van New Toast en uitvoering Mangrove. Is niets mis mee. Heb de app zelf ook.

    Ik vind het icoontje trouwens erg mooi van de TXXI app. Valt meteen op en staat mooi op mijn homescreen. Mooi gedaan Mangrove.

    Het oog wil namelijk ook wat;-)


    11 oktober 2009 om 13:56
    Vera

    @J. Graham

    icon en visual logo design is gemaakt door John Doe Amsterdam en NIET door mangrove. Staat ook ergens in de app.

    feed://www.johndoeamsterdam.com/data/rss.xml


    11 oktober 2009 om 15:39
    Harrue

    Mooie applicatie!

    Gebruik deze erg veel en werkt als een zonnetje. Wat ik wel jammer vind is dat de interface niet erg mooi is. Maar misschien komt er ooit een update met een andere interface.

    De drie zo genaamde locatie graphics zijn erg lelijk en het slaat eigenlijk nergens op dit zo te maken.

    Misschien iets meer Apple-like maken.

    Ikoon is trouwens wel erg mooi.


    12 oktober 2009 om 04:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!