Twitter gebruikers: Meer brand engagement en gevoeliger voor advertising

29 september 2009, 05:45

{title}

Twitter-gebruikers zijn twee keer zo gevoelig voor online advertenties dan gebruikers van meer ‘traditionele’ social networks als Facebook of MySpace. Twitteraars klikken vaker op advertenties, schrijven vaker product reviews en vertonen meer brand engagement door de homepages van bedrijven en adverteerders te bezoeken. Het blijkt allemaal uit onafhankelijk onderzoek van Interpret, via MC en PaidContent.org.

In het onderzoek werden 9200 mensen ondervraagd: 24 procent van de Twittergebruikers klikken op ads, reviewen producten en zijn brand-engaged, tegen 12 procent van de niet-Twitteraars die wel andere social networks gebruikten.

Op Paidcontent de volgende verklaring, losjes gebaseerd op suggesties van de onderzoekers bij Interpret:

“The higher rates of engagement with brands could stem from a number of factors. First, people aren’t spending as much time doing activities (commenting on photos, chatting, playing games) on Twitter, so they could be more apt to click on an ad that would take them away from the site. In contrast, it’s been proven that most ads on Facebook, MySpace and other social networks, fail to garner high click-throughs or other interactions, simply because users don’t want to have their experience interrupted.”

Tja, ik weet niet over welke advertenties dit zou moeten gaan op Twitter. Maar dat er op een social network site als Facebook ‘meer te doen is’, dat geloof ik deels wel. Terzijde daarbij is, dat ik in mijn Twitter-stream ook enorm veel foto’s en filmpjes voorbij zie komen. Je klikt wel ‘out’, Twitter is inderdaad, zo schrijft MC, geen ‘destination site’.

Volgens mij is het zo, als ik naar mezelf kijk en naar de heavy Twitter-users op dit moment in Nederland, dat Twitteraars nóg actievere online-gebruikers zijn dan ‘gewone’ social network gebruikers. Dus eerder geneigd tot reviewen en commenten, nog eerder geneigd om eens te kijken wat er eigenlijk voor informatie achter een banner-ad schuilt, nóg meer benieuwd naar de propositie van een adverteerder (omdat je er zelf ook mee bezig bent/over schrijft/marketingconsultant bent).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!