Co-creatie eindelijk mainstream?

18 september 2009, 05:30

{title}Co-creatie, het samen met klanten en partners ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten, lijkt in Nederland definitief voet aan de grond te krijgen. Juist nu innovatie belangrijker dan ooit is, kan innoveren met eindgebruikers en partners de kans op succes enorm vergroten.

De toegevoegde waarde van co-creatie blijft niet onopgemerkt, want op steeds grotere schaal maken bedrijven in Nederland gebruik van de co-creatie trend. En doordat platforms steeds meer open worden voor het grote publiek, is de techniek voor bijna iedereen beschikbaar. Voordat co-creatie massaal ingezet kan worden zijn er nog wel wat obstakels te overwinnen. Dit artikel geeft daarom een overzicht van de status van co-creatie in Nederland.

Co-creatie krijgt in Nederland meer en meer aandacht

De afgelopen 2 jaar leek co-creatie een begrip dat vooral voor grotere bedrijven zoals ABN, Unilever, Rabobank, KPN, Robeco en gemeentes een interessant business model opleverde. Sinds het begin van dit jaar heeft het onderwerp veel bredere aandacht gekregen van zowel Corporate als MKB-bedrijven. Door events zoals het Co-creatie Event, Community of Talents, Co-creation Copenhagen en binnenkort de Flevum Open Innovation Experience lijkt het samen innoveren met partners en eindgebruikers definitief op de kaart te staan. Zeker nu er steeds meer middelen en platforms beschikbaar komen. En hoewel sommigen co-creatie als hype zien, is de verdiende aandacht voor het onderwerp nog lang niet voorbij. De noodzaak van innovatie en het toetsen van ideeën bij de doelgroep is door sterke concurrentie en kritische klanten namelijk belangrijker dan ooit.

Co-creatie is nu ook bereikbaar voor kleinere bedrijven

Uit onderzoek blijkt dat MKB-bedrijven relatief innovatiever zijn dan grotere bedrijven, en juist nú investeren in innovatie als het slechter met hun bedrijf gaat. Co-creatie kan helpen dezer investeringen efficiënter in te zetten.

De huidige technische oplossingen maken het gebruik van geavanceerde co-creatie platformen, zoals Battle of Concepts, Chaordix en Redesignme steeds eenvoudiger, flexibeler en betaalbaarder. Zo heeft Redesignme vorige week hun white label co-creatie platform gelanceerd en stellen andere platforms zoals het vroegere Amerikaanse ideeënplatform Cambrian House, hun technologie ter beschikking aan derden.

Bepalen van de business case en waarde van co-creatie vormen nog obstakels

Ondanks de mogelijkheden zijn bedrijven die met co-creatie aan de slag willen vaak huiverig voor de kracht van de community. Want wat betekent een slechte co-creatie ervaring voor het imago van de organisatie? Wie heeft het eigendom op de ideeën? En hoe voorkom je dat concurrenten inzage hebben in je toekomstige dienstenportfolio en strategie?

Het belangrijkste struikelblok blijft het gebrek aan harde data over het succes van co-creatie. Er zijn enkele onderzoeken naar co-creatie business modellen gedaan, maar wat innovatie samen met eindgebruikers en andere organisaties precies voor waarde heeft weet (nog) niemand. Dit is dan ook iets wat TNO samen met CapGemini Consulting, Redesignme, Innovation Co-creation Lab en Syntens gaat oppakken.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Mooi overzicht, Martijn! Dat whitelabel van RedesignMe is wel echt een interessante ontwikkeling.


    18 september 2009 om 11:43
    martijnstaal

    @Matthijs, zeker. Ik verwacht dat anderen snel volgen. Steeds meer bedrijven hebben behoefte aan inhouse & lowcost platform


    20 september 2009 om 15:28
    Mathis Heller

    Helemaal waar, we hebben met co creation goede ervaringen gemaakt als ontwerpbureau.


    23 oktober 2010 om 11:50
    Mathis Heller

    Co-Creation is een fantastisch tool voor producten van vandaag. Voor producten voor de toekomst blijft de ‘designers visie’ belangrijk!


    3 november 2010 om 15:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!