TNS en Newzoo: Nederland telt 9,3 miljoen gamers

17 september 2009, 03:59

{title}9,3 miljoen Nederlanders spelen wel eens games. Dat staat gelijk aan 70 procent van de Nederlandse online bevolking. Onder jongeren behoort het spelen van games, naast internet en TV tot de top drie als het gaat om de tijd die per week hieraan besteed wordt. Bij jongens tussen de dertien en negentien jaar is dit met bijna tien uur per week zelfs al gelijk aan TV en internet. Dit blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 dat TNS NIPO en Newzoo Gamesindustry.com deze zomer hebben verricht onder Nederlanders van acht jaar en ouder met toegang tot internet. Nederland scoort, aldus het onderzoek, “gemiddeld” wat betreft het percentage van de bevolking dat games speelt ten opzichte van de overige landen waar het onderzoek gelijktijdig is verricht: België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Saillant detail: Nederland scoort het laagst in het spelen van betaalde games. Ons bent zunig.

Sterke plaats tussen traditionele media

Met 70 % van de bevolking bevindt Nederland zich tussen landen als Frankrijk (63%), Duitsland (65%), België (67%), Verenigd Koninkrijk (73%) en de Verenigde Staten (83%) in de middenmoot. In alle leeftijdsgroepen speelt meer dan 50% van de Nederlandse bevolking games. De tijd die gemiddeld besteed wordt varieert sterk.

Jongens tussen de acht en twaalf, waarvan 98% games speelt, spelen gemiddeld zes uur per week. Dit is gelijk aan de tijd die wordt besteed aan internet. Bij jongens van dertien tot negentien loopt het spelen van games op tot ongeveer tien uur, wat vergelijkbaar is met tijd besteed aan TV en internet. Bij meisjes is de tijdsbesteding aan games lager, hoewel het percentage gamers ook hier ruim boven de 80% ligt. Binnen de leeftijdscategorieën 35 tot 49 en 50+speelt respectievelijk 67% en 52% van de bevolking games en spenderen zij gemiddeld ruim 3 uur per week aan games. Opvallend is dat ook vrouwen en mannen van 50+ meer tijd aan games besteden dan aan tijdschriften. Over de gehele bevolking gezien zijn gameportals als platform en puzzels als genre het populairst, met name bij vrouwen 20-34 (45%), 35-49 (40%) en 50 plus (37%).

Veel tijd geen geld

Naast algemene interesses, online shopping gedrag en koopintenties heeft het onderzoek zich ook gericht op game-specifieke uitgaven. Traditioneel worden de totale uitgaven aan games binnen Nederland gemeten via de winkelverkoop. Uitgaven aan mobiele games, gameportals en MMO’s als World of Warcraft en Runescape voegen hier, in de vorm van abonnementen en verkoop van credits of virtuele producten binnen games zelf, nog eens tientallen miljoenen aan toe. Het percentage spelers dat betaalt voor games verschilt sterk per platform.

Nederlandse gamers zijn minder snel bereid om te betalen voor games dan gamers in andere landen. Bij mobiel is dit slechts 12% terwijl dit in het Verenigd Koninkrijk 48% is. Zoals verwacht is dit percentage bij consoles het hoogst: 63%. Van de console spelers geeft 10% aan wel eens (illegaal) te kopiëren. De online multiplayer games en virtuele werelden kennen een relatief groot percentage spelers dat er voor betaalt: 31%. Ook de absolute uitgaven per gamer in Nederland zijn lager dan in de andere landen.

mobiel en sociale netwerken als game platform

De mobiele telefoon en sociale netwerken als Hyves en Facebook worden, zo meldt het onderzoek, over het algemeen gezien als mogelijke dominante game platforms van de toekomst. Nederland ligt op deze gebieden achter op de Verenigde Staten en de grote Europese landen. In Nederland noemt 7% van de spelers op sociale netwerken dit de belangrijkste plek om te spelen terwijl dit in andere Europese landen 10% is en in de VS zelfs 24%. De komst van de iPhone en vergelijkbare telefoons heeft het gebruik hiervan als game platform in de VS en UK tot 20% opgestuwd. Andere Europese landen, inclusief Nederland, blijven op circa 10% steken, sterk afhankelijk van het merk telefoon en de mobiele operator.

Achtergrond onderzoek

Het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 is onderdeel van een internationale serie onderzoeken uitgevoerd door TNS en Newzoo/Gamesindustry.com in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België en de Verenigde Staten onder de naam Today’s Gamers. RealGames (Zylom), Keesing Games (o.a. Denksport), RTL Group (o.a. RTL Nederland), Gamepoint (o.a. Spelpunt.nl) en SPIL GAMES (o.a. spelletjes.nl) zijn launch partners en gebruikers van de volledige data. Zowel nationale als internationale rapporten en data zijn vanaf dit moment verkrijgbaar.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Murphsy

    Interessant om te zien dan NL-ers niet bereid zijn te betalen voor games terwijl we ze wel graag spelen. Ik vraag me dan af of er ook iemand heeft gevraagd naar de reden hierachter? Vinden wij Nederlanders de gemiddelde kwaliteit te laag? Vinden we de prijs te hoog? Waarom geven we niet uit aan iets dat we duidelijk wel leuk vinden?

    Mobiel gamen is denk ik nog steeds in opkomst (ja, al sinds de gameboy!) – nu een aantal telefoons echte ‘gaming platformen’ beginnen te worden (ik denk o.a. aan de iPhone) en dit ook willen zijn zal de groei hierin in mijn ogen versnellen. En in het geval van goede distributie van games (ach, ik klink als een fanboy, maar de App Store is een goed voorbeeld) en een goede prijs dan zal het ‘betaald-gamen-percentage’ wel steigen…


    17 september 2009 om 05:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!