Twitteractie tegen beperkingen Outlook 2010 – Update

11 september 2009, 04:34

{title}Ongeveer twee maanden geleden hebben we hier a een artikel op Marketingfacts geplaatst over de Twitteractie tegen de beperkingen in Outlook 2010, de zogenaamde Fix Outlook actie. Hoe staat deze actie er inmiddels voor? In hoeverre luistert Microsoft naar haar klanten? Tijd voor een update.

Waar draait het allemaal om? Ongeveer twee maanden geleden kwam er een bericht naar buiten over Microsoft Outlook 2010. Deze versie zou wederom gebruik maken van de HTML rendering engine van Microsoft Word. Deze engine heeft beperkte ondersteuning van HTML standaarden, wat problemen geeft voor mensen die uitgebreid opgemaakte e-mails willen versturen.

Dave Greiner van de The E-mail Standards Project heeft via Twitter de Fix Outlook actie opgezet om Microsoft te overtuigen om een andere rendering engine te gebruiken. Inmiddels hebben zo’n 26.300 mensen via een Tweet hun steun betuigd. Op zijn blog houdt Greiner de laatste stand van zaken bij.

Niet stuk

De eerste reactie van het Microsoft Outlook team was dat er niks mis is met Outlook en de Word rendering engine: “Outlook is niet stuk en Outlook 2010 zal de Word rendering engine bevatten, net als Outlook 2007.” Om de actie echter kracht bij te zetten heeft The E-mail Standards Project een petitie aangeboden aan Microsoft. Een mozaïek van 1 bij 2 meter met ongeveer 25.000 avatars van mensen die de actie steunen.

Een week later kreeg het team van The E-mail Standards Project een persoonlijke brief van William Kennedy, hoogste directeur van Microsoft Office, met daarbij een foto van de mozaïek aan de muur in het Microsoft kantoor. In de brief schrijft Kennedy dat ze “verbeteringen en veranderingen op dit gebied zeker overwegen voor de toekomst”. Microsoft luistert wel naar haar klanten, maar de vraag blijft in hoeverre deze opmerking slaat op het verbeteren van de HTML ondersteuning in Outlook.

{title}

Jeanne Sheldon, directeur MS Word en William Kennedy, directeur MS Office

Heb je meegedaan? Probeer hier je avatar terug te vinden (Let op, de volledige afbeelding is 20 MB!).

Medewerkers Microsoft

Enkele medewerkers van Microsoft staan achter de actie en hebben de publiciteit opgezocht. Tyler Butler van het Microsoft Office team vertelt op zijn blog dat hij officiële bugs heeft ingediend over de beperkte ondersteuning van HTML standaarden. Volgens hem zijn er wel degelijk hooggeplaatste mensen binnen Microsoft die zich hier hard voor maken. Helaas zal hij verder geen updates plaatsen over de afhandeling van deze bugs, aangezien dat tegen de policy van Microsoft is.

Medewerkers Steve Zaske en Luke Foust hebben de website MakeOfficeBetter.com opgezet. Op deze site kunnen mensen verbeteringen en suggesties indienen voor Microsoft Office en stemmen op het idee dat ze het meest aanspreekt. Met de meeste stemmen staat op nummer 1 het verbeteren van HTML ondersteuning in Outlook, ingediend door Zaske zelf.

Conclusie

De actie van Greiner blijft de gemoederen bezig houden binnen Microsoft. De ludieke petitie is goed ontvangen en in hun reactie zeggen ze verbeteringen te overwegen voor de toekomst. Ook medewerkers steunen de actie op hun eigen manieren. Gaat het dan toch lukken om Microsoft te overtuigen?

Als ontwikkelaar van marketing software steunen wij deze actie, omdat wij dagelijks te maken hebben met renderproblemen in verschillende e-mailclients. Steun je de actie ook, zet dan “fixoutlook.org” in je tweet en wordt automatisch herkend als deelnemer van de Fix Outlook actie. Samen kunnen we Microsoft overhalen “to fix Outlook”!

Michael Linthorst
Algemeen directeur bij Copernica BV

Michael Linthorst is een echte ondernemer en oprichter van Copernica BV. Copernica ontwikkelt software voor het aansturen van multimediale marketingcampagnes met e-mail, print, mobile en websites en het beheren van relatiegegevens. Michael Linthorst is als commercieel directeur bij Copernica BV verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Verder is Michael Linthorst oprichter van het succesvolle werving en selectiebureau First Select BV en het wellness bedrijf Sofit BV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!