Interview: Via Hyves sms-klachten droppen bij de Consumentenbond

9 september 2009, 04:23

{title}Consumenten met klachten over betaalde sms-diensten kunnen die nu melden op de Hyve consumentenbond.hyves.nl. Dit ‘sociale’ meldpunt is bedoeld om inzicht te krijgen in de omvang en aard van de problemen met sms-diensten en -abonnementen. Uiteraard is het doel om dit aan te kaarten bij de politieke en op die manier verandering teweeg te brengen. De grootste vaderlandse consumentenorganisatie aanwezig op het grootste vaderlandse social network: interessant.

Er zijn, vindt de Consumentenbond, onvoldoende waarborgen vanuit de telecomaanbieders voor mensen met klachten, consumenten met problemen weten niet waar ze moeten aankloppen. Hieronder licht Diek Schipper, woordvoerder van de Consumentenbond, dit social-media experiment toe.

Waarom op Hyves? Jullie willen vooral jongeren bereiken omdat zijn vaak het slachtoffer zijn? Was het trouwens niet zo, dat Facebook steeds populairder aan het worden is?

Schipper: “Hyves is het grootste social network in Nederland, met meer dan 9 miljoen leden. Gelet op de klachten die binnenkomen, heeft de Consumentenbond reden om aan te nemen aan dat veelal jongeren ingaan op leuke aanbiedingen, waarbij niet al te duidelijk is gesteld dat er een abonnement aan vast zit. Dan heb ik het onder andere over fungames, wallpapers en ook ringtones en niet over serieuze sms-diensten als Amber Alert. Daarover komen ook geen klachten binnen. Facebook is ook populair, maar nog niet zo groot als Hyves.”

Jullie hebben nu 254 leden. Wat is de doelstelling van de Hyve?

“Nu vooral zoveel mogelijk inhoudelijk sterke meldingen van klachten over sms-diensten verzamelen. De Consumentenbond stelt staatssecretaris Heemskerk (EZ) op de hoogte van de bevindingen. Op de website van EZ is te lezen dat Heemskerk momenteel de 1 jaar oude sms-gedragscode tegen het licht houdt om te zien of dit afdoende bescherming biedt voor kinderen en ouders. Eind september moet dit duidelijk zijn. Over de uitkomsten van de evaluatie treedt Heemskerk zo snel mogelijk met de telefoonbedrijven en de sms-aanbieders in gesprek. Zo nodig zal hij snel aanvullende maatregelen treffen.

“Voor de Consumentenbond is het belangrijk dat de positie van consumenten wordt verbeterd; duidelijke en transparantie informatie over de geboden diensten, telecomaanbieders moeten hun verantwoordelijkheid nemen in het afhandelen van klachten (van nota bene hun eigen klanten) over sms-diensten, je moet gemakkelijker je gelijk kunnen halen en sneller je geld terugkrijgen. Onze Hyves-pagina zetten we in voor acties, er staat al weer iets op de rol voor eind september.”

Wanneer is dit een succes?

“Als we de staatssecretaris ertoe kunnen bewegen om onze aanbevelingen over te nemen in zijn voorstellen voor aangescherpte wet- en regelgeving die de eerder genoemde punten bekrachtigen. En we vervolgens de tweede kamer er van kunnen overtuigen deze wet aan te nemen.”

Aan welke andere social media platformen hebben jullie gedacht?

“We begeven ons nog maar net op dit terrein. Gelet op de grootte en het bereik leek Hyves ons nu de beste keuze. Maar we kijken zeker ook naar andere mogelijkheden.

“We weten wel dat Hyves door jong en oud wordt gebruikt. Dat is voor ons ook van belang, we willen niet alleen de jongeren bereiken, maar zeker ook hun ouders omdat zij vaak de rekening mogen betalen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!