Bas Blikt op de Week: Zonnecelspray op je dak en creatieve ruimtelijke reclame
Reclame op roltrappen, op handvatten of reclame over een complete weg verdeeld. Magnetisch aangedreven stadsvervoer, zonnecelspray op je dak spuiten en de surface computer als vervanger van je afstandsbediening. Het zijn een aantal creatieve highlights uit de redactieweek van Idealize. Een terugblik.
Belonen is vooral autonomie bieden
Daniel Pink, arbeidssocioloog en schrijver, benadrukte deze week in een video wat we allemaal al wel aanvoelen: werknemers belonen met geld werkt vaak niet. Voor beroepen waar anders gedacht of buiten geijkte paden gewerkt moet worden, en daar bestaan er binnen de internetmaatschappij steeds meer van, zijn intrinsieke drijfveren van een veel groter belang. De vrijheid om zelfstandig te kunnen werken zorgt er voor dat we meer verbonden zijn met een bedrijf en betere resultaten boeken. Daarom prijst Pink Google, waar de helft van alle nieuwe producten uit de twintig procent besteedbare werktijd van werknemers komt.
Afstandsbediening wordt overbodig
Dat autonomie en creativiteit hand in hand gaan, tonen ook deze week weer een reeks concepten, uitvindingen en start-ups aan. Afkomstig van labs, zelfstandige ondernemers of studenten. In de wereld van tech ontwikkelde het Media Interaction Lab een vervanger van de afstandsbediening. Met CRISTAL, dat staat voor ‘Control of Remotely Interfaced Systems using Touch-based Actions in Living spaces’, kun je via je koffietafel al je huishoudelijke apparaten bedienen. Een camera bij het plafond monitort alle apparaten die aan de tafel verbonden zijn.
Zonnecelspray op je dak
De universiteit van Texas realiseerde een zonnecelspray van een nieuw halfgeleidermateriaal, CIGS genaamd. Momenteel zet de spray ‘slechts’ één procent van ons zonlicht om in elektriciteit. Onderzoeksleider en chemisch ingenieur Brian Korgel wil dit opwaarderen naar tien procent, zodat ’s zomers zonnecelspray op ons dak spuiten een reële commerciële optie wordt. Philipp Siebourg, student aan de Londense Royal College Art, droomt op zijn beurt van steden die bijna compleet bestaan uit magnetisch aangedreven vervoer en maakte er schetsen van.
Community-based en customized creativiteit
Al moet het creativiteit stimuleren en een voorbeeld nemen aan een organisatie als Google, (beursgenoteerde) als bedrijf bewaak je natuurlijk ook (of allereerst) je balans. Electrolux beroept zich dan ook graag op de community om goedkoop nieuwe ideeën te creëren en tegelijkertijd een band op te bouwen met de doelgroep. Op Idealize resulteerde dat deze week in een presentatie van de 8 futuristische finalisten van de Electrolux Design Lab-competitie. Direct geld verdienen aan user-generated creaties is natuurlijk ook mogelijk: het Amerikaanse Republic Bike zette samen met retailer Urban Outfitters een customized fietsconcept op, waarbij de consumenten zijn eigen ontworpen fiets kan kopen.
Ruimtelijke reclame
Marketing- en reclamebureaus deden deze week op Idealize van zich spreken met originele advertenties in de publieke ruimte. Waarom zien we bijvoorbeeld zo weinig inventieve reclame op de roltrappen van onze warenhuizen? Of waarom geen campagne voeren op deurhendels en handgrippen in bussen? Misschien moeilijker op mooie wijze te realiseren in Nederland: spellenfabrikant Hashbo leukte de 60e verjaardag van haar bordspel Candy Land op door de meest bochtige straat ter wereld, Lombard Street, een volledige make-over te geven.
Winnaars Viral Pionier Pitch
Ten slotte twee competities: Brandfighters hield onder studenten een viral competitie voor het nieuwe broodje de Rappe Hap van Mora. Hieruit zijn een aantal leuke video’s naar voren gekomen. En drie weken geleden schreven wij de Idealize Pionier Pitch uit, waarbij vijf innovators met hun concept, uitvinding of start-up kans maakten op een presentatie op het podium van Nieuwe Producten Bedenken ’09. De winnaars zijn nu bekend.
Vorige week blikte ik terug op Lowlands, organen printen en muziek maken met je webcam.