SEOmoz Search Engine Ranking Factors 2009: Geen verrassingen

SEOmoz Search Engine Ranking Factors 2009: Geen verrassingen
, Travix
@wouterkiel

SEOmoz Search Engine Ranking Factors Elke twee jaar stelt het Amerikaanse internet marketingbureau en toonaangevend SEO weblog SEOmoz de search engine ranking factors samen. Dit resulteert in een fraaie en uitgebreide lijst met de belangrijkste elementen waaraan je site volgens tientallen SEO specialisten absoluut of juist niet moet voldoen om goed te scoren in de resultaten van de grote zoekmachines.

De editie van 2009 geeft een helder en weloverwogen beeld van de huidige stand van zaken. Er zitten dan ook geen grote verrassingen in de lijstjes van top ranking factoren. Nieuw is in ieder geval wel dat er een speciaal hoekje is gereserveerd voor social media factoren.  De 72 SEO specialisten die hun oordeel gaven blijven gematigd voorzichtig als het gaat om het toekennen van belang aan social media factoren. Wellicht is dat ook een gevolg van de lichtelijk vage vraagstelling.

De volgende ranking factoren zijn volgens de SEOmoz search engine ranking factors de top-5:

Top-5 positieve ranking factoren

  • Gebruikte link tekst inkomende links
  • Keywordgebruik in de paginatitel
  • Kwantiteit inkomende links
  • Verscheidenheid aan domeinen bij inkomende links
  • Keywordgebruik in domeinnaam

Top-5 negatieve ranking factoren

  • Spammy cloaking
  • Betaalde links
  • User agent cloaking
  • Onbetrouwbare server, veel downtime
  • Linken naar spammy sites

De hele lijst met ranking factoren is hier te vinden.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • De reden dat de ondervraagden (waaronder ikzelf overigens) zo "gematigd voorzichtig" zijn over social media factoren is vooral dat niemand er nog fatsoenlijk en onomstotelijk bewijs voor heeft gezien :)

    geplaatst op
  • Het zou mij niet verbazen als editie 2011 van de ranking factors begint met social graph based ranking factors. Social media in het algemeen gaat in de basis over communicatie, soms op microniveau, maar regelmatig ontstijgt het dat niveau en kunnen we met recht spreken van massacommunicatie. En dan gaat het over wat miljoenen individuen lijken te vinden. Dat kan een zoekmachine die uiteindelijk op diezelfde gebruikers gericht is natuurlijk niet negeren in het bepalen van wat mensen nou eigenlijk als relevant beschouwen.

    In dat licht bezien wil ik Todd Malicoat parafraseren:
    Social media factors are a quality indicator.

    geplaatst op
  • We zullen zien :) Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik denk dat sommige engines er dan ook écht iets mee zullen gaan doen, ik heb goeie hoop voor de Bing / Yahoo! combo en wat dat zou kunnen betekenen aan innovatie op het gebied van search.

    Feit blijft dat social media makkelijker te spammen zijn dan, bv, een New York Times, en dat de laatste dus naar alle waarschijnlijkheid altijd wel een grotere "quality indicator" zal blijven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.