Verbeter je kwaliteitscore met tips van Google

Verbeter je kwaliteitscore met tips van Google

Kwaliteitscore Google AdWordsDe kwaliteitscore is een belangrijk onderdeel binnen Google AdWords. Het verbeteren van de kwaliteitscore kan resulteren in een lagere CPC of betere posities bij een gelijke CPC. Kwaliteit wordt dus beloond. Wil je een hogere positie van je advertentie zonder het CPC bod te verhogen? Verbeter dan de kwaliteitscore van je AdWords campagnes. Google heeft een startershandleiding gemaakt waarin het begrip kwaliteitscore wordt toegelicht, hoe de kwaliteitscore in grote lijnen werkt en Google geeft tips hoe je de kwaliteitscore kan verbeteren.

In de Google Search Ads Quality Getting Started Guide wordt het begrip kwaliteitscore in zowel tekst als in een videopresentatie toegelicht. Daarnaast worden er 10 punten beschreven die je volgens Google zeker moet weten over de kwaliteitscore.

De ervaren gebruikers van Google AdWords zullen waarschijnlijk weinig nieuwe informatie tegenkomen. Toch kan de handleiding als goede checklist dienen. Heb ik aan alle onderdelen aandacht besteed? Waar is nog (meer) winst te behalen? Voor de minder ervaren gebruikers van Google AdWords is het een welkome handleiding om de kwaliteit van hun AdWords account te verbeteren en het rendement te vergroten.

Wat is de kwaliteitscore

De kwaliteitscore is ingevoerd om de kwaliteit gebruikerservaring voor bezoekers van Google te waarborgen. Een advertentie moet zo goed mogelijk aansluiten bij een zoekopdracht van bezoekers. Relevantie telt en wordt vertaald naar een kwaliteitscore. Er zijn vele factoren die invloed hebben op de kwaliteitscore. De belangrijkste factoren zijn:

  • De CTR (ClickTrough Rate)
  • De relevantie van zoekwoorden
  • De kwaliteit van de landingspagina

Positie van een advertentie
De positie waarop een advertentie wordt vertoond, wordt bepaald door de Ad Rank. De Ad Rank wordt bepaald door de uitkomst van de formule die luidt: CPC bod x Kwaliteitscore. De advertentie met de hoogste Ad Rank zal bovenaan worden vertoond. Er zijn dus twee variabelen die je kan beïnvloeden om de positie van een advertentie te verbeteren: Het CPC bod en de kwaliteitscore. Of een combinatie van beide. Met een goede kwaliteitscore kan het zijn dat de advertentie op positie 2 een hogere CPC betaald dan advertentie op positie 1. Kwaliteit wordt beloond!

Tips om de kwaliteitscore te verbeteren

In de handleiding wordt op een aantal onderwerpen dieper ingegaan hoe de je de kwaliteitscore kan verbeteren. Hierbij worden duidelijke tips gegeven. Er wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

  • Structuur van de campagnes in AdWords
  • De keuze van zoekwoorden
  • Het opzetten van advertentieteksten

De Search Ads Quality Getting Started Guide is mijn inziens goede aanvulling voor het AdWords Help center en zeker de moeite waard om door te nemen als je adverteert met Google AdWords.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Tsja...
    Weet je wel hoe moeilijk het is om een kwaliteitsscore van LAGER dan 9 fo 10 te halen? Mij is het nog nooit gelukt. Als het wel lukt, is het waarschijnlijk zo'n niet relevant woord dat je er ook niet op wilt adverteren.

    geplaatst op
  • Leuke post, maar wel wat beperkt. Bekijk ook eens mijn post voor ClearSense, daar staan nog wat meer tips in.
    Verbeter de Quality Score van uw campagne

    geplaatst op
  • In het youtube channel van Google staan enkele goede filmpjes, waaronder deze van Hal Varian. Het filmpje legt uit hoe de quality score van invloed is op de prijs/posiitie. Zeker de moeite waard om te kijken.

    geplaatst op
  • De 2e link doet het helaas niet...

    Ik ben nu bezig met een campagne aan het inrichten, en mijn zoekwoorden hebben een hele lage score. Normaal zitten mijn woorden ook tussen de 8 en de 10. Nu is het zo dat ik de score wil verbeteren. Als ik nu de landingpagina aanpas, wordt de score dan herzien? Of had ik dat van te voren helemaal relevant moeten maken? Meestal vul ik mijn pagina's stukje bij beetje. Daarnaast gaat het in dit geval ook om woorden met aardig wat concurrentie én de landingspagina's hebben een iframe met content.

    Iemand tips hoe ik de scores kan verbeteren?

    geplaatst op
  • @ Lidia
    Mee eens. Goed gekozen, relevante zoekwoorden hebben vaak een goede tot zeer goede kwaliteitscore. Echter kunnen minder relevante zoekwoorden het volume van je AdWords campagne vergroten en daarmee ook het resultaat uit je AdWords campagne.

    Door minder relevante of gecombineerde zoekwoorden op te nemen in je campagne, zullen deze zoekwoorden een lagere kwaliteitscore kunnen krijgen. Dit houdt echter niet in dat je hier niet op zou moeten adverteren. Met de juiste structuur, instellingen en campagnemanagement kun je met zoekwoorden met een kwaliteitscore van 7 of 8 een efficiënte campagne draaien.


    @ Akif
    De “Getting Started Guide” wordt aangeboden in het Engels. De tweede link werkt waarschijnlijk niet omdat je de instellingen op ‘Nederlands’ hebt staan. Als je op de geopende pagina kiest voor taal wijzigen in ‘Engels’, dan zal de pagina goed getoond moeten worden.

    Wat is de kwaliteitscore van de zoekwoorden van je nieuwe campagne? Wellicht zijn de gekozen woorden iets te ‘out of the box’ gekozen en zijn deze niet of niet direct van toepassing op je advertentie en landingspagina. Probeer sowieso je zoekwoorden te categoriseren naar kleine, logische advertentiegroepen en probeer je zoekwoorden terug te laten komen in je advertentietekst(en).

    geplaatst op
  • @Lennart
    Klopt mijn pagina stond op Engels. Ik kan het artikel nu lezen.

    De zoekwoorden zitten vooral tussen de 3 en 7. Een heleboel zijn gewoon onvoldoende. Het zijn de meest standaard woorden die voor mijn campagne van toepassing kan zijn. Er is overigens veel concurrentie. De woorden komen voor in de titel, de meta tags, in de advertentie zelf én in op de landingspagina. Echter is het wel zo dat ik eerst alle woorden had toegevoegd, pas daarna heb ik ze verwerkt in de titel, meta en landingspagina. Dus de zoekwoorden hadden al een cijfer gekregen, en het lijkt er op dat deze niet wijzigen.

    Het lijkt er dus een beetje op dat Google op het moment van inkopen een check doet, en daarna niet meer wijzigt. Terwijl de relevantie wel degelijk verhoogd is. Kan dit? Of komt het door iets anders wat ik over het hoofd zie.

    Dan nog een hele andere vraag. Bij het uitrekenen van de kwaliteit van de landingspainga; rekent Google de laadtijd van een externe URL mee bij het gebruiken van een iframe?

    geplaatst op
  • @Akif

    Het gebruik van een iframe is inderdaad niet bevorderlijk voor de kwaliteitscore van je landingspagina. Voor meer informatie over landingspagina’s kun je terecht in het helpcenter van Google.

    In het helpcenter geeft Google ook aan dat er bij elke zoekopdracht die aan het betreffende zoekwoord wordt gematched, een nieuwe berekening voor de kwaliteitscore wordt gemaakt. Dit betekent echter niet dat de kwaliteitscore per zoekopdracht veranderd. De kwaliteitscore wordt met ‘regelmaat’ bijgewerkt, maar hoe vaak dit precies is, wordt niet bekend gemaakt. Daarbij wegen de prestaties van het zoekwoord zwaar. Een zoekwoord met een hoge CTR is relevant voor je advertentie en zal daarvoor een betere kwaliteitscore toegekend krijgen.

    Zoekwoorden met een kwaliteitscore van 3 zijn niet relevant voor de betreffende advertentiegroep. Waar dit precies aan ligt kan ik je zo niet vertellen. Daarvoor zou ik de campagne en zoekwoorden moeten zien om een oorzaak te kunnen achterhalen. Ik zie dat jullie in Groningen zijn gevestigd. Mocht je ondanks je wijzigingen op korte termijn geen verbetering zien in de kwaliteitscore, de koffie staat bij ons altijd klaar ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.