Verbeter je kwaliteitscore met tips van Google

20 augustus 2009, 04:27

Kwaliteitscore Google AdWordsDe kwaliteitscore is een belangrijk onderdeel binnen Google AdWords. Het verbeteren van de kwaliteitscore kan resulteren in een lagere CPC of betere posities bij een gelijke CPC. Kwaliteit wordt dus beloond. Wil je een hogere positie van je advertentie zonder het CPC bod te verhogen? Verbeter dan de kwaliteitscore van je AdWords campagnes. Google heeft een startershandleiding gemaakt waarin het begrip kwaliteitscore wordt toegelicht, hoe de kwaliteitscore in grote lijnen werkt en Google geeft tips hoe je de kwaliteitscore kan verbeteren.

In de Google Search Ads Quality Getting Started Guide wordt het begrip kwaliteitscore in zowel tekst als in een videopresentatie toegelicht. Daarnaast worden er 10 punten beschreven die je volgens Google zeker moet weten over de kwaliteitscore.

De ervaren gebruikers van Google AdWords zullen waarschijnlijk weinig nieuwe informatie tegenkomen. Toch kan de handleiding als goede checklist dienen. Heb ik aan alle onderdelen aandacht besteed? Waar is nog (meer) winst te behalen? Voor de minder ervaren gebruikers van Google AdWords is het een welkome handleiding om de kwaliteit van hun AdWords account te verbeteren en het rendement te vergroten.

Wat is de kwaliteitscore

De kwaliteitscore is ingevoerd om de kwaliteit gebruikerservaring voor bezoekers van Google te waarborgen. Een advertentie moet zo goed mogelijk aansluiten bij een zoekopdracht van bezoekers. Relevantie telt en wordt vertaald naar een kwaliteitscore. Er zijn vele factoren die invloed hebben op de kwaliteitscore. De belangrijkste factoren zijn:

  • De CTR (ClickTrough Rate)
  • De relevantie van zoekwoorden
  • De kwaliteit van de landingspagina

Positie van een advertentie

De positie waarop een advertentie wordt vertoond, wordt bepaald door de Ad Rank. De Ad Rank wordt bepaald door de uitkomst van de formule die luidt: CPC bod x Kwaliteitscore. De advertentie met de hoogste Ad Rank zal bovenaan worden vertoond. Er zijn dus twee variabelen die je kan beïnvloeden om de positie van een advertentie te verbeteren: Het CPC bod en de kwaliteitscore. Of een combinatie van beide. Met een goede kwaliteitscore kan het zijn dat de advertentie op positie 2 een hogere CPC betaald dan advertentie op positie 1. Kwaliteit wordt beloond!

Tips om de kwaliteitscore te verbeteren

In de handleiding wordt op een aantal onderwerpen dieper ingegaan hoe de je de kwaliteitscore kan verbeteren. Hierbij worden duidelijke tips gegeven. Er wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

  • Structuur van de campagnes in AdWords
  • De keuze van zoekwoorden
  • Het opzetten van advertentieteksten

De Search Ads Quality Getting Started Guide is mijn inziens goede aanvulling voor het AdWords Help center en zeker de moeite waard om door te nemen als je adverteert met Google AdWords.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Lidia

    Tsja…

    Weet je wel hoe moeilijk het is om een kwaliteitsscore van LAGER dan 9 fo 10 te halen? Mij is het nog nooit gelukt. Als het wel lukt, is het waarschijnlijk zo’n niet relevant woord dat je er ook niet op wilt adverteren.


    20 augustus 2009 om 07:45
    Akif

    De 2e link doet het helaas niet…

    Ik ben nu bezig met een campagne aan het inrichten, en mijn zoekwoorden hebben een hele lage score. Normaal zitten mijn woorden ook tussen de 8 en de 10. Nu is het zo dat ik de score wil verbeteren. Als ik nu de landingpagina aanpas, wordt de score dan herzien? Of had ik dat van te voren helemaal relevant moeten maken? Meestal vul ik mijn pagina’s stukje bij beetje. Daarnaast gaat het in dit geval ook om woorden met aardig wat concurrentie én de landingspagina’s hebben een iframe met content.

    Iemand tips hoe ik de scores kan verbeteren?


    20 augustus 2009 om 09:03
    Lennart Moes

    @ Lidia

    Mee eens. Goed gekozen, relevante zoekwoorden hebben vaak een goede tot zeer goede kwaliteitscore. Echter kunnen minder relevante zoekwoorden het volume van je AdWords campagne vergroten en daarmee ook het resultaat uit je AdWords campagne.

    Door minder relevante of gecombineerde zoekwoorden op te nemen in je campagne, zullen deze zoekwoorden een lagere kwaliteitscore kunnen krijgen. Dit houdt echter niet in dat je hier niet op zou moeten adverteren. Met de juiste structuur, instellingen en campagnemanagement kun je met zoekwoorden met een kwaliteitscore van 7 of 8 een efficiënte campagne draaien.

    @ Akif

    De “Getting Started Guide” wordt aangeboden in het Engels. De tweede link werkt waarschijnlijk niet omdat je de instellingen op ‘Nederlands’ hebt staan. Als je op de geopende pagina kiest voor taal wijzigen in ‘Engels’, dan zal de pagina goed getoond moeten worden.

    Wat is de kwaliteitscore van de zoekwoorden van je nieuwe campagne? Wellicht zijn de gekozen woorden iets te ‘out of the box’ gekozen en zijn deze niet of niet direct van toepassing op je advertentie en landingspagina. Probeer sowieso je zoekwoorden te categoriseren naar kleine, logische advertentiegroepen en probeer je zoekwoorden terug te laten komen in je advertentietekst(en).


    20 augustus 2009 om 10:07
    Akif

    @Lennart

    Klopt mijn pagina stond op Engels. Ik kan het artikel nu lezen.

    De zoekwoorden zitten vooral tussen de 3 en 7. Een heleboel zijn gewoon onvoldoende. Het zijn de meest standaard woorden die voor mijn campagne van toepassing kan zijn. Er is overigens veel concurrentie. De woorden komen voor in de titel, de meta tags, in de advertentie zelf én in op de landingspagina. Echter is het wel zo dat ik eerst alle woorden had toegevoegd, pas daarna heb ik ze verwerkt in de titel, meta en landingspagina. Dus de zoekwoorden hadden al een cijfer gekregen, en het lijkt er op dat deze niet wijzigen.

    Het lijkt er dus een beetje op dat Google op het moment van inkopen een check doet, en daarna niet meer wijzigt. Terwijl de relevantie wel degelijk verhoogd is. Kan dit? Of komt het door iets anders wat ik over het hoofd zie.

    Dan nog een hele andere vraag. Bij het uitrekenen van de kwaliteit van de landingspainga; rekent Google de laadtijd van een externe URL mee bij het gebruiken van een iframe?


    20 augustus 2009 om 11:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!