Stemmen op startups Vodafone Mobile Clicks

13 augustus 2009, 04:59

{title}Op dit moment zijn er in de Vofafone Mobile Clicks competitie (zie: ‘150.000 euro prijzengeld voor mobiel internet startup competitie VMC2009’ en dit interview met de winnaar van 2008: ‘PICNIC08: Nulaz winnaar Vodafone Mobile Clicks 2008’) nog 6 startups over waar je op kunt stemmen. Drie uit de UK, drie van eigen bodem. De finale zal plaats hebben op de laatste dag van PICNIC 09: vrijdag 25 september.

Uit de UK komen: Woobius, Rummble en Audioboo. Uit Nederland hebben Layar, MyNameIsE, en Mobypicture het gered. Yuri van Geest, mede-organisator van de competitie geeft een korte toelichting:

“Het is wel waarschijnlijk dat de competitie op deze manier wordt gecontinueerd, die beslissing ligt natuurlijk bij Vodafone. Er zijn natuurlijk wel wat kinderziekten bij nieuwe landen die worden aangehaakt. Maar alle doelstellingen zijn gehaald in termen van aantallen en kwaliteit.”

Over mogelijke ‘nationalistische’ gevoelens bij het stemmen (zelf heb ik bijvoorbeeld, heel vreemd, op de 3 Nederlandse startups gestemd, volgorde is geheim) zegt Van Geest: ‘Als je er 10.000 stemmen komen uit Nederland en 100.000 uit Engeland, dan wordt dat gewogen. Het kan zijn dat nationale gevoelens een rol spelen, daar hebben we rekening mee gehouden in de methodologie. We hebben met alle betrokkenen een zeer gedegen plan en uniek jurysysteem ontwikkeld die objectiviteit in de uitslag garandeert.””

Over waarom er eigenlijk gebattled wordt tussen twee Europese landen in één Europese Unie zegt Van Geest: “Het heeft te maken met de budgetallocatie. Nederland en de UK financieren dit. Persoonlijk wil ik deze competitie het liefst uitbreiden naar nog een aantal landen op Europees niveau. De mobiele internet markt zal alleen maar verder groeien, dus het ondernemerschap in de mobiele sector zal fascinerend blijven. Indien meer landen mee gaan doen, komen er nog meer juweeltjes boven water. En daar wordt iedereen uiteindelijk beter van.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!