Waarschuwing? Google sleutelt aan technologie zoekmachine

12 augustus 2009, 04:51

{title}Google liet gisteren weten (eerst nog geheim, geheim) te bouwen aan ‘a next-generation architecture for Google’s web search’. Het gaat dus om een nieuwe versie van de zoekmachine, die uitvoerig publiekelijk getest zal gaan worden. Emerce schrijft dat er natuurlijk voortdurend gesleuteld wordt aan de zoektechnologie, maar deze nieuwe versie kon wel eens heel ingrijpend zijn. Zó ingrijpend, dat je als webmarketeer/zoekmachinespecialist/ontwikkelaar op je hoede zult moeten zijn, denkt Erwin Boogert op Emerce. Want de nieuwe technologie gaat de zoekresultaten beïnvloeden.

Op het Google-blog schrijft de webmaster: ‘Right now, we only want feedback on the differences between Google’s current search results and our new system.’ Hier is de link naar de testomgeving. Die geldt dus alleen voor het Google.com domein.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    kappenburg

    Qua timing is het misschien ongelukkig. Stel dat de resultaten verkeerd uitpakken (ook al is dat tijdelijk) dan werp je de zoeker snel in de schoot van de ‘nieuwe’ concurrenten zoals bv bing. Dit hadden ze een half jaar eerder moeten doen…


    12 augustus 2009 om 05:20
    Michel H

    Waarschuwing met vraagteken is juist, want het is geen waarschuwing. Google laat gebruikers gewoon testen. En inderdaad, als je opvallende dingen tegenkomen bij het testen, zoals zoekresultaten die je niet verwacht, of juist geen zoekresultaten die je wel had verwacht, kun je Google mailen.

    Als ik de eerste reacties zo eens bekijk, lijken de eerste resultaten overwegend positief. Relevantere zoekresultaten, meer zoekresultaten. Dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn uiteraard, maar ik schrok even toen ik net de kop op Emerce zag en dat lijkt toch in ieder geval gewoon een fout van Emerce.


    12 augustus 2009 om 05:33
    Bas van den Beld

    Kom op Matthijs, jij weet toch beter :). Niks waarschuwing, was beetje misleidende titel van Erwin. Het is juist meer een vraag om mee te kijken en te testen. En de daadwerkelijke veranderingen zitten in de ‘achterkant’ niet in de voorkant. Uiteindelijk is dit een stap dichter naar real time search.

    Neemt niet weg dat het een interessante stap is van Google, zeker als je het vergelijkt met wat Bing doet. Daar waar we in Nederland het nog steeds moeten doen met een ‘opgepimpte’ versie van Live Search en Bing zich nu met name focust op leuke features en mogelijkheden, kijkt Google naar datgene waar het uiteindelijk om draait: de kwaliteit van de resultaten.


    12 augustus 2009 om 05:58
    mgvandenbroek

    @Bas: You got me 🙂 Wat vind jij van de timing (facebook/friendfeed/twitter + Bing tijdperk)


    12 augustus 2009 om 06:06
    Jerry Houtman

    Werkt aardig, een betere rangschikking van de resultaten en dus meer relevantie. Lijkt me een goede zaak.


    12 augustus 2009 om 07:13
    ssmeding

    Er wordt al een half jaar gewerkt aan deze update. Google geeft duidelijk aan dat deze update niet gelinkt moet worden aan ontwikkelingen bij de concurrentie en daar geloof ik ook niet in. Google werkt hard aan het doorontwikkelen van zijn producten om de beste te blijven, niet om een antwoord te bieden op de concurrentie. Het zijn eerder Bing, Facebook en Twitter die antwoorden moeten bieden op de ontwikkelingen bij Google dan andersom.


    12 augustus 2009 om 07:25
    Bas van den Beld

    Dat Google de update DOET heeft niets te maken met wat concurrenten nu doen, dat zouden ze toch wel doen. Het MOMENT echter is wel goed gekozen. En bij Google doen ze wat dat betreft niets ‘zomaar’. Vergeet ook niet dat momenteel SES San Jose, het grootste event samen met New York, aan de gang is. Op de openingsdag met zoiets komen bepaald natuurlijk best wel wat lunch-gesprekjes daar :).


    12 augustus 2009 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!